Egyelőre nem megy több NABI Los Angelesbe

A múlt héten már portálunk is írt róla, hogy a Los Angeles-i közlekedési vállalat, a Metro, saját piacukról szerzi be új földgázhajtású buszait, méghozzá a minnesotai New Flyereket.

Az 550 darab CNG-hajtású busz beszerzésére kiírt tenderen a NABI is indult, mára azonban hivatalossá vált a döntés, miszerint Kaposváron egyelőre nem készül több busz Los Angelesbe. A magyar vállalatnál nem tévedtek nagyot, ha számítottak volna további megrendelésekre is az Atlanti-óceán túlpartjáról, hiszen a LAMTA elégedett ügyfélnek számít. Tavaly május elején indult újra a gyártás a NABI kaposvári üzemében, a Los Angeles-i közlekedési vállalat, a LAMTA 150 darabos megrendelésének köszönhetően. Az akkor leszállított Metro 45C típusú 13,7 méter hosszú járműveket még egy 2008-as keretszerződésből hívta le a társaság – tudtuk meg Kovács-Gajdács Jánostól, a NABI sajtóügyeletesétől, aki hozzátette: Los Angelesben negyedik alkalommal éltek az opciós megrendelés lehívásával, ezzel együtt már kétezer kompozit- és acélvázas NABI autóbuszt működtet a kaliforniai közlekedési vállalat.

A NABI távlati terveiről érdeklődve a sajtóügyeletes elmondta, hogy a cég Európában egyedülálló módon több mint 12 év tapasztalattal bír a környezetbarát gázbuszok gyártásában is. Fennállásának minden évében új fejlesztéseket, új típusokat mutatott be, melynek köszönhetően eddig mintegy 8000 autóbuszt értékesített. A cég nevéhez fűződik az alacsony padlós autóbuszok bevezetése az USA-ban 1997-ben vagy a Los Angeles-i BRT rendszer kialakítása. Ezen az úton tovább haladva jelenleg is újabb fejlesztéseken dolgoznak, és minden hazai és amerikai tenderen indulnak majd, amiken a NABI buszai megfelelnek a kért paramétereknek.
Ősszel arról szóltak a hírek, hogy nehéz helyzetbe kerültek a magyar buszgyárak, a túlélést jelentheti számukra a várt Volán-beszerzések kiírása, ami január elején meg is történt, majd a múlt héten ezt vissza is vonták. A NABI a városi és helyközi közlekedésre fejlesztett Sirius-családdal száll majd ringbe az új megrendelésekért, amiket a budapesti gyárukból is szállítanak majd az esetleges megrendelőkhöz. Addig azonban egyelőre többek közt a fejlesztéssel foglalkozik a fővárosi egység, ami az elmúlt három évben is sikerrel üzemelt, ennek ellenére ősszel le kellett állítani az acélvázas buszok gyártását. A Sirius-család prototípusai egyébként több hazai közlekedési vállalatnál bemutatkoztak, Kaposváron és környékén pedig menetrend szerint is közlekednek a NABI járművei.

A kaposvári gyártó tehát nem áll le sem a fejlesztéssel, sem a gyártással, ugyanakkor mind a NABI, mind a somogyi régió gazdaságának jót tett volna, ha Magyarországról érkeztek volna új autóbuszok Los Angelesbe. Addig azonban a hazai és az európai beszerzéseket is figyelve igyekszik újabb megrendelésekre szert tenni a kaposvári vállalat.