Ernyedetlenül zajlik a 37-es kipofozása

iho/vasút   ·   2025.12.13. 15:00
_mesztegnyo_novak_bertalan_dec_tiz_

A bozótírtás után az elmosott szakaszon elkezdődtek a földmunkák.

A belső-somogyi vasútvonalon 2009. december 13-a óta szünetel a menetrend szerinti személyszállítás. Az északi, Balatonszentgyörgy–Böhönye szakaszon azonban a teherforgalom megmaradt, rendszeresen indulnak komoly elegyek Mesztegnyőről és Marcaliból. A déli, Somogyszobig húzódó pályarészen azonban nincs forgalom, lévén 2020. július 25-án a nagy esőzések nyomán támadt árvíz kimosta síneket. Éppen egy éve, hogy 2024. december 12-étől a vasútvonal Böhönye (kiz.)–Somogyszob (kiz.) szakaszán hivatalosan is üzemszünet van. Az érintett részt teljesen benőtte a növényzet, az átjárókat lezárták, a töltés pedig több helyen gyakorlatilag eltűnt.

Két és fél héttel azután, hogy október 24-én a bejárható szakaszon elhaladt a különvonati státuszt élvező Boronka expressz, a MÁV kezelésében lévő vonal elmosott kilométerein megindult a pályatisztítás, a bozótírtás, majd ezek nyomában Felsőbogátpusztán, ahol az árvíz elmosta a töltést, a földmunka. A terepen zajló munkák jellege többféleképpen értelmezhető, de hivatalos tájékoztatás nincs arról, pontosan mi történik – írja a Sonline.

Felsőbogátpuszta, a földmunka nyomai december 8-án (fotó: Balatonszentgyörgy - Somogyszob vasútvonal - 37, Facebook-oldal)

György-Dávid Valentin, böhönyei önkormányzati képviselő, a Pannonvasút Egyesület alelnöke  (és a Boronka szervezője) szerint elképzelhető, hogy a mostani beavatkozásoknak köze lehet a Balatonszentgyörgy–Nagykanizsa vasúti szakasz várható, teljes kizárással járó felújításához. Szerinte egy ilyen helyzetben kiemelten fontos lenne, hogy a 37-es vasútvonal ismét végig járható legyen, hiszen Marcali nem maradhat hónapokra vasúti kapcsolat nélkül; a város kizárólag Somogyszob felől lenne elérhető.

Ugyanakkor a működő szakaszokon is aktívak a pályások – ehhez kapcsolódik egyébként ez a közjáték, egy bizonyos Kovács Zoltán nevű felhasználó a következő közérdekű adatigényléssel fordult a MÁV Pályaműködtetési Zrt.-hez:

„Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztem elő. Kérem, szíveskedjenek elektronikus másolatban megküldeni részemre, hogy a 37-es vasútvonalon 2025-ben végzett újraszelvényezés során a szelvényt jelző táblák miért kezeletlen, nyers akácfa karókra kerültek rögzítésre? Kérem, tájékoztassanak arról is, hogy a tervezik-e a cserét tartósabb műanyag vagy fém csőre?”

A társaság válaszolt (mert csak – ja, mégsem…):

„Az Infotv. 3. § 5. pontja értelmében »közérdekű adat«: az állami vagy helyi önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot ellátó szerv vagy személy kezelésében lévő és tevékenységére vonatkozó vagy közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett, a személyes adat fogalma alá nem eső, bármilyen módon vagy formában rögzített információ vagy ismeret. A fentiek alapján szíves tájékoztatására közöljük, hogy adatigénylése olyan információk megismerésére irányul, amelyekkel kapcsolatban Társaságunknál közérdekű vagy közérdekből nyilvános adat nem keletkezett.”

Ezek szerint nyers akácfa karókon rögzített szelvényt jelző táblák övezték az utóbbi napok combos tehervonatainak az útját. December 10-án kapott lábra például a 332-es remot Szergej jóvoltából az idei esztendő leghosszabb, 468 méteres, 2299 tonnás elegye, a gabonásvonat 45993-2 számban közlekedett Mesztegnyő és Koprivnica (Kapronca) között. A célállomás az észak-olaszországi Saluzzo volt.

Nyitóképünkön: Mesztegnyő megálló-rakodóhely, december 10., az elegyrendezés kezdete. A dízelgép az iparvágány átmenő vágányára összeállított 14 kocsit húzza ki az állomásra (fotó: Novák Bertalan)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek