Az automata az új pénztáros?

Vörös Attila   ·   2019.03.28. 18:00
87etickvonatinfo

Cikkünk előző részében a MÁV-Start jegyeladásainak változásait kezdtük el elemezni a modern, önkiszolgáló értékesítési csatornák előre törésének fényében. A jegyautomatákkal folytatjuk.

***

Az általános munkaerőhiány a vasúttársaságot is erősen sújtja, a pénztárosok létszámában is csökkenő tendencia figyelhető meg. A rendszerbe állított automaták és a többi önkiszolgáló jegyértékesítési mód a pénztárak nyitva tartásának racionalizálásával (az utazási szokásokhoz igazodva) jelentősen növelik a jegyértékesítési hatékonyságot a személypénztárakban, így az itt tapasztalható csökkenő létszámot ellensúlyozni lehet.

Az automaták hatékonyságával kapcsolatban az átlagos tranzakciós időket vizsgálva a vasúttársaság azt állapította meg, hogy az egy pénztárablak előtt egységnyi idő alatt kiszolgált utasmennyiséget másfélszer, kétszer annyi automatával lehet kiszolgálni. Ugyanakkor az automaták 0–24 órában működnek a hét minden napján, míg egy pénztárablak egész napos nyitva tartása öt pénztárost; hosszú nyitvatartása (6–22 óráig) pedig hármat igényel.

Az automaták telepítése tehát együtt jár a pénztári kapacitások racionalizálásával, ami nem feltétlenül jelenti egy-egy pénztárablak megszűnését. Az alacsony utasforgalmi időszakokban például elég lehet csak az automata, forgalmasabb időszakokban pedig a legjobbkor tud betársulni mellé a pénztár is (lásd például Kőbánya alsón!).

Az automaták árának megtérülésével kapcsolatban nem lehet egyértelmű választ adni, mivel ez telepítési állomástól függően eltérő. De vannak bizonyos számszerűsíthető és nem számszerűsíthető hatások, amiket vizsgálni kell egy-egy új automata telepítésénél.

Számszerűsíthető hatások:

  • a jegykiadás és jegyellenőrzés hatékonyságának növekedése miatti bevételtöbblet;
  • a pénztárban jelentkező létszámmegtakarítás miatti bértömegcsökkenés;
  • pénztári infrastruktúra fenntartási költségei csökkennek;
  • jegyvizsgálóknak a fedélzeti értékesítés után kifizetett jutalék csökkenése;
  • az automaták üzemeltetésével kapcsolatos költségek (karbantartás, értékkezelés) növekedése.

Nem számszerűsíthető hatások:

  • jegyhez jutás megkönnyítése (a bővülés térbeli: a jegykiadással rendelkező állomások számának; és időbeli is: az automaták folyamatosan 0–24 órában üzemelnek);
  • a sorban állási idő csökkenése a pénztárral és automatával is rendelkező állomásokon;
  • utaskomfort növekedése.

(fotó: MÁV-Start)

Jelenleg 160 körül van az utasokat kiszolgáló jegyértékesítő automaták száma, ezeknek a negyede csak bankkártyával használható. Az automaták legnagyobb része jelenleg a budapesti fejpályaudvarokon és az elővárosban működik. Eddig hét ütemben szerezték be az automatákat, a következők szerint:

  • I. ütem: hat automata,
  • II. ütem, 2013. július: 48,
  • III. ütem, 2014. április: tíz,
  • IV. ütem, 2015. március: 52,
  • V. ütem, 2015. október: hat,
  • VI. ütem, 2017. május: öt,
  • VII. ütem, 2018. november: 48.

