Boeing, a fejőstehén

iho/repülés   ·   2012.03.15. 16:00
airindia_cim

Félmilliárd dollárt kénytelen fizetni a Boeing az Air India légitársaságnak kompenziációképp, mert súlyosan elkésett, illetve késik most is a 787-esek átadásával – adja hírül az Aviation Week. A kemény összegről egyébként a Hyderabad Air Show alkalmából nem a légitársaság, hanem az indiai polgári légügyi minisztérium államtitkára beszélt, ami jól jellemzi a kontinensnyi ország viszonyait, vagyis hogy az Air India mennyire szorosan összenőtt az állammal.

A Boeing elnöke nem sokkal ezelőtt cáfolta a hírt, legalábbis abban a fomában, ahogy az indiai fél nyilvánosságra hozta: Jim Albaugh szerint az amerikai gyártó „nem ír alá senkinek sem 500 milliós csekket”.

A légitársaság összesen 111 gépet rendelt, amely részben az Air India, részben a vele később összeolvadt Indian Airlines szerződéseiből adódott össze. Ehhez képest a kárpótlás összege nem is tűnik nagynak, hiszen a gépek listaára 193 és 227 millió dollár között mozog, tehát a Boeing által állítólag fizetendő összeg durván két repülőgép árából összejön. Az is lehet, erről ugyan nem szólnak a hírek, hogy a kompenzáció összegét valóban nem kell a gyártónak egy csekken kifizetnie, hanem egyszerűen levonják az összes gépért kifizetendő vételárból.

Az Air India első 787-ese Everettben még hajtóművek nélkül <br>(fotó: flightglobal.com)

Az államtitkár szavaiból egyébként az derült ki, hogy eredetileg az indiaiak ennek a pénznek a dupláját követelték, egymilliárd dollárt szerettek volna a késésért fájdalomdíjként.

Egy indiai blogger szerint a légitársaság és a kormány fejőstehénnek nézi az amerikai céget, és arra figyelmeztet, hogy az amúgy alaposan eladósodott Air India úgy állítja be, mintha a Boeing késése okozná az összes financiális problémáját.

Ugyanez a Dreamliner Everettből startol Delhi felé <br>(fotók: Boeing)

A csúszás egyébként valóban rendkívüli: az első példányt eredetileg 2008-ban kellett volna, hogy átvegyék az indiai megrendelők. A mostani állapotok szerint erre végülis csak idén májusban kerül sor: az első Air India 787-es egyébként néhány napja reppült át Delhibe és részt vesz az indiai repülőshow-n is. Jövő márciusig pedig további hét repülőgép kezd dolgozni majd  az indiai állami társaság flottájában.

A történethez hozzátartozik, hogy eléggé egybehangzó amerikai vélemény szerint az indiaiak azzal okozták a legnagyobb kárt a Boeingnak, hogy két hónapja egy weboldalon nyilvánosságra hozták maguknak a gépeknek a vételárát, vagyis kiderült, hogy a Boeing mennyire bekerülési költségen alul kénytelen értékesíteni a 787-eseit. A kompenzáció összegének kikürtölése megint kényelmetlen helyzetbe hozhatja az amerikaiakat, mert félő, hogy más, a gépet szintén késve átvevő légitársaságok netán precedensként kezelik az Air india által kikűzdött összeget.

Az Air India a második légitársaság, amely forgalomba állíthatja az új típust

Ez az eset is megerősítette azt a vélekedést, hogy az amerikai gyártó igen nagy árat fizet a technikai áttörést jelentő, de épp ezért a fejlesztés során sok problémával szembesülő programért: a jelenlegi rendelésállomány 868 gépre szól, eddig csak öt példányt adtak át a kibocsátó japán légitársaságnak, a program költségei megtérüléséhez pedig ezer gépet kell eladnia a cégnek.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.