E-útdíj: az áruforgalom nagy része közúton marad
·
2013.01.07. 09:19
A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az e-útdíj bevezetése miatt az áruforgalom döntő része a közúton marad – írja összefoglalójában a Magyar Hírlap. A vasútnak viszont csökken a versenyhátránya, és a költségvetési mellett a környezetvédelmi haszon sem elhanyagolható. Az e-útdíj-bevételekből finanszírozhatóbbá válhatnak a közlekedési hálózat költségvetést terhelő működtetési, karbantartási és felújítási feladatai. Javítani lehet a vasúti pályák minőségét is, és biztonságosabbá tehető a közlekedés.
Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. elnöke az összeállításban úgy nyilatkozik, hogy az e-útdíj 2013. júliusban tervezett bevezetésével csökken a közúti és a vasúti fuvarozás versenyképessége közötti különbség, így akik eddig a magas költségek miatt nem szállítottak vasúton, nyitnak e terület felé is, de az áruforgalom nagyobb része a közúton marad.
Hozzátette: bizonyos árufajták szállítása inkább vasúton, míg másoké elsősorban közúton gazdaságos. Az e-útdíj azonban nemcsak a vasútvállalatok, hanem az egész ország számára fontos és időszerű, a piaci szempontok mellett döntő a környezetvédelmi haszon. A közúti fuvarozás szén-dioxid-kibocsátása egy tonnára vetítve ugyanis mintegy tizenhatszor nagyobb, mint a vasúti áruszállításé. Így ha az RCH által évente továbbított árumennyiséget kamionok fuvaroznák, akkor félmillió tonnával több káros anyag kerülne hazánk légterébe.
Az RCH elnöke szerint a szállítmányozók és fuvaroztatók tisztában vannak az útdíj bevezetésének következményeivel, főleg a közúti fuvardíjakra gyakorolt hatásával. Többségük kivár, de van már példa a szolgáltatás kibővítése érdekében tett előkészületre. Ilyen például Szolnokon a BI-KA Logisztika Kft., amely jövő év tavaszától az RCH közreműködésével szélesíti tevékenységét a vasúti fuvarozással. Debrecenben is folyamatban van egy komplex vasúti, közúti és légi szállítást lehetővé tevő logisztikai beruházás.
A használatarányos útdíjfizetés bevezetése a régió államaiban már nagyrészt lezajlott. Szlovákiában, Ausztriában, Csehországban, Szlovéniában és Horvátországban létezik elektronikus díjfizetési rendszer a 3,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárművek számára. A díjfizetés összege mindenütt jóval magasabb, mint a magyar matricás autópályadíj, viszont jelentős átrendeződés a közút rovására sehol nem történt. Amire viszont számítani lehet, hogy bizonyos területeken – így például Nyugat-Magyarországon – csökkenhet a főutak kamionforgalma, hiszen a díjtételek 2013. júliustól közelítenek az osztrák autópályákéhoz. Így az alacsonyabb díjtételek miatti magyar kerülőút előnye várhatóan az e-útdíj itthoni bevezetésével megszűnik. Gazdasági téren viszont előnyt jelenthet, hogy a bevételekből finanszírozhatóbbá válhatnak a közlekedési hálózat költségvetést terhelő működtetési, karbantartási és felújítási feladatai. Javítani lehet majd a közutak mellett a vasúti pályák minőségét, és biztonságosabbá tehető a közlekedés.
Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. elnöke az összeállításban úgy nyilatkozik, hogy az e-útdíj 2013. júliusban tervezett bevezetésével csökken a közúti és a vasúti fuvarozás versenyképessége közötti különbség, így akik eddig a magas költségek miatt nem szállítottak vasúton, nyitnak e terület felé is, de az áruforgalom nagyobb része a közúton marad.
Hozzátette: bizonyos árufajták szállítása inkább vasúton, míg másoké elsősorban közúton gazdaságos. Az e-útdíj azonban nemcsak a vasútvállalatok, hanem az egész ország számára fontos és időszerű, a piaci szempontok mellett döntő a környezetvédelmi haszon. A közúti fuvarozás szén-dioxid-kibocsátása egy tonnára vetítve ugyanis mintegy tizenhatszor nagyobb, mint a vasúti áruszállításé. Így ha az RCH által évente továbbított árumennyiséget kamionok fuvaroznák, akkor félmillió tonnával több káros anyag kerülne hazánk légterébe.
Az RCH elnöke szerint a szállítmányozók és fuvaroztatók tisztában vannak az útdíj bevezetésének következményeivel, főleg a közúti fuvardíjakra gyakorolt hatásával. Többségük kivár, de van már példa a szolgáltatás kibővítése érdekében tett előkészületre. Ilyen például Szolnokon a BI-KA Logisztika Kft., amely jövő év tavaszától az RCH közreműködésével szélesíti tevékenységét a vasúti fuvarozással. Debrecenben is folyamatban van egy komplex vasúti, közúti és légi szállítást lehetővé tevő logisztikai beruházás.
A használatarányos útdíjfizetés bevezetése a régió államaiban már nagyrészt lezajlott. Szlovákiában, Ausztriában, Csehországban, Szlovéniában és Horvátországban létezik elektronikus díjfizetési rendszer a 3,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárművek számára. A díjfizetés összege mindenütt jóval magasabb, mint a magyar matricás autópályadíj, viszont jelentős átrendeződés a közút rovására sehol nem történt. Amire viszont számítani lehet, hogy bizonyos területeken – így például Nyugat-Magyarországon – csökkenhet a főutak kamionforgalma, hiszen a díjtételek 2013. júliustól közelítenek az osztrák autópályákéhoz. Így az alacsonyabb díjtételek miatti magyar kerülőút előnye várhatóan az e-útdíj itthoni bevezetésével megszűnik. Gazdasági téren viszont előnyt jelenthet, hogy a bevételekből finanszírozhatóbbá válhatnak a közlekedési hálózat költségvetést terhelő működtetési, karbantartási és felújítási feladatai. Javítani lehet majd a közutak mellett a vasúti pályák minőségét, és biztonságosabbá tehető a közlekedés.