Embraer: a válság vesztese és győztese
A brazil repülőgépgyártó tovább halasztja egyik új típusát, de a legtöbb gépe a járvány idején is repül.
A piacvezető regionális típuscsalád legkisebb tagja, az E175-E2 bevezetését nem először tolja későbbre a cég, annak ellenére, hogy az első példány tavaly már repült. A hivatkozási alap természetesen az új repülőgépek iránti igény visszaesése. Azonban már korábban is a levegőben lógott a kétosztályos elrendezésben hetvenhat, full-economy módra berendezve kilencven személyes kéthajtóműves sorsa. Ennek legfőbb okai a legfőbb potenciális megrendelők, az amerikai légitársaságok megkötései, illetve a pilóták bérviszonyai aszerint, hogy a gépet milyen kategóriába sorolják be. Ugyanez a probléma hátráltatja a Mitsubishi új típuscsaládja legkisebb változatának fejlesztését is.
Kétségtelen, hogy az E-jetek közül az „eredeti” 175-ös nagyon népszerű volt az E2-es változatra azonban egyelőre nincs egyetlen rendelés sem, míg a nagyobb, 190-es és 195-ös már összesen 173 példányban talált vevőre. Ezen túl természetesen az Embraert valóban sújtja a járvány okozta visszaesés, és a Boeing-féle fúzió elmaradása is, ami komoly tőkeinjekciót jelentett volna a braziloknak, a második negyedév 198 millió dolláros vesztesége, a teljes forgalom 537 milliós visszaesése hátterében tehát nincs ott az erős partner. Amely persze maga is még ennél is súlyosabb veszteségeket és visszaesést kénytelen elviselni, és a fúzió épp azért is maradt el, mert az a Boeing számára négymilliárdnyi kiadást jelentett volna.
Ami mégis okod ad az optimizmusra, fogalmaz az Aviation Week, az az, hogy a E-jetek más típusokhoz képest sokkal nagyobb arányban maradtak forgalomban a járvány kiváltotta tömeges leállások közepette. Az Egyesült Államokban júliusban az összes keskenytörzsű utasszállítónak 61 százaléka repült csak, az E175-ösöknek azonban a 90 százaléka. Összesen a világban mintegy 1500 Embraer dolgozott aktív szolgálatban júliusban, több, mint az A320-as vagy a B-737-es gépcsaládból.
A jelek szerint az Embraerek – elemzések szerint Európában is – épp azt a kategóriát jelentik, ami most leginkább megfelel a légitársaságoknak, olyan gépek, amelyeket most sem nehéz megtölteni, és a kevesebb utassal is gazdaságosan repültethetők. A légiközlekedés jelenlegi legstabilabb zónája amúgy is a belföldi forgalom, amelynek jelentős részét a 70–110 utasra méretezett jetekkel lehet fenntartani, ennél kisebbek már nem biztos, hogy elbírnának az utazási igényekkel, ennél nagyobbakat viszont továbbra is nehéz kihasználni.
A brazilok szerint az E175-E2 berepülési programja 2023-ra zárul, és akkor már a piacon is fontos szerepet játszik majd a „poszt-pandémiás” időszakban. - A kisebb kapacitású repülőgépek gyakran segítik az iparág helyreállítását, mert nagyban erősítik a légitársaságok készpénz-áramlását és helyreállítják a vonalhálózatot – értékelte a lehetőségeket az Embraer kereskedelmi gépek gyártásával foglalkozó divíziójának elnöke, Arjan Meijer.
Ami a szavait alátámasztja: az elmúlt időszakban a nagy gyártók nemcsak a megrendelések hiányától, hanem a meglévő szerződések visszamondásától is szenvedtek, viszont az Embraer volt az egyetlen nagy gyártó, amelynek listáiról egyetlen gépet sem vontak vissza a légitársaságok.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!