Az amerikai Textron cége lesz a szlovén Pipistrel!
A Cessna, a Beechcraft és a Bell mellé sorakozik fel a nálunk is jól ismert brand. A vállalat megtartja saját arculatát és maradnak a gyártóhelyek: eddigi információk szerint érvényes a jakabszállási összeszerelés terve is.
A Providence központú cégcsoport elnöke közleményben jelentette be a döntést, amiből kölcsönös érdekeket lehet kiolvasni: a Pipistrel forrásokhoz jut, a Textron új technológiákat kap a fenntartható fejlesztések számára a városi közlekedésben, a kisgépes GA-repülésben, a teherszállításban és a speciális feladatokat betöltő gépek terén, világos ebből is, hogy ami döntő, az a szlovénok sikere az elektromos repülés terén.
Ennek lépcsőfokait portálunk is egyébként végig követte: amint ezt korábban is összefoglaltuk, a szlovénok alkották meg a világ legelső négyszemélyes elektromos gépét, amellyel 2011-ben elnyerték a NASA Green Flight Challenge díját. 2015-ben az Pipistrelé lehetett volna az első elektromos gép, amely átrepülte a Csatornát, de végül a meghajtást gyártó Siemens visszavonta az engedélyét és az Airbus támogatta E-Fan hajtotta végre a diadalmas repülést.
2020-ban a Pipistrel elsőként ért el elektromos meghajtású gépre európai típusalkalmassági engedélyt, a Velis Electro meghajtási rendszere is elnyerte az EASA-alkalmasságit. Nemrég pedig arról adtunk hírt, hogy a cég beindította a „Miniliner” fejlesztését, ami egy húsz személyt befogadó regionális utasszállító lesz, hidrogén-hibrid meghajtással. A cég a különböző kompozit-építésű kisgépes típusaiból eddig már több, mint kétezer példányt értékesített.
Scott Donnelly Textron elnök-vezérigazgató közleményében a Velis Electro sikeres amerikai tesztelésére hivatkozik a repülőiskolákban, és arra, hogy az EASA után a gép most már az FAA típusengedélyére vár.
A Pipstrel belépésével és nyilván főszereplésével indul az amerikai konszern Textron eAviation nevű vállalkozása Wichitában. A szlovén cég alapítója és főnöke, Ivo Boscarol hangsúlyozza, hogy az új vállalkozásban kisebbségi tulajdonos és stratégiai kérdésekkel megbízott nyugalmazott elnöke marad legalább két évre. Nyilatkozata szerint a Pipistrel – feltehetően ez volt a másik oldal nyeresége – újabb forrásokat kap a Textron-házasság révén a fejlesztésekhez, illetve a gyártás fenntartásához, amely erőforrásokhoz egyedül „nem férhetett volna hozzá”.
Ami a repülőgépgyártást illeti, a Pipistrel a megállapodás szerint a saját brand mellett fenntartja saját üzemeit mind Szlovéniában, mind Olaszországban. Az iho.hu úgy tudja, hogy az eddigi tervek szerint az átalakulás nem érinti a magyarországi terveket sem: mint tavaly beszámoltunk róla, a szlovén és a magyar kormányfő jelenlétében tavaly írták alá a megállapodást arról, hogy Jakabszálláson a Genevation fogja összeszerelni a Pipistrel SW 121 típusú kétülésesét. A gépet külön bemutatttuk olvasóinknak, hasonló felépítésű, mint a Velis Electro, de nem elektromos meghajtású, és jövőre repül az első magyar készítésű példány.
Még egy érdekes lehetséges összefüggés: a Pipistrel előrehaladott állapotban dolgozik a „Miniliner” kis utasszállító hidrogén-alapú hibrid meghajtásán. Az ismert tervek szerint ez a gép felépítésében egészen más, de súlykategóriájában és funkcióiban is hasonló, mint a Textronhoz tartozó Cessna legújabb, és sok évtizedre előre meghatározónak szánt, szintén 19-20 személyes, illetve hasonló felszállósúlyú szállítógépe.
Nos a kérdés az, hogy a Cessna SkyCourier, amelynek első sorozat-példánya múlt hónapban gördült le az összeszerelő sorról, és épp ezekben a napokban nyerte el FAA-engedélyét, netán kaphat-e valaha olyasfajta környezetbarát meghajtást, mint amit a Pipistrel dolgozott ki erre a kategóriára.
És egy másik érdekesség: a sajnálatosan megbukott Cessna 162 Skycatcher program után a Textron-családnak most ismét vannak modern, kétüléses iskolagépei, amelyeket ráadásul nem Kínában gyártanának.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!