Érdek nélkül tetszik: hát akkor repüljünk!

Márványi Péter   ·   2015.12.05. 11:15
gerlecim

Talán érthető, ha sorozatunkban ez alkalommal visszatérünk a hét talán legizgalmasabb, egyben legmeghatóbb eseményére, egy gyönyörű múltszázadi repülőgép újjászületésére, és annak meghatározó mozzanatára. Lássuk, mi minden fedezhető fel egyetlen fotón a start előtti percekben.

A budaörsi repülőtéren a Goldtimer Alapítvány régi-új Gerléje tehát első felszállásához készülődik. A várakozás örömteli, persze némi feszültséggel, hiszen a gurulópróbák során történt „szökkenések” még nem nyújtanak teljes képet arról, hogyan viselkedik majd a gép az igazi közegében. A zajos repülőmotorok és hajtóművek világa a jelek és gesztusok világa: a döntő pillanat előtti momentum az volt, amikor a berepülő pilóta két kezét felemelte és a hüvelykujjaival kifele mutatott, ez a földkerekség összes repülőterén azt jelenti, a szerelők vegyék el a kerekek elől a féktuskókat. A fényképen pedig a következő másodperc látszik, ahogy ifjabb Bobák György, aki ennek a gépnek mondhatni a szülőatyja volt, lehajol, hogy szabaddá tegye a bal futót, kollégája, Muhi Béla ugyanezt teszi jobboldalon.

Ez tehát a döntő pillanat. Nincs visszaút, innentől kezdve a gép tehát saját erejéből kezd majd mozogni, a pilóta, Rohács Tamás, vállalja a hatalmas felelősségét annak, hogy egy repülő szerkezetet először a levegőbe emel. Minden ki van számítva, minden sokszorosan ellenőrizve, mégis ott a feszültség Bobák arcán, ami csak akkor oldódik majd teljesen, amikor a szép madár vagy negyven perccel később, a földet érés után, rendben begurul a helyére, és a pilóta kikapcsolja a motort. De most még ennek előtte vagyunk. Ezeknek a pillanatoknak a szépségét tényleg csak utólag, a fotó láttán élvezhetjük, ahogy a csodálatosan polírozott alumínium-burkolaton megjelenik a pörgő légcsavar árnyéka, kirajzolódik a szép festés a régi korokra jellemző hatalmas lajstromjellel, sőt, kicsit bepillanthatunk a kabinokba is, milyen szép a sötétbarna törzs és a világosbarna műszerfal együttese. Megcsodálhatjuk a hangulatos küllős kerekeket, a teljesen faépítésű gép törzsének és szárnyának kirajzolódó bordáit, a megintcsak autentikus haubét, azaz pilótasapkát. Ami kicsit kevéssé korhű, az a két kis videókamera a szélvédők előtt (az egyik szárnyvégen is van egy, biztos gyönyörűek a felvételek), és a pilótán lévő modern ejtőernyő kék hevedere. És még egy arc rajzolódik aki a törzs fölött, Hajdú „Fedő” Károlyé, az alapítvány-alapítóé, az egész fantasztikus társaság mozgatójáé. A pilóta talán épp ránéz, Fedő visszanéz, és ez az összenézés azt jelenti: „Hát akkor, gyerünk, repüljünk!”

A többi már tényleg történelem, a magyar repüléstörténet mozzanata.

Sorozatunk korábbi darabjai

Érdek nélkül tetszik: potyázás a büfénél

Érdek nélkül tetszik: csinos hölgy kávézik, kilátással

Érdek nélkül tetszik: álom, ötven éve

Érdek nélkül tetszik: harci gépek békés őszi repülése

Érdek nélkül tetszik: az első

Érdek nélkül tetszik: megunhatatlan háttér

Érdek nélkül tetszik: a lényeg nem változott

Érdek nélkül tetszik: egy cserkészrepülő

Érdek nélkül tetszik: marhajó

Érdek nélkül tetszik: kötelékben az Álomgéppel

Érdek nélkül tetszik: fotómodellek és mások

Érdek nélkül tetszik: a veszélyes Hattyú

Érdek nélkül tetszik: londoni luxus, majd száz évvel korábbról

Érdek nélkül tetszik: Vihar Oshkosh felett

Érdek nélkül tetszik: szép dolog az elmúlás

Érdek nélkül tetszik: Lufiparádé

Érdek nélkül tetszik: akár a Hanzák virágkorában

Érdek nélkül tetszik: közel a Lódarázs

Érdek nélkül tetszik: pekingi „eklektika”

