Becsődölt a Beechcraft, románok veszik a gépeket

Szilágyi Károly   ·   2012.05.14. 16:00

Csődvédelmet kért a Hawker Beechcraft (HBC) - jelentette be a cég elnöke a genfi EBACE repülőgépkiállítás nulladik napján. Sean McGeough hozátette: ennek ellenére a gyártás folyamatos, sőt, a 900XP-re annyi megrendelésük van, amennyi a cég teljes idei kapacitása. Ez a típus adta a közepes méretű businessjet-értékesítés 34 százalékát tavaly. A cég ugyanakkor a turbopropos business repülőgépek kategóriájában is 42 százalékos piaci részesedéssel bír.

Az önkéntes csődre azért volt szükség, mert a kansasi székhelyű cég 80 éves történelme során hatalmas értéket állított elő az iparágban, amit meg szerettek volna menteni. Eddig összesen 54 000 járművet építettek, amiből 36 000 még mindig üzemel. De a cég jelenlegi pénzügyi helyzete nem tükrözi sem a piaci helyzetet, sem a gazdag történelmet - tette hozzá az elnök. A cég tavaly 291 légijárművet értékesített, ebből összesen 2,44 milliárd dollárnyi bevétele volt, ez viszont kevesebb, mint a 2,5 milliárd dolláros adósságállomány.

Hawker Beechcraft 4000 repülés közben

A vállalkozás jelenlegi formáját 2007-ben kapta, amikor a jelenlegi tulajdonosok, az Onex Partners és a GE Captial Partners megvásárolta a céget. A tranzakció vételárát a tulajdonosok a gyárra ruházták, így a cég könyveiben azonnal 2,5 milliárd dolláros veszteség keletkezett. Ez önmagában még nem lett volna baj, hiszen 5 évvel ezelőtt még évi 15 százalékos piaci növekedést prognosztizáltak a szakértők, amiből a veszteség finanszírozható lett volna. Azonban a gazdaság gyenge teljesítménye miatt 2011-re a piac 65 százalékkal a tervek alatt maradt, így a cég már nem tudta megtermelni saját vételárát.

A csődvédelemmel egyidőben a cég 400 millió dollárnyi készpénzt kapott, a hitelezők pedig beleegyeztek, hogy a tartozást tulajdonrésszé konvertálják - ezzel egy pillanat alatt sikerült kétmilliárd dollár hiányt eltűntetni. Shawn Vick, a cég alelnöke ezzel kapcsolatban azt mondta: egyes beszállítók elkezdtek "konzervatív" módon szállítani, vagyis csak készpénz ellenében adták át az árut. "Hány alkatrészre van szükség egy repülőgéphez? Mindre." - jellemezte némi malíciával az alelnök a helyzet tarthatatlanságát.

A Hawker 900XP kabinja - ilyet vett a bukaresti Inter Aviation is

A csődvédelemről szóló bejelentés élét azonban tompítja, hogy rögtön ezután két vásárló is átvette vadonatúj gépét. A máltai Orion, illetve a bukaresti Inter Aviation is egy-egy Hawker 4000 business jet tulajdonosává vált a genfi kiállításon. A román cégnek nem ez az első HBC gyártmányú gépe, már korábban vettek egy 900XP-t, amivel szintén charterrepüléseket végeznek.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.