Évértékelés a Liegel & Dachser Kft-nél

Kiss Bertalan   ·   2021.06.01. 09:00
Dachser_image_foto_EL_4

Az elmúlt csaknem másfél év a gazdasági minden ágazatát súlyosan érintette, globálisan, az elhúzódó pandémiás helyzet különböző, közvetlen és közvetett hatásai miatt. Az ellátási láncok szereplőire kettős kihívás nehezedett. Drasztikus fuvarpiaci visszaesések a termelőszektorban és a vendéglátás ellátási oldalán, míg a minden napos fogyasztás, valamint a tartós és más fogyastztási cikkek az online kereskedelembe és házhoz szállításos rendszerbe kerültek át, soha nem látott mértékben és szinte hetek alatt. Ezt a teljes ellátási láncnak szintén követnie kellett.

Sokrétű kiszolgálás

A Dachser tevékenységi körében, európai szinten is meghatározó a közúti szállítás – ipari nyersanyagokat és fogyasztási termékeket egyaránt szállítanak így. A másik nagy terület az élelmiszeriparhoz kapcsolódik, szintén nyersanyagok és késztermékek a rakományok, ezen belül jelentős hányad az ellenőrzött hőfokon történő szállítás.

A harmadik fő területet a globálisan működő, légiáru- és a tengeri szállítás jelentik. Itt ugyancsak nyersanyagok és fogyasztási cikkek alkotják a rakományokat. Mindegyik területet, a raktári- és logszitkai tevékenységek fogják össze, valamint a megbízóknak személyre szabott szolgáltatások.

Globális eredmények

A teljes 2020-as üzleti év egy nagy kihívás volt. A koronavírus hatásai globálisan érezhetők voltak, iparágtól függetlenül, míg a másodlagos hatások az ellátási láncokat is súlytották. A Dachser SE a kihívások ellenére is jól teljesítettű: a 2020-as évben 5,6 milliárd eurós árbevételt értek el, ami a stabilitást bizonyítja. A szállított árumennyiség tonnákban mérve 2,9 százalékos csökkenést mutatott, a teljes szállítási volumen szintén 2,9 százalékkal csökkent. Ez valójában egy jó eremdény, főleg ha figyelmebe vesszük, az Egyesült Államokban kialakult helyzetet is. Számszerűsítve

  • 39 millió 800 ezer tonna árut szállítottak,
  • 78 millió 600 ezer küldemény formájában,
  • 42 országban,
  • 387 helyszínre.

A teljes alkalmazotti létszám 30 ezer 782 fő volt és 1 millió 700 ezer négyzetméter raktárkapacitással.

A közúti szállítmányozás terén, a globális eredmény stagnáló lett, ellenben a tengeri- és légi szállítmányozással, ahol óriási növekedés ment végbe. Nemcsak az ügyféligények növekdtek meg, de a szálíltandó áruk mennyiségei is, főleg a Távol-Keletről.

Meg kell még említeni a Brexitet, amit az egész EU nagy veszteségként élt meg, mert a kereskedelmi feltételeket karácsonyig tárgyalták, ami már 2020. január 1-jén életbe is lépett. Az első napok nagyon nehezek voltak. A Dachser minden telephelyen létrehozott kisebb, Brexittel foglalkozó csapatokat, előremenkülve és kitartva a nehéz helyzetekben, mintsem teljesen leálljanak, mint jónéhány más cég. Három–öt hét elteltével már minden fennakadás nélkül zajlott. Valójában az addig remekül együtt dolgozó kereskedelmi partnerek szintén tanácstalanok voltak.

Fontos megjegyezni, hogy a Dachsernek nincs saját flotája, a velük dolgozó fuvarozókkal ellenben kizárólagos szerződésben állnak. Ez segít a felelősségi körök elkülönítésért. A Dachser csak a logisztikai és kereskedelmi ügymenetet viszi, a járművek üzemltetése, karbantartása, a gépkocsivezetők képzése a fuvarozó feladata – és folyamatosan kapnak fuvarokat.

Hazai számok

A Liegl & Dachser Kft. magyarországi eredményeinél inkább volt befolyásolótényező, hogy a megbízók hogyan tudják kezelni a kialakult pandémiás helyzetet. A 2020-as év első negyede még szinte gond nélkül telt, de április és május folyamán hirtelen 30–40 százalékos, drasztikus csökkenés következett be. Ugyanakkor már nyár elejétől lassú, fokozatos növekedés jelentkezett és egy erős évvége lett a befejezés. Így összességében a következő hazai eredmények születtek:

  • az elszálított árumennyiség 483 ezer 15 tonna volt, ez 4,3 százalékkal kevesebb 2019-hez képest,
  • a küldemények száma 563 ezer 843 volt, itt három százalékos a csökkenés.

A gyárleállásokat figyelembe véve ezen számokra sem lehet panasz. A 2021-es év első negyede már a várakozásoknak megfelelően indult és a második negyedévre tíz százalékos növekedést prognosztizálnak.

A magyaroszági raktárkapacitás összesen 62 ezer 320 négyzetméter ebből 35 ezer 638 négyzetméter élelmiszer és 18 ezer 422 négyzetméter ADR-es raktárkapacitás.

A közúti hűtősárus fuvarozás különösen erős Magyarországon. A Food Logistic Budapest részleg egy önálló 35 ezer 638 négyzetméteres, ötven rakodórámpás, 30 ezer 500 euroraklap-férőhelyes raktárral rendelkezik, ahol 2–25 Celsius fok között tárolhatók az áruk. Van mélyhűtős raktárrészleg is (–18/–22 Celsius fok). A feladatokat ötvenkilenc dolgozó látja el, nyolcvanhárom ügyfelet szolgálnak ki. IFS és ISO 9001-2015 minősítésekkel rendelkeznek. Igaz, néha a Dachser saját szabályozása néhány ISO-előírástól is szigorúbb.

A Liegl & Dachser Kft. hét telpehellyel működik, pilisvörösvári központtal, a teljes dolgozói létszám 370 fő, a nem konszolidátl árbevétel 30 milliárd 300 millió forint volt.

Meg kell még emílteni a gyűjtőáru-fuvarozást, ami mind hazai, mind nemzetközi viszonylatban egy fontos szegmens, a közúti fuvarozs terén. Itt főleg nagy barkácsáruházak szerepelnek.

Fejlesztések – a még nagyobb sikerekért

A partnerek ugyanazon informatikai rendszer tudják használni, mint amit a Dachser is alkalmaz. Ezáltal folyamatosan és valós időben nyomon tudják követni mind a fuvarokat, mind a számlák rendezését. Újdonság, hogy már az 5G rendszert alkalmazzák. Az IT fejlesztésekre 2020 eleje óta európai viszonylatban már 240 ezer eurót költöttek. Ezzel párhuzamosan, fokozatosan teszik papírmentessé a teljes ügymenetet és a fuvarok szervezése a folyamatosan beérkező megbízáskhoz igazodik. A fejlesztések házon belül zajlanak, nem függnek külső partnertől.

Úttörő újítás, hogy a nyolcezres csereszekrény-állományt már felszerelték napelemes áramellátással és helymeghatározóval, így nemcsak az áru követhető nyomon – akár tehergépkocsin vagy vasúton szállítják –, de akár a fel- és lerakó helye, valamint a be- és kirakodás ideje is.

Úttörő megoldás a folyamatosan nyomon követhető csereszekrények

A környező országok egy nap, a távolabbiak maximum két nap alatt elérhetők. Pécsről és Zalaegerszegről indultak új járatok külföldre, elsősorban közvetlenül bekapcsolni a szomszédos országokat, de más európai viszonylatban – a Benelux és Balti államok felé – szintén számos új járatot indítanak.

Létesítmény-fejlesztésére, az energaifelhasználás, és ezzel együtt a károsanyag-kibocsátás csökkentésre 1 millió eurót irányoztak elő, csak Magyarországra.

További cél, hogy a dolgozókat és az ügyfeleket is oktassák, a közeljövő hatékony és környezetbarát megoldásaira.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közút Zöldút Logisztika Szállítmányozás Haszonjármű Alternatív hajtás

Duplájára növelt, bioüzemanyaggal hajtott kamionflottával érkezett a DHL a Hungaroringre, a Forma–1-es hétvégére

iho   ·   2024.07.18. 19:05

Az idei szezonban a bioüzemanyaggal üzemelő kamionok száma több mint kétszeresére, összesen harminchét kamionra nőtt az európai szakaszon. Minden egyes kamion átlagosan nyolcvanhárom százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a dízelüzemű társaikhoz képest.