Dubai International: jövőre hathetes egypályás üzem!

iho   ·   2018.02.27. 11:15
cim2
Még messze a dátum, de már erősen készülnek rá: a világ egyik legforgalmasabb repülőterének egyik pályáját jövő év tavaszán hat hétre teljesen lezárják. Dubai két párhuzamos pályája közül a déli 12R/30L az, amely a reptérkezelő közleménye szerint „tervezett élettartama végéhez közeledik”. Ezért szükséges a teljes felújítása, teljes lezárás mellett, ami a tervek szerint 45 napig tart 2019 április 16-tól május 30-ig, amikor az eddigi tapasztalatok szerint a legalacsonyabb a forgalom szintje.

A Dubai International az utasok számát tekintve az első három legforgalmasabb légikikötő egyike, tavalyi teljesítménye 88,2 millió volt, ami öt százalékkal volt magasabb az előző évinél. Ugyanakkor, amint azt például az Independent is megjegyzi, a gépmozgások száma sok más repülőtérhez képest jóval alacsonyabb, mert sokkal nagyobb az érkező és induló gépek átlagos nagysága.

(fotó: Umair Shaikh)

Mint ismert, Dubai International az Emirates bázisreptere, a társaság flottája pedig kizárólag szélestörzsű utasszállítókból áll. Heathrow napi mozgási mutatója 1300 körüli, Dubai 1100, de a londoni légikikötő éjszakai forgalma erősen korlátozott, míg DBX 24 órás „nyitva tartással” üzemel. Az Emirates egyébként szóvivője útján jelezte, száz százalékig támogatja a repülőtér fejlesztését, de hogy milyen intézkedéseket hoz majd a kritikus időszakra nézve, azt egyelőre nem részletezte.

A tervek szerint a reptér forgalma a kérdéses 45 napra csaknem egyharmadával csökken, de természetesen már megvannak a tervek arra nézve, hogyan oldják meg a feladatot. Az egyik lehetőség a járatok egy részének átirányítása a még teljességgel ki nem épített, új dubai reptérre. A Dubai World Central utaskapacitását jelenleg fejlesztik fel évi 26 millióra, és a lezárásban érintett társaságok részletes információkat kaptak DWC lehetőségeiről.

A másik megoldás, hogy az Emirates mellett más légitársaságok is lehetőség szerint kevesebb járaton nagyobb kapacitású gépeket használjanak Dubai felé.

2014-ben a másik pályát sikerült viszonylag rövid idő alatt felújítani, de azóta a forgalom alaposan megnőtt. A mostani felújítás során nemcsak a pálya burkolatát erősítik meg, hanem a kapcsolódó gurulókét is, 60 ezer tonna aszfaltot és nyolcezer köbméter betont használnak. És ha már úgyis lezárják a pályát, kicserélik a fényrendszer 5500 egységét és mintegy 800 kilométernyi kábelt is, az eredmény egy kisebb energiafelhasználás mellett működtethető, teljesen új fénytechnika lesz.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek