E-rekordgép, E-verseny: az elektromos repülés új típusai
Sűrűsödnek az izgalmak az elektromos repülés körül: néhány nappal azután, hogy bemutatták az első ilyen meghajtású gépet, amely kereskedelmi repüléseket folytathat Vancouver környékén – egy átalakított DHC-2 de Havilland Beaver, hat utassal – Angliában a Rolls-Royce bemutatta azt a gépet, amellyel reményei szerint tavasszal megdönti az elektromos meghajtású repülő szerkezetek eddig világrekordját.
A gép, amit a Gloucestershire Airport hangárjában tekinthetett meg a sajtó, a tervek szerint 300 mérföldes, 480 kilométeres maximális sebességre lesz képes. A fejlesztésben két kisebb brit cég a Rolls-Royce partnere, de a program állami támogatást is kapott a kormány innovációval foglalkozó tárcájától.
Az ACCEL program (Accelerating the Electrification of Flight) olyan, minden eddiginél fejlettebb, repülőgépeknek szánt akkumulátort alakított ki, amely a London–Párizs útvonalra elég energiával repíti a gépet egy feltöltéssel. Három axiális elektromotor hajtja a légcsavart, a rekorddöntéshez 500 lóerőt teljesítve. Az eddigi csúcsot egy Extra 330-as műrepülőgép repülte két évvel ezelőtt, Siemens-meghajtással, eredménye 210 mérföld, 338 kilométer/óra volt, ehhez képest az ACCEL gépe kifejezetten sebességre tervezett.
A gép története gyaníthatóan összefügg azzal, hogy jövőre már külön gyorsasági versenysorozatot terveznek az Egyesült Államokban elektromos repülőgépeknek, elképzelhető, hogy a most fejlesztett konstrukció ezeken a futamokon is felbukkan majd. A Rolls-Royce ACCEL ugyanis egy amerikai, gyorsasági versenyeken győztes gépre, a kompozit-építésű, kétülésesen is rendkívül karcsú, farokkerekes Nemesis NXT-re vezethető vissza, amely eredetileg Lycoming-motorral állított fel rekordokat.
Ami pedig az AirRaceE sorozatot illeti, nem olyasfajta, műrepülő figurákkal tarkított, pilonkerülgető repülésre kell gondolni, mint az idén elbúcsúzott Red Bull Air Race, sokkal inkább hasonlít a futam a híres Reno-versenyekre, vagyis több gép robog, olykor csak fesztávnyi távolságra egymástól, egy ovális pályán, amelynek pilonokkal jelölt végpontjai másfél kilométerre vannak egymástól. Vagyis a verseny ugyanúgy belátható a nézőknek, mint az eddigi RB Air Race volt, de az izgalmak sokkal nagyobbak, hiszen nem a stopper ellen repülnek a tizedmásodpercekért a szerkezetek és a pilóták, hanem egyszerre repülnek, egymás ellen, mint egy földi Forma–1-es versenyen.
Az AirRaceE részese lesz az Airbus is, amelynek első támogatott versenygépét, Fehér Villám néven, néhány hete a Dubai repülőszalonon mutatták be.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!