Beperelte a DB-t a Flix, az állami cég ellen döntött a bíróság

iho/vasút   ·   2023.12.18. 16:00
db_ice

A hamburgi regionális bíróság elismerte, hogy a Deutsche Bahn házon belüli online vasúti jegyértékesítési felülete olyan szűrűbeállításokat alkalmazott, ami félrevezető keresési eredményekhez vezetett.

A napokban kiadott ítélet a független FlixTrain szolgáltató által indított per eredménye, mely sikerrel támadta meg a DB online jegyértékesítési felületét. A német WirtschaftsWoche sajtóorgánum szerint az ügy a 2018-ban használt, a „Gyors átszállás előnyben részesítése” elnevezésű, előre beállított szűrőopcióval rendelkező átszállási kereső tervezésére vonatkozott. A bíróság határozata teljes mértékben helyt ad a keresetnek, és megtiltja a DB házon belüli online vonatjegy-értékesítőinek, hogy bizonyos keresési feltételeket alkalmazzon. Az ítélet azt mondja ki, hogy ezek az értékesítők piaci előnyben vannak Németországban. A bíróság szerint a távolsági versenytársak szándékos elnyomásával a DB intézkedései közvetlen és tartós negatív hatással voltak a versenyre. Ez elsősorban annak tudható be, hogy egy vonatjegy vásárlása szükségessé teszi a látható ajánlatok keresését és összehasonlítását.

Az ítélet kihangsúlyozza a DB domináns piaci pozíciójának meglétét, megismételve a Szövetségi Kartellhivatal korábbi, 2016-os megállapításait. Kiemeli, hogy a DB házon belüli távolsági szolgáltatója versenytársának szintén távolsági szolgáltatásainak elnyomása közvetlenül befolyásolja a versenyt, mivel a felhasználók a látható ajánlatok keresésében és összehasonlításában bíznak a vonatjegyek vásárlásakor. Az ítélet ezen felül arra is rávilágít, hogy a közvélemény hogyan érzékeli a DB utazási információs médiafelületét, mely magába foglalja a teljes távolsági vasúti utazási kínálatot, beleértve a versenytárs távolsági közlekedési cégek által nyújtott szolgáltatásokat is. A DB érvelésével ellentétben a bíróság hangsúlyozza, hogy a fogyasztók inkább átfogó tájékoztatást várnak el, mintsem a DB házon belüli távolsági vasúti szolgáltatójának szolgáltatásaira korlátozódjanak.

Habár a jogi eljárás során kifogásolt bahn.de és DB Navigator felületeken felhasznált funkciót már 2019 tavasza óta nem alkalmazzák, a Deutsche Bahn kártérítést köteles fizetni. Ennek számszerűsítése érdekében a vállalatnak tájékoztatást kell adnia a kérdéses időszakot érintő foglalási lekérdezésekről.

Az ítélet azonban még nem jogerős, mivel a DB a fellebbezhet az ítélet ellen, amit a Hanza Felsőbb Regionális Bíróságnak kell engedélyezni. A DB jelenleg felülvizsgája az ítéletet és annak indokait, ezt követően döntenek a fellebbezésről.

A bíróság döntésére a független szereplőket képviselő európai szervezetek is reagáltak. A vasúti személyszállítási piacra újonnan belépők szövetsége, az AllRail szerint a bírósági ítélet megerősíti, hogy hacsak nem szabályozzák az állami tulajdonú vasúttársaságok piacot meghatározó online értékesítési csatornáit úgy, hogy azok az összes üzemeltetőre érvényesek legyenek, akkor Németországban vagy Európában soha nem fog végbemenni a vasúti személyszállítási piac liberalizációja.

A független német vasúti személyszállítási szövetség, a Mofair úgy véli: a multimodális digitális mobilitási szolgáltatásokat uniós szinten, és a mobilitási adatokról szóló törvény németországi szintű megalkotását is most kell előmozdítani. Ezt nem lehet egyedül a bíróságokra és a Szövetségi Kartellhivatalra bízni. Most már teljesen világos, hogy szabályozásra van szükség.

Az utasközpontú politikát szorgalmazó nyilatkozat arra a következtetésre jut, hogy mindenféle vasúti jegyet lehessen venni minden vasúti jegyértékesítőnél. Ez a politika előnyös a független vasúti jegyértékesítőknek, feltéve, hogy a kereskedelmi feltételek tisztességesek és mentesek a megkülönböztetéstől, ahogy az az Egyesült Királyságban és Finnországban is megfigyelhető – számol be a Rail Tech.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: DB AG / railtech.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek