Európa csökkentené hátrányát a légiforgalomban

TTG Hírlevél   ·   2012.10.05. 16:58
cim2

Az Európai Bizottság közleményben hirdette meg a jövőben tervezett javaslatait, amelyek célja, hogy Európa továbbra is a világ légiközlekedésének központjában maradjon, és csökkenteni tudja hátrányát elsősorban az amerikai, az ázsiai, valamint a közel-keleti fuvarozókkal és repülőterekkel szemben.Az EB a konkrét javaslatcsomagot informálisan az uniós közlekedési miniszterek soron következő, decemberi ülésen mutatja be, majd ezt követően indulhatnak be hivatalosan is az egyeztetések az érintett intézményekkel.

Siim Kallas, az EU közlekedési biztosa szerint jelenleg az európai légiközlekedés az uniós GDP mintegy 2,5 százalékát teszi ki. Az EB új nemzetközi megállapodásokkal, a tisztességes verseny megteremtésével és a befektetések ösztönzésével növelné az uniós légiközlekedési szektor nemzetközi versenyképességét. Az első cél elérése érdekében egyrészről új és egységes szabályokat tartalmazó nemzetközi egyezményeket kötnének a harmadik országokkal. Emellett külföldön egy sor új eszközt vezetnének be a tisztességesebb globális verseny megteremtésére, és ösztönzésére. Végül pedig az eddigi – az államok beavatkozása miatt korlátozott – tulajdonosi viszonyokra vonatkozó szabályokat változtatnák meg. Ez az intézkedés elsősorban az európai-amerikai viszonylatban fejtené pozitív ki hatását.

Az EB azt javasolja, hogy az EU 2015-ig kössön uniós szintű légiközlekedési megállapodást Ukrajnával, Azerbajdzsánnal, Tunéziával, Törökországgal és Egyiptommal, amelynek mielőbbi lebonyolításához a testület felhatalmazást, illetve tárgyalási mandátumot kér a 27 tagországtól. Ugyancsak közös, európai uniós szintű megállapodásokat kellene kötni Kínával, Oroszországgal, az Öböl-menti országokkal, Japánnal, Indiával és délkelet-ázsiai államokkal is. Siim Kallas mindezt azzal indokolja, hogy a megállapodások nagyobb piaci hozzáférést eredményezhetnének az európai légitársaságoknak, ami összesen évente mintegy 12 milliárd eurós gazdasági hasznot jelentene számukra.

A most bejelentett javaslatcsomag második részében az EB nyilvános konzultációt indít a piac szereplőivel, melynek célja, hogy tisztességes és valódi verseny alakuljon ki az európai légiközlekedési piacon. Ennek keretében szeretnék megszüntetni a törvénytelen állami támogatások rendszerét, amellyel nyílt vagy többnyire burkolt formában még mindig számos tagállam a mai napig él Európában. Bár az EB továbbra sem kifogásolja, ha egy állam létrehoz vagy támogat egy légitársaságot, ám a testület szerint ennek során meg kell felelnie az állami támogatásokkal kapcsolatos, általános uniós szabályoknak.

A légiközlekedési versenyt szabályozó (868/2004-es) EU-rendeletet azonban csak a konzultáció majdani eredményei alapján módosíthatják. Ennek érdekében új eszközöket kell kifejleszteni, hogy az európai légiközlekedési szektor alkalmazkodni tudjon a globális viszonyokhoz. Siim Kallas szerint a jelenlegi jogszabályt egy évtizeddel ezelőtt a transzatlanti dömping megakadályozására a szeptember 11-i merényletek után hozták. 2001 után ugyanis az USA kormánya jelentős támogatásokat nyújtott az amerikai légitársaságoknak, s mindez hátrányosan érintette európai fuvarozókat. Az EB egy új eljárási rendet szeretne létrehozni, amely hatékonyabb megoldást kínálna a tisztességtelen versenygyanús ügyletek feltárásához. Olyan védőzáradékokat is be lehetne építeni a majdani kétoldalú egyezményekbe, amelyek garantálhatnák a felek között a tisztességes versenyt.

A harmadik központi kérdéskör azokat a tulajdonosi és irányítói korlátozásokat érinti, amelyek jelenleg még több országban is érvényesek. Az Egyesült Államok például 25 százalékban korlátozza az amerikai légitársaságokban szerezhető külföldi befektetői tulajdonrész mértékét, míg az európai uniós jogszabályok legfeljebb 49 százalékot engednek az EU-n kívüli cégeknek arra, hogy tulajdonosává váljanak egy európai légitársaságnak. Az EB szerint e korlátozások megszüntetését egy majdani európai-amerikai légiközlekedési megállapodásban kellene rögzíteni.

Kapcsolódó hírek