Európa–Etihad háború! Az unió vizsgálja a cégvásárlásokat

iho   ·   2014.04.03. 14:30
cim3

Az Etihad a társaságok megszerzésével terjeszkedik

Az Európai Bizottság hivatalos vizsgálatot indított az Etihad terjeszkedése ügyében: mint ismeretes, az Öböl menti cég számos európai légitársaságban szerzett tulajdoni hányadot, így részben birtokosává vált az Air Berlin és az Air Serbia társaságoknak. Ezzel párhuzamosan szintén vizsgálódik a bizottság a Delta Airlines 49 százalékos tulajdonszerzése ügyében a Virgin Atlantic légitársaságnál.

Az Aviation Week értesülései szerint az uniós biztosok kétlik, hogy az Etihad és a Delta befektetései megfelelnek-e az uniós szabályozásnak, amely többségi tulajdont és uniós vezetést ír elő az EU határain belüli társaságoknak. Külön vizsgálják a légitársaság vezetési struktúráját és tulajdonosi szerkezetét, mindkettő meg kell, hogy feleljen annak a követelménynek, hogy a légitársaság EU-„nemzetiségű” és az uniós szabályozásnak megfelelő működésű maradjon.

Átveszi-e a tényleges vezetést az Etihad az Air Berlinnél...

A bizottság levélben értesítette Németország és Szerbia kormányát, és ebben részletes információkat kért az Etihad pozíciójáról a társaságok vezetésében. Az Abu-Dzabiban bejegyzett Etihadnak a vizsgálat nem túl jó hír, tekintettel arra, hogy most szándékozott az Air Berlinben meglévő 29,2 százalékos tulajdonrészét 49 százalékra emelni.

Ami a Delta- és a Virgin Atlantic-féle akvizíciót illeti, az atlantai óriás tavaly a Singapore Airlines tulajdonrészét vette meg 360 millió dollárért, annak érdekében, hogy így jusson további leszállási jogokhoz Heathrow-n és ezzel javítsa pozícióit az észak-atlanti légi forgalomban.

A bizottság elméletileg nem kifogásolná a 49 százalékos tulajdonrészt, de úgy véli, a Virgin Atlantic vezetését gyakorlatilag átvette az amerikai légitársaság. A cég héttagú igazgatótanácsában a Deltának három helye van, de a testület elnöke, Craig Kreeger amerikai állampolgárságú.

...és átvette-e már az Air Serbiánál?

Ugyancsak felkérte az Európai Bizottság Svájcot arra, hogy vizsgálja meg az Etihad 33,3 százalékos tulajdonszerzését a Darwin Airlinesban, a kérdés megint csak az, hogy gyakorlatilag ki vezeti a légitársaságot, a svájciak vagy az Etihad. Svájc ugyan nem tagja az Európai Uniónak, de létezik egy igen részletes légiközlekedési megállapodás az alpesi ország és az unió között, tehát a svájci társaságok gyakorlatilag az uniós szabályozás keretében működnek.

Az Aviation Weeknek nyilatkozó uniós tisztségviselő azt mondja: a szabályoknak úgy akar megfelelni a cég, hogy svájci útlevéllel rendelkező Etihad-alkalmazottakat delegál a légitársaság vezetésébe.

A Virgin Atlantic igazgatótanácsában a Delta lett túl erős

Az Európai Bizottság végül Olaszország kormányához fordult: mint arról többször beszámoltunk, az igen súlyos gondokkal küszködő Alitalia kilábolása is a legvalószínűbb forgatókönyv szerint úgy történhet meg, ha az Etihad résztulajdont szerez az olasz nemzeti légitársaságban, és tőkeinjekciójával garantálja a túlélést. Az Európai Bizottság a római kormányt arra figyelmezteti, hogy az Alitalia tulajdonosi szerkezete és vezetése dolgában a kabinet tartsa magát az Európai Unió szabályaihoz.

Mint arról az iho/repülés is beszámolt, az európai nagy társaságok már jó ideje több mint gyanakodva figyelik az Etihad nyomulását. A Lufthansa nyilvánosan is kifejezte rosszallását, amiért az Etihad bevásárolna az Alitáliába.

Az Alitaliát is az Etihad mentené meg, de milyen áron?

A német légitársaság szerint az Etihad betársulása tisztességtelen piaci magatartásnak minősülne, nemcsak azért, mert az Öböl mentiek gyakorlatilag átvennék a vezetését, hanem mert az akvizíció mindkét partnere állami cég lenne, és a német légitársaság nemcsak a tiltott támogatást, hanem az európai társaságok visszaállamosítását is ellenzi, pláne unión kívüli állami légitársaságok révén. Az olasz kormány gyorsan és hevesen elutasította a kifogásokat, ami még inkább valószínűvé teszi, hogy az Alitaliát Róma tényleg az Etihadnak akarná átjátszani.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek