Az osztrákok is a Lightning II-t választják?

iho/repülés   ·   2022.10.14. 12:00
6673882647_7411c88712_b

Szomszédaink, a csehekhez hasonlóan a Gripen helyett célozzák az ötödik generációs típust, annak ellenére, hogy a svéd harci gépek üzemeltetésének Ausztriában hagyománya van.

Az osztrák hadügy néhány napja jelentette be, 16 milliárd euró áll rendelkezésére ötödik generációs harci gépek beszerzésére 2027-ig, és komoly értesülések szerint ez a gép az F-35-ös lesz, nem a svédek ajánlotta Gripen.  

A Janes úgy tudja, hogy a védelmi tárca magasrangú tisztviselői gyűjtötték az adatokat, végezték az összehasonlításokat, értékelték a lehetőségeket, kifejezetten ötödik generációs típus lehetőségéről.

Osztrák Typhoonok

A leváltandó típusról portálunk is többször írt, amelynek ausztriai története korrupciós botrányokkal is tarkítottl. 2005-ben állítottak szolgálatba, de a 15 Eurofighter Typhoon hatalmas üzemeltetési költségek mellett és roppant alacsony hatékonysággal, korlátozott képességekkel szerepelt a védelmi rendszerben. A típus példányai egy-egy repült órájára 61 ezer dollárt kell fordítani, az F-35-ös esetében, amely már túl van a 750. példány legyártásán,  ez az összeg csak 30 ezer dollár, miközben a felhasználó az elérhető legmodernebb technikát kapja alacsony észlelhetőségű kivitelben.

Természetesen az osztrákok is a „normál” szárazföldi kivitelben készülő A-változatokat választják. Ha valóban ez lesz az ország jövőbeli harci gépe, Ausztria lesz a típus 16. vásárlója, nem beszélve a már biztosnak látszó beszerzésekről, például a csehek és a lengyelek esetében, a prágai döntésben szintén a Gripen a kárvallott.

A finnek is az F-35-öst veszik meg

Még idén tavasszal is arról szóltak a hírek, hogy a Saab illetve a Gripen lesz a befutó, többek közt épp a sokkal alacsonyabb üzemi költségek miatt.  Azonban a bécsi minisztérium újabb követelmény-listáján már az alacsony észlelhetőség is szerepel, ami kizárja a svéd típust, annak ellenére, hogy Ausztriának nagy hagyománya van az északi ország harci gépeinek szolgálatában, a Eurofighter előtt a különleges Saab 35 Draken repült osztrák színekben, előtte a J29 Tunnan, jelenleg is aktív a Saab 105 kétüléses kiképzőgép.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.