Erősít az Airbus
A gyártó tervei szerint 2013-tól már 575 tonnás tömeggel is felszállni képes A380-asokat vehetnének át a megrendelők. Ez kereken hat tonnával több, mint amire a most repülő változatok képesek. Sőt, a 2010-es ígéretekhez képest is több két tonnával, így a gép maximális hatótávolsága 150 mérfölddel 8350 mérföldre nőhet. A hat tonna kétszer háromból jön össze: három tonnával nőtt meg a gép maximális leszállótömege (azaz hasznos terhelhetősége), míg a betölthető üzemanyag-mennyiség is három tonnával nőtt, ez felel a hatótávolság-növekedésért.
Ehhez persze a hajtóművek tolóerejének növelése is szükséges. Az Engine Alliance a GP7200-es család GP7272-es változatát már 320kN tolóerővel lesz képes szállítani 2013 kora tavaszától, így a gép rendelkezik majd a biztonságos felszálláshoz szükséges extra teljesítménnyel. A megemelt teljesítmény új, hosszabb leszállás nélküli útvonalakat, így például a Dubaj–Los Angeles járatot is megnyitja a típus előtt.
Igaz, nem is a hajtóművek, hanem a futóművek környékén kellett alaposabban vizsgálódni. A gép megemelt maximális tömege egyben nagyobb fékezendő tömeget és így nagyobb hőterhelést jelent a fékeknek egy megszakított felszállás esetén. Az Airbus 2007-ben már elvégezte az 575 tonnás fékteszteket, így rendelkezik a megfelelő jogosításokkal a nagyobb tömegű repülőgépek átadásához. Sőt, a tervezett, de végül egyelőre jégre tett A380F teherszállító változat 590 tonnás maximális felszállótömeggel repült volna.
S ha a FedEx rendeléstörlése miatt egyelőre az A380F nem is látszik életképes változatnak, annál inkább az lehet az A330P2F cargogép. Az Airbus hosszas hezitálás után meghajolt a piac nyomása előtt, és már hajlandó a régebbi, utasszállításra használt A330-asait teherszállító repülőgéppé átépíteni. A vállalat vezetése sokáig azért állt ellen a program elindításának, mert attól féltek, a jóval olcsóbb átalakítási lehetőséggel piacot veszíthet az eleve cargogépnek épített A330-200F változat. A listaáron 200 millió dolláros, kapacitásában a 767-200F és a 777F közé eső gép egyelőre nem érte el a várt piaci sikereket. A 69 megrendelés alaposan lemarad a Boeing 777F 53 leszállított és 74 gyártásra váró gépéhez képest.
Annál nagyobb piaci potenciált látnak a szakértők az utasszállítókból átépített A330-asokban. Most a szingapúri ST Aerospace vezetésével és a német EADS EFW közreműködésével kezdődhet meg az A330P2F, azaz passenger-to-freight projekt. Elsőként a nagyobb méretű, de kisebb távolságra repülni képes A330-300-asok átépítési programját dolgozzák ki, majd jöhet a rövidebb törzsű, de nagyobb hatótávolságú A330-300-asoké. A tervek szerint az első gépek már 2016-ban megrendelőikhez kerülhetnek. Az átépítés legnagyobb része az EADS EFW drezdai üzemében történik majd, itt évi 15-18 gép átalakítására kerülhet sor.
Az Airbus eddig nem igazán tartotta fontosnak utasszállító gépeinek átépítését teherszállítóvá. Ez nem volt túl bölcs ötlet, hiszen a Boeing nagyon sok széles- és keskenytörzsű gépe kapott újabb lehetőséget cargogépként, s ez a gyártónak is folyamatos bevételt biztosított. Most a jelek szerint az Airbus is komolyan veszi ezt a piaci szegmenst, többek között a lépést már régóta finoman szólva is erősen javasló Qatar Airways örömére. A légitársaság már régóta kérte az Airbust az A330-asok átépítési programjának beindítására, melynek során saját, régebbi gépeit szerette volna cargogépként használni tovább.
Az EADS-EFW vezérigazgatója, Andreas Sperl ugyanakkor sem az átalakítás áráról, sem a Qatar esetleges megrendeléséről nem kívánt nyilatkozni. Tom Enders, az Airbus elnök-vezérigazgatója optimista: szerinte 400 új A330-200F megépítése és 900 átépítés várhat cégére a következő 20 esztendő során. Véleménye szerint a teherszállító gépek világpiacának megrendelései szinte mindegyike a közepes méretű gépek kategóriájában várható.