Egy Góbé a levegőben, tavaszvárás Dunakeszin

Márványi Péter   ·   2013.12.04. 15:00
cim2

A Malév Repülőklub levelezési listáján adták közre az örömteli hírt: „Közel féléves kihagyás után üzemnapot tartottunk Dunakeszin. Szabályosat. A klubapparátusnak sikerült a bürokratikus akadályokat elrendezni, a repülőgépvezetők adataik leadását követően megkapták a klubtagjainknak járó repülőtérhasználati engedélyt”. A Malévosok a múlt hétvégén tehát már, ha csak egy géppel is, de repültek, hangsúlyosan az új szabályok szerint. Ez annyit jelent, hogy megszületett a hatósági jóváhagyás az új reptérrendre.

– A repülőtér másik használója, az Opitz Repülőklub azonban még nem települt még ki – erről kérdeztem Vámosi Miklóst, a repülőklub vezetőjét.

– Valószínűleg idén nem is fogunk repülni, hiszen a repülőszezon az ország összes klubjában legkésőbb október végén véget ér, azután már csak kisebb repülgetések lehetnek. Ennek a nagyon késői megnyitásnak körülbelül annyi jelentősége van, mint amikor a mátraszentimrei sípályát májusban megnyitják: ez egy elvi dolog, túl sok haszna az idei év szempontjából nincs. A gépeinket szétszedtük, elkezdtük a téli ápolásokat.

– A reptérnyitás egyáltalán vonatkozik-e az Opitz Klubra? Az üzemeltető kiadott egy NOTAM-ot, amely szerint a reptér használatát bárki számára az üzemeltető, azaz a Malév Klub engedélyezi. Az Opitznak ezek szerint a Malévtől kell engedélyt kérnie arra, hogy felszállhasson és leszállhasson Dunakeszin?

Az egyik közösségi oldalon megjelent fotók az egygépes repüzemről

– Igen, ez a repülőtérrendnek a szövegezéséből így következik. A repülőtérrend részletesen meghatározza, mi kell ahhoz, hogy a Malév ezt az engedélyt kiadja. Mi ezeket az anyagokat előkészítjük, és át fogjuk adni rövid időn belül a Malév Klubnak.

– Ebbe tehát benne van az is, hogy a repülőkluboknak a tagjaikat is jóvá kell hagyatni? De kivel? A városi testülettel?

– Nem, a repülőtérrendben az üzembentartó van erre kijelölve, hogy ők milyen megfontolások alapján adják ki személyre szólóan az engedélyt, azt nem tudjuk, majd meg fogjuk tapasztalni, amikor átadjuk neki a Dunakeszin repülni vágyó klubtagjaink listáját.

– Tehát csak jóváhagyott pilóták repülhetnek Dunakeszin.

– Mi így olvastuk ki a reptérrendben.

– Az interneten az a vélemény is felbukkant, hogy az Opitz Klub ezekbe a feltételekbe nem fog belemenni, és elmegy Dunakesziről, ennek következtében kevesebben használják majd a repteret, és rögtön kiderül, hogy a repülőtér egyharmadát át lehet adni más célokra, mert kevesebben repülnek.

– Határozottan állítom, ilyen szándék nincs, hogy az Opitz elmenjen a reptérről. Ilyen forgatókönyvről nem tudok.

– Tehát tavasszal megkezdődik a rendes repüzem?

– Hacsak a Malév nem tagadja meg valamilyen jogcímen az Opitz Klub tagjaitól a repülés lehetőségét, akkor Dunakeszin repülünk, ha megtagadja, akkor keresünk alternatív megoldást, ahogy az idén tettük, viszont továbbra is Dunakeszi a bázisrepülőterünk.

Hétfőn egyébként találkoztunk az alpolgármesterrel és a jegyzővel, és egy kötetlen, jó hangulatú beszélgetés során átadtunk nekik egy az Opitz Nándor Repülőklub által készített szerződéstervezetet, amely a véleményünk szerint tartalmazza azokat a közös érdekeket illetve pontokat, amikben az őszi tárgyalások során egyességre tudtunk jutni. Reméljük, hogy pozitív lesz a fogadtatás.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Ha százötven vagy ötven éve képesek voltunk vasúti járműveket gyártani, akkor most is képesek vagyunk

Tevan Imre   ·   2024.09.18. 08:30

Az iparpolitikai támogatást is maga mögött érezve a Magyar Vagon célja a cégcsoport konszolidációja, majd a meglévő tudásra építve, akár nemzetközi együttműködések segítségével a képességek folyamatos fejlesztése, hogy az értékteremtési folyamat végén hajtással is fölszerelt vasúti járműveket állítsanak elő saját termékként.