De tovább tervezik az eszközök számának a bővítését, méghozzá nem is akárhogy: nemsokára 375 új gép áll szolgálatba (ebből 275 készpénzes és bankkártyás, száz csak bankkártyás fizetést tesz lehetővé), száztízre (ebből nyolcvan a kombinált, harminc csak bankkártyával használható) pedig opciója van a vasúttársaságnak! Az automaták vásárlására 2018-ban indult közbeszerzési eljárás lezárult, a beszerzést a 1247/2016. (V.18.) kormányhatározat alapján EU forrásból, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretéből finanszírozza a vasúttársaság. Az EU forrás felhasználhatósága kormányzati döntés függvénye, a szerződés a források rendelkezésre állása esetén lép hatályba.

Jelen információk szerint májusban léphet hatályba a szerződés. Ezután két hónappal a nyertes szállító 15 automatát (ebből ötnél csak bankkártyával lehet fizetni) ad majd át a Startnak, ezeket valamelyik nagyforgalmú állomásra telepítik a meglevő készülékek mellé. A próbaidő alatt szerzett tapasztalatok alapján indul majd be a sorozatgyártás, ami a korábbi heti 15 automatás átadási számot nézve azt jelenti, hogy a szerződés életbe lépését követő 11 hónappal szállítják le a 375-ös alapmennyiség utolsó berendezését.

Jegyvásárlás Tatabányán (fotó: MTI/Bodnár Boglárka)

Az új automaták tervezett telepítési helye:

  • budapesti elővárosi térség;
  • nagy utasforgalmú vidéki állomások (például Miskolc, Nyíregyháza, Szeged);
  • jelentősebb balatoni állomások (többek között Siófok, Fonyód);
  • egyes balatoni megállók és állomások  (Balatonaliga és Fonyód között, illetve Csajág és Balatonfüred és Keszthely és Balatonederics között);
  • 1-es vonalon Tatabánya és Győr között.

Az opciós 110-es mennyiséget pedig ezekre a vonalakra tervezik:

  • 1-es vonalon Győr és Hegyeshalom között;
  • 100-as vonalon Nyíregyháza elővárosi térségében.

Az opcionális mennyiség lehívására az alapmennyiség telepítését követően, az utasok jegyvásárlási szokásainak figyelembevételével kerülhet sor. Az automatákat esetenként a már meglevő automaták mellett fogják üzemeltetni.

A balatoni panoráma szerves részei a vonatok (fotó: Vörös Attila)

Az utasok időnként találkoznak nem működő automatával, esetleg olyannal, aminél éppen csak bankkártyával, ritkábban pedig csak készpénzzel lehet fizetni. Megkérdeztük a vasúttársaságot az automaták rendelkezésre állásáról, típushibáiról is. A Start válasza szerint a jegykiadók üzembiztonsága meghaladja a 98 százalékot, de ha az összes, a szolgáltatást befolyásoló tényezőt is számításba veszik, akkor kilencven százalék körüli szám jön ki. Mire kell itt gondolni? Az automatákat néha áthelyezik, vandalizmus áldozatául esnek, csalók eltömítik, rossz minőségű papírpénzek eltömítik. A meghibásodások zöme ehhez kapcsolódik: az utasok sokszor megpróbálkoznak nagyon rossz minőségű bankjegyeket az automatába tömni, amik aztán elakadhatnak a gépben (a pénztáros itt ügyesebb, mert az ilyen állapotú pénzeket nem köteles elfogadni). A csalók pedig az érmeutat szokták eltömíteni, hogy az így feltorlódott aprót az utas távozása után kihorgásszák, akár a berendezés megrongálása árán. Ez a második leggyakoribb hibaok az automatáknál... A fizetéssel kapcsolatos panaszok kilencven százaléka kapcsolódik a készpénzes fizetéshez, csupán tíz százalék a bankkártyáshoz.

Egy izgalmasabb hibaüzenet 2015-ből (fotó: Vörös Attila)

Az automaták javítása különben jól megszervezett, stabil folyamat. A bejelentéstől számítva átlagosan húsz órán belül javítják meg a készülékeket. A hosszabb időt igénybe vevő, speciális alkatrészeket igénylő javítások döntő hányada általában valamilyen vandál tettet követő helyreállítás.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek