Cargokonferencia Pozsonyban: fókuszban a V4-ek vasúttársaságainak együttműködése

iho/vasút   ·   2019.02.14. 11:15
rch-konferencia_pozsony0

A résztvevők szekcióüléseken tekintették át a V4 országok nemzeti fuvarozási politikáját és jogszabályi hátterének helyzetét, az árufuvarozás folyamatainak digitalizációjával összefüggő problémákat, az üzemeltetés, azon belül a régión belüli határátmenetek során a várakozási idők csökkentésének lehetőségeit. Mindezen területek fejlesztése elengedhetetlen ahhoz, hogy a 2030-ra kitűzött cél, a vasút részarányának harminc százalékra történő növelése megvalósulhasson.

A konferencia rámutatott arra, hogy az árufuvarozó vasutak minden országban hasonló problémákkal küzdenek. A térség országaiban ugyanúgy jellemző a munkaerőhiány, mint Magyarországon. Máshol is szinte teljesen megszűnt a vasutas szakmák oktatása az állami szakképzés rendszerén belül. Mindenütt romlott a vagonpark minősége, kevés a rendelkezésre álló mozdony is. Minden térségbeli országban folyamatban van az Európai Unió forrásaiból finanszírozott vasúti infrastruktúra fejlesztés, az építkezések azonban jelentős mértékben nehezítik a közlekedést az elkerülhetetlen pályazárakkal, ami növeli a fuvarozás költségeit.

Libor Lochman, a CER vezérigazgatója a tanácskozáson szólt az egységes európai vasúti térség fejlesztésének irányait kijelölő Fehér könyvben lefektetett célokról, köztük arról, amelynek értelmében az Európai Unióban a vasúti és a folyami árufuvarozás arányát harminc százalékra kell növelni a következő tizenkét éven belül. Ennek a törekvésnek a realitásával is foglalkoztak a résztvevők a tanácskozás befejezése előtt tartott pódiumbeszélgetés során.

Különösen nagy figyelem kísérte a V4-ek operatív együttműködésének kérdéseit. Kovács Imre felszólalásában a Rail Cargo Hungaria példájából kiindulva arra biztatta a többi ország képviselőit, hogy kezdeményezzenek egyeztetéseket a kormányaikkal a vasúti forgalom támogatásáról. Mint mondta, Magyarországon a HUNGRAIL Vasúti Egyesület koordinációjával átfogó javaslat készült a vasút fuvarozás versenyképességének javításához szükséges kormányzati intézkedésekről. Ebben a szakmai kezdeményezésben külön hangsúllyal szerepel az egyes kocsi fuvarozás feltételeinek javítása. Ezt a költséges fuvarozási tevékenységet történelmileg a nagy nemzeti vasúttársaságok végzik, közülük azonban egyre többen feladni kényszerülnek azt annak magas költségei miatt.

Kovács Imre hangsúlyozta, hogy ennek a szolgáltatásnak a fenntartása gazdaságilag rendkívül fontos, mivel kiesésével a nagy nyersanyag szükségletű vállalatok ellátását is a közútnak kellene átvennie, ami jelentős terhelést zúdítana a közutakra, súlyosan károsítaná a környezetet, és rontaná az érintett térség lakosságának életminőségét. A kis- és középvállalatok is nehéz helyzetbe kerülnének, mivel termékeiket jelenleg a vasúti egyes kocsi fuvarozás juttatja el piacaikra az iparvágányokról és az állomásokról. A V4 országok gazdasági együttműködésének szorosabbra fűzéséhez is szükség van ennek a fuvarozási módnak a fenntartására.

Kovács Imre végezetül kifejtette azt az álláspontját, hogy a kérdésben a V4 országok vasúti együttműködésében résztvevő társaságok közös lobbi tevékenysége vezethet eredményre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek