Egyszerűsödő szabályok keskenynyomközre

Arnold Balázs   ·   2012.02.17. 20:00
kiskep_kemv

Dr. Huszka Péter, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jogásza a kisvasutakat érintő jogszabályi környezetről, és az üzemeltetést érintő szabályváltozásokról tartott áttekintő, de részletes és precíz előadást Debrecenben, a Kárpát-medencei kisvasutak XVIII. találkozóján. 2005-ben az uniós jogharmonizáció jegyében sok olyan szabály lépett életbe, melyek jelentősen nehezítették az erdei vasutak életét. A szabályozásban uralkodó nagyvasúti szemlélet, a működési engedély és a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzéséhez támasztott követelmények nagyon sok kis vasútüzem nyakába raktak már-már elviselhetetlen terheket.

Keskeny nyomköz, alacsony sebesség, mégis nagyvasúti követelmények<br>(fotó: Arnold Balázs)

2010. december 31-étől a keskeny nyomközű vasutak számára nem kötelező a vasútbiztonsági tanúsítvány és engedély, valamint a kárfedezeti bankgarancia sem szükséges. A keskeny nyomközú vasútvonalakat üzemeltetőknek jelenleg csupán bejelentési kötelezettsége van. Huszka Péter elmondta, hogy ezzel egy kicsit átestek a ló túloldalára, így a jövőbeni gyakorlat kialakítása során a precíz, de nem drákói szigorú szabályozásra törekednek. E szerint az üzemeltetőnek a bejelentésében tudatnia kell a vasúttársaság nevét, a kapcsolattartó személy nevét és a vasútüzem elérhetőségeit, illetve a meg kell jelölni használni kívánt pályahálózatot. A tervek szerint egy infrastruktúra használati és egy vasúti jármű engedélyre, illetve a dolgozók megfelelő rendszerű képzésének és vizsgáztatásának módszerének kidolgozására lenne szükség.

A szabályalkotásban dolgozók célja, hogy a kisvasutak sajátosságait figyelembe véve a nagyvasúttól eltérő, de az üzem- és utasbiztonságot garantáló jogszabályi környezetet alkossanak. Ehhez a minisztérium készséggel várja a vasútüzemek visszajelzését. Huszka Péter elmondta, hogy a könnyebb kommunikáció érdekében a keskeny nyomközű vasutaknak célszerű lenne létrehoznia egy érdekképviseletet, melyen keresztül kommunikálhatnának a minisztériummal, és részt vehetnének a jogszabályalkotás folyamatában.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Áprilistól augusztusig Fertő-táj vonatokat közlekedtet a GYSEV

GYSEV/iho   ·   2024.04.13. 12:00

A vasúttársaság Sopron és Nezsider között elsősorban turisztikai céllal indított járatainak az a célja, hogy környezetbarát vasúti közlekedéssel minél többen felkeressék az UNESCO világörökség részévé nyilvánított Fertő-táj magyar és osztrák oldalának településeit, látnivalóit.