Egy Sárkányhölgy okozta az irányítás összeomlását Kaliforniában

iho   ·   2014.05.06. 17:45
cim_u2

Az eddigi híreszteléseket – miszerint egy Dragon Lady volt a baj oka – hivatalosan is megerősítették: egy U-2-es magassági felderítő okozta április 30-án azt az informatikai összeomlást, ami miatt utasszállítók százai késtek Los Angeles körzetében.

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal, amely az Egyesült Államokban nemcsak a hatósági tevékenységért, hanem a légiforgalmi irányításért is felelős, közleményt adott ki, amelyből kiderül: maga a gép teljesen ártatlan az ügyben. A „bűne” annyi volt, hogy megjelent a kérdéses légtérben, igaz, egy nem annyira gondolkodó áramlásvezérlő számítógép számára meglehetősen fura adatokkal, a magassága ugyanis 60 ezer láb volt, vagyis kb. 18 kilométer, tehát a szokásos légiközlekedési szinteknél jóval magasabb, miközben a gép VFR-ben, vagyis látás után repült.

Az ERAM nevű számítógépes rendszer, amely a légiforgalmi irányítóknak dolgozza fel az adatokat, az FAA megfogalmazása szerint „félreértelmezte” az U-2-est, illetve a jelek szerint a 600-as repülési szintet egyszerűen nem tudta értelmezni, a gépet szokásos, látás szerint kisebb magasságban repülő járműként fogta fel, és hatalmas erőfeszítésekbe kezdett annak érdekében, hogy a VFR-ben repülő gép a sűrű forgalomban elkerülje más repülőeszközökkel az ütközést illetve veszélyes megközelítést.

A helyzet a rendszer túlterheléséhez majd leállásához vezetett. A közlemény szerint az FAA egy óra elteltével helyreállította a rendszert és azonnal hozzáigazította a „speciális magasságinformációkat”.

A Pentagon egyébként megerősítette, hogy az adott időpontban egy U2-es kiképző repülést végzett az adott zónában, de előzőleg rendben leadta az ehhez szükséges pontos repülési tervet.

A pontos adatok szerint Los Angeles nemzetközi repülőtéren (LAX) a Palmdale-ben telepített körzeti központ kiesése miatt 27 érkező és 23 induló járatot kellett törölni, az érkezőket kitérő repterekre irányították, miközben 216 járat indult késve. De a rendszer leállása problémákat okozott Burbank, Long Beach, Ontario és Orange County repülőterén is, valamint több kisebb légikikötőben az Egyesült Államok délnyugati körzeteiben.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.