Egy korszak vége: elbúcsúzott az 1700-asoktól az NS

Károly Szabolcs   ·   2023.11.25. 12:00
ns1752_2022

A mozdonysorozat menetrend szerinti hivatalosan utolsó útjára november 19-én került sor. Vectronok veszik át a szerepet az Amszterdam–Berlin intercityken.

A villamosmozdonyokkal az Amszterdam és a német főváros közötti intercityket továbbította az útvonal hollandiai szakaszán az NS International: a német–holland határon, a németországi Bad Bentheimnál mozdonycserére volt eddig szükség az eltérő áramnemek okán, a többáramnemű Vectronoknak köszönhetően viszont már ezt az időt is meg lehet majd spórolni. Ennek és más intézkedéseknek is köszönhetően körülbelül fél órával fog csökkenni a menettartam a decemberi menetrendváltástól – jelenti a Railvolution.

Az 1700-as sorozatból 1990 és 1994 között 81 példányt (1701–1781 pályaszámok) épített a GEC-Alsthom a holland nemzeti vasút Nederlandse Spoorwegennek (NS). A csak 1500 voltos egyenáramról üzemelő, 83 tonnás, négytengelyes, B’B’ tengelyelrendezésű, normál nyomtávú gépek két forgóvázában egy-egy Alstom TAB 674 C4[vontatómotor dolgozik – hasonlóan a MÁV-Start Szilijeiben üzemelő SW-motorokhoz. Az 1700-asok viszont jóval erősebbek a Sziliknél: 4600 kilowatt (6200 lóerő) névleges teljesítményre és 294 kilonewton indító nyomatékra képesek, legnagyobb üzemi sebességük kétszáz kilométer per óra.

Az 1700-asok egy része saját nevet is visel: hollandiai városokról nevezték el őket. A mozdonyok első 28 példánya a DD-AR sorozatú emeletes szerelvényekkel tudott ingavonatként dolgozni, az 1729–1781 tartományt pedig az átalakított ICRm kocsikkal tették ingázásra alkalmassá.

A sorozat alkonya 2010-ben kezdődött meg, amikor az NS több példányt állított le, mivel a vasúttársaság új Bombadier Traxx mozdonyai miatt egyre kevesebb feladat jutott nekik. 2012-ben számos gépet helyeztek vissza a forgalomba, ezek az nDDm sorozatú emeletes szerelvényekkel közlekedtek a kocsik 2018-as leállításáig. Ezen felül az Amszterdam–Berlin intercityk élén is dolgoztak a hollandiai részén (egy 2020-as szerelvényösszeállítás például így nézett ki). A munkában töltött évek áldozatokat is követeltek: az 1735-ös például 2000 februárjában égett le Venlóban, majd 2002-ben szét is vágták. Ugyanígy tűz martalékává vált az 1742-es, az 1747-es és az 1767-es is, de az 1759-est, az 1763-ast és az 1773-ast is selejtezték már.

(Nyitóképünkön az 1752-es gép indul egy berlini intercityvel az amszterdami Centraal pályaudvarról 2022. december 27-én. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek