Brüsszel rábólintott: elindulhat a vasúti áruszállítás támogatási programja
Megérkezett az Európai Bizottság jóváhagyása, így a szektor szereplői vissza nem térítendő hozzájárulást igényelhetnek az úgynevezett egyeskocsi-szolgáltatás biztosításához.
- 2021 második felében 3 milliárd 700 millió forint,
- 2022–2025 között pedig évi 6 milliárd 400 millió forint
vissza nem térítendő forrással támogatható az egyeskocsi-forgalom a legutóbbi kormánydöntés értelmében. A nemzetközi példák szerint az állami hozzájárulás stabilizálja, kiszámíthatóvá teszi a szegmens működését, így idővel egyre több magánvasúti társaság nyújthat szolgáltatásokat a partnereknek.
A középtávon 2–4 százalékra becsülhető forgalomnövekedés fokozza a szektor GDP-termelő képességét, hozzájárul a távolsági közúti teherszállítás egy részének vasútra tereléséhez. Az állami támogatás az Európai Bizottság jóváhagyásával nyújtható, az innovációs tárca tavaly nyáron indította el a most célba ért egyeztetési folyamatot.
Az egyeskocsi-forgalomban telephelyenként egy vagy néhány teherkocsinyi árut gyűjtenek össze, és ezekből a célállomásnak megfelelően rendezik össze a vonatokat. A lehetőséggel több mint 700 cég, köztük állami tulajdonú és stratégiai jelentőségű társaságok – gyógyszer- és vegyipari, energetikai vállalatok, erdészetek stb. –, számos kis- és középvállalkozás él Magyarországon. A szolgáltatás nyújtása pusztán piaci alapon nem fizetődik ki, az elmúlt időszakban éves szinten mintegy hatmilliárd forintnyi üzemi veszteséget termelt. A kialakult helyzet a tevékenység megszűnésével fenyegetett, így a vasúton fuvarozott árumennyiség közel ötödét kellett volna kamionokkal elszállítani, tovább fokozva a közutak és a környezet terhelését.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!