Csempészett Airbus A330-asokkal indít hosszútávú járatokat a belarusz légitársaság

A Belavia eddig középhatótávolságú Boeingeket és Embraereket tartott a flottájában, amit a szankciók közepette hamarosan három Airbus A330-assal bővít. De ez hogyan lehetséges? A válaszért Gambiáig kell repülni.
Nem csinált már korábban sem titkot a Belavia menedzsmentje abból, hogy a hálózatának bővítésén fáradozik. Az uniós szankciók azonban behatárolják a lehetőségeket, holott a légitársaságnál égető szükségét érzik annak, hogy hosszútávú légijáratokat indítsanak a „baráti országokba”. értve ezalatt elsősorban Oroszországot és az Egyesült Arab Emírségeket.
Fehéroroszország nemzeti légitársasága valóban nem dúskálhat a jóban, az EU légterét lezárták a gépei előtt, a nyugati lízingcégek visszaszerezték javaikat, így rövid időn belül a flottája a felére, harmincról tizenöt repülőgépre csökkent. A légitársaság a színfalak mögött azonban keményen dolgozik megtizedelt flottája bővítésén. A tiltás ellenére két Airbus A330-ast tervez szolgálatba állítani az év végéig, a harmadik várhatóan 2026-ban követi társait. A madarak körülbelül húsz évesek, és már megkapták a fehéroroszországi lajstromszámaikat: EW-587PD, EW-588PD és EW-589PD. Műszaki állapotuk azonban a hírek szerint meglehetősen lehangoló. Ez azonban nem akadályozza meg a Belaviát abban, hogy megkezdje a gépek személyzetének kiképzését – történik mindez Moszkvában, az Aeroflot ottani oktatási központjában.
De mégis, hogyan lehetséges az, hogy a nyugati szankciók ellenére Fehéroroszország a három A330-asra rátegye a kezét? A válaszért Gambiáig kell repülni, a megoldás kulcsa ugyanis egy ottani cég, a Magic Air. Gambia nem esik a nyugati légiforgalmi szankciók hatálya alá, és nem is vállalt semmilyen kötelezettséget azok betartására. A Magic Airt Tarek Ziad Abdel Hamid al-Ajami, egy szíriai származású jordániai üzletember vezeti. Korábban közvetve a szíriai Cham Wings légitársaságnak is segített repülőgépek beszerzésében. Hamid al-Ajami négy évvel ezelőtt a becsődölt török Onur Air dobra vert gépei közül választotta ki, és vette meg a három Airbus A330-ast. Az Airbusok útja ezt követően az Egyesült Arab Emírségekbe, egy újabb tulajdonoshoz, majd onnan tovább, Minszkbe vezetett, ezzel párhuzamosan, 2024. augusztus 19-én pedig törölték őket a gambiai nyilvántartásból.
Jelenleg a Belavia készíti fel a gépeket a tartós hazsnálatra – nyitóképünkön az első belaviás festésű Airbus A330 látható.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!