Európai helikoptersiker az Egyesült Államokban

iho/repülés   ·   2012.01.13. 09:45
nyito

Az UH–72A Lakota nem más, mint az Eurocopter EC–145 amerikai igényeknek megfelelően átalakított katonai változata. A helikoptereket az EADS North America vállalata, az American Eurocopter gyártja. A típust még 2006 októberében rendelték meg: a 345 gépes eredeti megrendeléssel elsősorban a hadsereg és a Nemzeti Gárda UH–1H/V Huey és OH–58A/C Kiowa helikoptereit cserélik le. Emellett fontos szerepet kap még a típus az UH–60 Black Hawk-család tehermentesítésében. A Lakotákkal váltják ki az Egyesült Államokban dolgozó UH–60M/L-ek egy részét, így a felszabaduló, nagyobb teljesítményű szállítóhelikopterekkel a hadszíntereket lehet erősíteni. A gépekből eddig 198-at kapott a hadsereg, míg öt H–72A-t a haditengerészet használt tesztpilótaképző programjában.

Kamerarendszer és nagy fényerejű reflektor: keressük, megtaláljuk, megmutatjuk <br>(fotó: ng.mil)

Az EADS North Americától most megrendelt 39 UH–72A Lakota helikopterből 32 a hadsereg biztonsági és felderítő-bűnmegelőző változata lesz (Security and Support, S&S). Az így felszerelt helikopterek elsődleges feladata a szövetségi és a helyi bűnüldöző szervek, a belbiztonsági erők támogatása, illetve segédkezés a bekövetkezett katasztrófák, természeti csapások következményeinek felszámolásában. Az UH–72A Lakota S&S változatát számos nemzetigárda-egység megkapta és megkapja 2015-ig: a szállító változat mellett ez lesz a másik, legnagyobb darabszámban hadrendbe álló variáns. A gépek törzsének elülső része alá egy integrált, elektrooptikai és infravörös kamerarendszer kerül, amelyet egy 30 millió lumen fényerejű keresőreflektor, a kamera képét közvetítő analóg/digitális adattovábbító rendszer egészít ki. A kezelőszervek, a kamera képét is mutató 15 hüvelykes képernyő, a taktikai kommunikációs rendszer, a fedélzeti videorögzítő a helikopter utasterében találhatóak, a megfigyelő munkaállomásába beépítve. A pilóta és a másodpilóta egy kisebb, 10,4 hüvelykes képernyőn követheti a kamerarendszer képét.

Az UH–72A műszerezettsége minden igénynek megfelel <br>(fotó: uh-72a.com)

Emellett szinte eltörpül a 14 gépes Boeing CH–47F Chinook-megrendelés. Főleg úgy, hogy a 370 millió dollárért vásárolt gépekből egyetlen darab marad csak a hivatalos megrendelőnél, az amerikai hadseregnél. A gépek 2014-től érkeznek majd meg, de hét gép az ausztrál védelmi erőkhöz, míg hat az Egyesült Arab Emirátusok haderejébe kerül. A Boeing persze boldog: így már 200-nál is több megrendelt CH–47F vár legyártásra az amerikai és a nemzetközi vásárlóknak köszönhetően.

A CH–47F Chinook Irakban is bizonyított <br>(fotó: army.mil)

A legnagyobb megrendelő persze az amerikai hadsereg: többéves beszerzési program indult 2008-ban, 191 CH–47F Chinook vásárlásával, 4,3 milliárd dollárért. Ezt egészítheti ki a 2011 novemberében tett Boeing-ajánlat, mely újabb 155 Chinookot ajánl fel az amerikai hadseregnek, öt év alatt legyártva a példányokat. S ami még fontosabb: fix áron, azaz a gépek ára nem változhat a szerződés megkötése után. A kiszivárgott információk szerint két számjegyű lehet a megtakarítás a gépek vételárából, ha az üzlet összejönne. És nem mellékes módon ezzel gyakorlatilag szinte teljesen modernizálni lehetne az amerikai CH–47-flottát, a D változatokat a jóval modernebb és nagyobb teljesítményű CH–47F-ekre cserélve. A döntés várhatóan még az idei év elején megszületik, talán az új amerikai stratégia bejelentését követő, már a levegőben lógó 2013-as pénzügyi évre szóló költségvetési törvény bemutatásakor.

Kapcsolódó hírek