Berlin-Brandenburg: késik a nyitás, perel az Air Berlin

iho/repülés   ·   2012.11.08. 14:00
cim4

Bíróság elé viszi az Air Berlin a meg nem nyitott Berlin Brandenburg repülőtér iránti követeléseit. A légitársaság szerint a reptér kezelője, a Flughafen Berlin Brandenburg GmbH kell, hogy feleljen azért a súlyos veszteségért, ami az Air Berlint éri a késés miatt. A pontos összeg még nem ismert, de már most több tízmillió euróra tehető.

Mint arról többször beszámoltunk, az új nagy berlini légikikötő tulajdonképp Schönefeld eddigi pályájával, egy azzal párhuzamos új pályával és a kettő közt kiépített utasforgalmi komplexummal, terminállal épült, és úgy tűnt, semmi nem akadályozza a tervezett júniusi megnyitást, igaz, már ez a dátum is korábbi csúszások „eredménye” volt. A nyitás előtti napokban még azt a rendezvényt is megtartották, amelyen a berliniek megismerkedhettek az új légikikötővel.

Azonban kiderült, gond van a terminál tűzvédelmi rendszerével. A kritikus részeken, pédául a check-in pultoknál nem lehetett megindítani a próbaüzemet. Az első bejelentés szerint augusztusra-szeptemberre kellett eltolnii a megnyitást, majd jövő tavaszra, azzal, hogy ugyan be lehetne indítani a forgalmat most ősszel is, de nem érdemes épp a téli menetrend életbe lépése előtt forszírozni az üzemeltetés kezdetét. Ezután jött a már véglegesnek tűnő bejelentés a 2013. október 27-i reptérnyitásról.

Az, hogy a mostani állás szerint tehát csak durván egy év múlva szállhatnak le az első menetrend szerinti gépek Berlin-Brandenburgon, önmagában is jelzi, hogy még nagyon sok komoly problémát kell megoldani, amíg a kívülről késznek látszó repülőtéri komplexum valóban életre kelhet. Amikor a reptér kezelője bejelentette ezt a véglegesnek szánt időpontot, bizonyos építési munkálatok szükséges befejezéséről is beszélt, illetve hogy a tesztidőszak ilymód megnyugtatóan hosszú, mintegy hét hónapos lesz majd.

Az is kiderült, hogy bizonyos munkálatokat a 2012 júniusi megnyitás érdekében elkapkodtak és nem hajtottak végre megfelelően, ezt is korrigálni kell. A mostani ütemterv szerint a maradék kivitelezést jövő nyárig be kell fejezni, Schönefeld és Tegel 2013. október 26-án zár és Berlin-Brandenburg október 27-én nyit. Az addig szükséges további befektetési illetve fenntartási költségek összértéke 1,2 milliárd euró.

A tavaszi-nyáreleji mondhatni botrányos események kapcsán egyébként menesztették a beruházás igazgatóját, a légitársaságok közül pedig elsősorban a Lufthansa és az Air Berlin fogadta több mint csalódottan a dötéseket. Az pedig, hogy magát a repteret fenn kell tartani, miközben nem termel nyereséget, havonta 15 millió eurós veszteség.

Hartmut Mehdorn, az Air Berlin vezérigazgatója frisss közleményében kitér arra, hogy a légitársaság és a reptér kezelője között intenzív tárgyalások zajlottak a „kölcsönösen elfogadható megoldásokról”, azonban a tárgyalások nem vezettek eredményre. A bíróság Mehdorn szerint mostmár az egyetlen lehetőség az Air Berlin számára, hogy érvényesítse érdekeit. A közlemény azt is tartalmazza, hogy az Air Berlin heti több mint 230 járatot indított abban a reményben, hogy idén nyáron már az új légikikötőben lesz a központja. Most mindezeknek a járatoknak a túlzsúfolt Tegelről kell indulnia, és ez komoly plusz költségeket jelent.

Dr. Rainer Schwarz, a Flughafen Berlin Brandenburg GmbH vezérigazgatója a repülőtér weboldalán olvasható közleményében úgy válaszolt, hogy a légitársaság lépése nem volt teljesen váratlan, megfogalmazása szerint az eddigi tárgyalásokon kiderült, hogy a két fél álláspontja mérföldekre van egymástól a kompenzáció ügyében. A reptérkezelő szerint az Air Berlinnek nincs törvényes alapja arra, hogy a jelenlegi körülmények között követelje a kárpótlást, épp mert még nincs konkrét megállapodás a légitáraság üzemelésének indulásáról az új repülőtéren.

„Tudatában vagyunk azoknak a nehézségeknek, amiket a halasztott megnyitás okoz, különösen az Air Berlinnek, ezért mindent megteszünk azért, hogy biztosítsuk Berlin Tegel zökkenőmentes üzemeltetését” – írja Schwarz, és hozzáteszi: eddig kétmillió eurót költöttek a reptérre, különösen az Air Berlin check-in övezetére, és azt is leszögezi, hogy a Berlin Brandenburg GmbH tovább folytatná a tárgyalásokat a légitársasággal.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.