Érdek nélkül tetszik: két harcos Anglia fölött – videó!

Érdek nélkül tetszik: micsoda sorfal!

Érdek nélkül tetszik: magányosan az óceán fölött

Érdek nélkül tetszik: a pályamesterek álma

Érdek nélkül tetszik: Showtime!

Érdek nélkül tetszik: a véletlen műve volna?

Érdek nélkül tetszik: dúcok sűrűjében

Érdek nélkül tetszik: a munka szobra Afrika közepén

Érdek nélkül tetszik: milyen volt szőkesége súlytalanul?

Érdek nélkül tetszik: karcsú, fehér, és nagyon emelkedik

Érdek nélkül tetszik: nemcsak a fiúk „játéka”

Érdek nélkül tetszik: gyilkosság vagy szépség?

Érdek nélkül tetszik: bábák az SNCF születésénél

Érdek nélkül tetszik: hálószoba kilátással

Érdek nélkül tetszik: a világ egyik legjobb postásállása

Érdek nélkül tetszik: lélegzetelállító szárnyakon

Érdek nélkül tetszik: hova rohanjunk?!

Érdek nélkül tetszik: kecsesen elektromos

Érdek nélkül tetszik: San Francisco utcáin

Érdek nélkül tetszik: landolás a semmi közepén

Érdek nélkül tetszik: Melbourne villamosai

Érdek nélkül tetszik: Mach Loop csodái

Érdek nélkül tetszik: Déli a harmincas évekből

Érdek nélkül tetszik: messze még a tavasz!

Érdek nélkül tetszik: leoldás döntő pillanatban

Érdek nélkül tetszik: mindig itt bicikliznénk...

Érdek nélkül tetszik: a hosszú 787-es és a rejtett arányok

Érdek nélkül tetszik: kivéve a béke hava

Érdek nélkül tetszik: szivárványos szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: amikor még eredeti színükben pompáztak

Érdek nélkül tetszik: szalon-szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: fényvillamos Milánóból

Érdek nélkül tetszik: az emberiség mennyei játéka

Érdek nélkül tetszik: két világ találkozása

Érdek nélkül tetszik: hegyek, felhők, völgyek

Érdek nélkül tetszik: „drezinázni” mindig kell!

Érdek nélkül tetszik: csak lazán, pilóta

Amikor Kim Dzsongun

Érdek nélkül tetszik: ahol minden volt, még vasútállomás is

Érdek nélkül tetszik: lenyomni Skandináviát!

Érdek nélkül tetszik: villámok között

Érdek nélkül tetszik: a zöld komp

Érdek nélkül tetszik: három évet vártak rá, megérte

Érdek nélkül tetszik: megjött a kemény mag

Érdek nélkül tetszik: Párizs, 11 óra

Érdek nélkül tetszik: szakadt, koszos – és nem a miénk

Érdek nélkül tetszik: Tegel fölött az ég

Érdek nélkül tetszik: a Göhrener Brücke

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Ne mássz a vonat tetejére, életveszélyes és tilos!

MÁV/iho   ·   2024.03.20. 09:00

Ismét egy fiatal életébe került Budaörsön, hogy vasútüzemi területen illegálisan felmászott egy mozdony tetejére, ahol a 25 ezer voltos felsővezeték közelében halálos áramütést szenvedett. A MÁV újból és újból kéri a szülőket és pedagógusokat, nyomatékosan hívják fel a fiatalok figyelmét arra, hogy vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes és tilos!

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.