Az oslói metró esete Zaha Hadiddal

iho/vasút   ·   2018.12.29. 09:00
oslo_metro_allomas_epiteszet_zaha_hadid_kislid

Az északi országok rákapcsoltak metróépítésügyben: Stockholmban 2020-ban avatnak új metróvonalat, Koppenhágában jövőre készül el a belvárost megkerülő vonal. Oslo, a norvég főváros kissé le van maradva, de itt is belefér, hogy 2025-re megnyíljon a hat állomást magába foglaló Fornebu vonal.

Az új vonal állomásainak látványtervei nemrég jelentek meg, ezekből kiolvasható, miféle építészeti és esztétikai színvonalat fog hordozni a főváros legnagyobb közösségi közlekedési beruházása. A hat állomást négy különböző építésziroda tervezi, köztük a Zaha Hadid Architects mindjárt kettőt, az irodának ez a legnagyobb munkája az alapító 2016-os halála utáni időszakban. A további négy állomás tervezői Gottlieb Paludan, Asplan Viak, és a Mestres Wåge Arkitekter, ne csodálkozzunk, ha nem ismerős, Norvégiában ugyanígy hangzana a budapesti 4-es metró állomásainak építészeti kialakítását tervező – egyébként kiváló – magyar építészek neve.

Fornebu Senter, felszíni építmény

Az új metróvonal építésére azért van szükség, mert a város elkezdte igazán birtokba venni a Fornebu-félsziget fejlesztési területeit. Ezek a területek itt, a fjordok között igazán ritka kincsnek számítanak. A félszigeten nemzetközi repülőtér működött 1998-ig, a repülőtér megszüntetése után a hatalmas beépítetlen területre ráugrottak az ingatlanfejlesztők. Ma ez számít Oslo legdinamikusabban kiépülő üzleti- és lakónegyedének. A jelenleg érvényes tervek mintegy húszezer munkahely és hatezer lakás létesítését irányozzák elő a területen.

A metróvonal szerepe kettős: egyrészt a központtól viszonylag távol elhelyezkedő területet köti be a város vérkeringésébe, másrészt az üzlet része: felértékeli a területet a jövőbeli befektetőknek. A Zaha Hadid iroda által tervezett állomások és felszíni építményei az építésznő életművének kései szakaszában megalkotott épületekkel mutatnak szellemi és formai rokonságot, mint például a Fornebu Senter óriási, lekerekített, lebegő fehér tetőszerkezete, amely az állomási előtér üveghengerének felső peremére cuppan rá.

Nem Washington, Oslo, Fornebuporten!

Az alkotók szerint az alkalmazott formákat a norvég hegyek és fjordok látványa, a természeti formák eróziója ihlette. Ennek mondjuk ellentmond a Fornebuporten állomás vágánycsarnoka, amely láthatóan a washingtoni metró tereire hajaz.

Az iroda és az általa képviselt építészeti minőség egyértelmű választás volt az oslói döntéshozók részéről. Oslo már jóideje szeretné magát úgy pozicionálni a világ építészeti és turisztikai piacán, mint élenjáró város, élő múzeum, kortárs építészeti gyűjtemény. Az opera és a tengerparti sétány kialakítása után az új metróvonal ennek a hagyománynak szerves folytatása lehet.

Fornebu Senter madártávlatból

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek