Érdek nélkül tetszik: lenyomni Skandináviát!
Az idei Magyar Formatervezési és Design Management Díjak átadóján az Iparművészeti Múzeumban bukkant föl ez a makett. Értők egyből rávágják, ez bizony egy Ikarus 396-os busz karosszériája 1985-ből, amelyet Örsi Ferenc, Torma Lajos és Mürschberger Rezső tervezett. Mögötte egyébként a Mino 1986-os cipőreklámja látható, az is izgalmas...
De vissza a járműhöz!
A wikipédia szerint az Ikarus 396-os az Ikarus 300-as szériájának legmagasabb színvonalú turistabusz típusa, amelyet főleg exportra készítettek. Épp emiatt a buszok a nyugati buszok stílusában, Scania- és Volvo-alvázakra épültek. A 396-osból számos altípust készítettek különböző műszaki paraméterekkel, volt köztük két és háromtengelyes változat is (így a 290-es típus után először készült újra háromtengelyes szólóbusz az Ikarus-nál). A sorozat buszait főleg svéd piacra készítették, ez megmagyarázza a Scania és Volvo alkatrészeket is, később aztán Magyarországon is használták szép számban.
A 396 altípusai- 396.00 – Volvo-alvázra készített busz skandináv megrendelésre.
- 396.03 – A háromtengelyes: ez a típus is skandináv megrendelésre készült szintén Volvo-alvázon, extra hosszú, 14 és fél méteres – a többi 396-os egységesen 12 méter hosszú.
- 396.21 – Scania-alvázas busz szintén skandináv megrendelésre.
- 396.23 – Volvo-alvázas típus, létezett jobbkormányos kivitelben is.
- 396.26 – Ez a típus már Csepel-alvázon készült, többek között a Hungarocamion Travels szerzett be ilyen buszt.
- 396.27 – Hasonló a 396.26-hoz, Magyarországon a legelterjedtebb altípus.
- 396.35 – Jobbkormányos export modell.
- 396.61 – Távolsági busztípus Scania-alvázon.
- 396.63 – Ez a típus is skandináv megrendelésre készült, Scania-alvázon.
- 396.67 – Szintén Scania-alvázzal készített típus.
- 396.68 – A másik háromtengelyes, noha az adatai szerint ez a modell 20 centiméterrel még rövidebb is a kéttengelyes társainál. 1988-ban kettőt gyártottak mindössze, itthonra, a Malévhez kerültek, csakúgy mint a korábbi háromtengelyes típus, igaz, az kimondottan reptéri célra készült.
- 396.70 – Ez a típus DAF-alvázra készült, egyetlen példányban. A jármű a Bács Volánhoz került.
- 396.81 – Önhordó karosszériás típus, amelyet számos Renault-alkatrésszel szereltek.
- 396.87 – Ez a típus Rába-alvázra készült, néhány példány hagyta csak el a gyárat
- 396.90 – Szintén Rába-alvázas típus, ugyancsak három tengellyel, de ebből csak a prototípus készült el.
A Mino cipőről meg ezt kell tudni...
Az Ikarus 396-os mögött, a háttérben lévő plakát 1985-ben Budapesten a Kálvin téren az Üllői út és a Baross utca között egy ház tűzfalán is látható volt.
Sorozatunk korábbi darabjai
Érdek nélkül tetszik: villámok között
Érdek nélkül tetszik: a zöld komp
Érdek nélkül tetszik: három évet vártak rá, megérte
Érdek nélkül tetszik: megjött a kemény mag
Érdek nélkül tetszik: Párizs, 11 óra
Érdek nélkül tetszik: szakadt, koszos – és nem a miénk
Érdek nélkül tetszik: Tegel fölött az ég
Érdek nélkül tetszik: a Göhrener Brücke
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!