Cargo-csúcs, előrehozott beruházások: kevés az utas, könnyebb építkezni Ferihegyen

iho/repülés   ·   2021.04.14. 12:00
bar_4159

A Budapest Airport negyedévi összegzése alacsony forgalomról, de komoly készülődésről, talán nyáron megint sokan repülnek, új úticélokra is.

2021 első negyedévében, ahogy Európa-szerte sem, úgy a Budapest Airport forgalmában sem volt tapasztalható utasszám-növekedés; januártól márciusig összesen 183 ezer 416 fő fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Ez a tavalyi évhez képest – amikor a január és a február még a várakozásoknak megfelelően alakult, márciusban azonban már jelentős mértékben érezhető volt a koronavírus-járvány hatása - összesen 2 millió 775 ezer 390 fős utasforgalmat generált a fővárosi légikikötőben. Ez 93,4 százalékos csökkenést jelent – írja szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében a Budapest Airport.

A repülőtér cargo forgalma 2020-ban is stabil maradt, és a kiugróan erős utolsó negyedév után a 2021 januárja és márciusa közötti időszakban 19,3 százalékkal nőtt a repülőtér cargo forgalma az előző év azonos időszakához képest. 39 ezer 529 tonna kezelt árumennyiséggel ez a repülőtér történetének legerősebb negyedévét jelentette; sőt, a márciusban regisztrált 14 ezer 904 tonna légiáru a valaha volt legerősebb havi cargo forgalomként vonul be a repülőtér történetébe.

A repülőtér fejlesztését célzó beruházások a koronavírus légiközlekedésre gyakorolt negatív hatásai ellenére sem álltak le. Sőt, a Budapest Airport több projekt megvalósítását - az alacsony utasforgalom miatt – előre hozta. 2020 végéig, két év alatt 167 millió euró értékben valósultak meg fejlesztések, a beruházások pedig 2021 első negyedévében is folytatódtak.

(fotók. Budapest Airport, Baranyi Róbert)

Az utasoknak talán legszembetűnőbb újításként kibővült a repülőtéren rendelkezésre álló koronavírus tesztközpont; márciustól további hat mintavételi helyiséggel egészült ki a mindenki számára elérhető tesztállomás a 2B Terminálon. Ez a bővítés jelentős mértékeben segíti a gördülékeny mintavételt és az egészségügyi szempontból is biztonságos ügyintézést, a jelenleginél jóval magasabb utasforgalom mellett is. Emellett rendelkezésre áll további négy állomás is, amelyek szükség esetén bármikor megnyithatók.

Számos olyan háttérfejlesztés jelenleg is folyamatban van a repülőtéren, amelyeknek köszönhetően változatlanul magas repülésbiztonsági, légiközlekedés-védelmi és egészségvédelmi színvonal mellett várja vissza az utasokat a Budapest Airport. Ilyen például a forgalmi előterek felújítása, a P, Q és R jelzésű gurulóutak és a hozzájuk tartozó padkák karbantartása, és megújulnak a szervizutak is, a repülőgépek számára időtálló infrastruktúrát, a repülőtéri, illetve a földi kiszolgáló személyzet számára pedig gördülékeny munkavégzést biztosítva. A 2. Terminál épületgépészeti berendezéseit irányító rendszereket is modernizálják, ezzel még komfortosabb környezetet biztosítva az utazóközönség számára.

Elkészült az Európai Unió támogatásával finanszírozott, új repülőtéri főporta, amely átadását követően gyorsabb áthaladást és kellemesebb környezetet biztosít az ügyfelek, bérlők és repülőtéri dolgozók számára. A projekt részeként átadják a portához kapcsolódó utakat, köztük egy kerékpárutat is.

Április végéig megújul a 2A Terminál indulási és érkezési szintjét összekötő felvonó, amelynek párját a tavalyi évben újította fel a Budapest Airport, és a közeljövőben megújul a túlméretes csomagok szállítására használt teherlift is, amely egyenesen a poggyászosztályozó csarnokba szállítja a nagyméretű poggyászokat. A Budapest Airport megkezdte egy mozgólépcső telepítését is a B oldali utasmóló érkezési területén. A fejlesztés várhatóan június végén fejeződik be; az újításnak köszönhetően még kényelmesebb lesz az utazás.

A Budapest Airport mindent megtesz, hogy mielőbb visszatérjen a 2019-es forgalom volumene, de ez elsősorban az országok által bevezetett utazási szabályokon, a védőoltások elérhetőségén és hatékonyságán, illetve az átoltottság mértékén múlik.

A légitársaságok egy része már bejelentette a 2021-ben indított járatai listáját, illetve a meglévő járatokra vonatkozó sűrítéseket is. A Ryanair júliustól öt új járatot indít, Burgasz, Rodosz, Szófia, Bologna és Zadar úticélokra, és számos meglévő útvonal járatsűrűségét is jelentősen növeli, a Wizz Air pedig Hanía városát vette fel újdonságként budapesti menetrendjébe.

Az easyJet bővíti a Budapest–Párizs között közlekedő járatai számát, és heti két alkalommal Bázelba is üzemeltet légijáratot. A Qatar Airways a Doha–Budapest útvonalon jelentett be járatsűrítést, és sűrűbben közlekedik az Emirates dubaji járata is. A Lufthansa a müncheni járat újraindítását jelentette be, és újra elérhető a TAROM Budapest–Bukarest, valamint az Air France Budapest–Párizs járata is.

„Repülőtér-üzemeltetőként az a feladatunk és kötelességünk, hogy a különböző forgatókönyvekre fel legyünk készülve, és az utasoknak biztonságos és egészségvédelmi szempontból is megfelelő körülményeket biztosítsunk” – mondta a közlemény végén Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.