F-16-os katasztrófája: beszorult trimmkapcsoló?
Helytelen trimm-beállítás okozta elsődlegesen a kétüléses görög F-16-os januári balesetét a spanyolországi Albacete Los Llanos légibázison, szögezi le az eseményről kiadott francia jelentés.
A vizsgálók megállapítása szerint a gép oldalkormánya tizenkét fokra, tehát maximálisan jobbra volt trimmelve, és valamelyest a csűrő kiegyenlítő felületei is ki voltak térítve. A jelentéshez fűzött kommentárok kiemelik, hogy az F-16-os manuális trimmelését ritkán használják a pilóták, leginkább akkor, ha a gép terhelése aszimmetrikus, egyébként a fly-by-wire számítógépes repülésvezérlés szükségtelenné teszi a manuális trimm használatát.
A jelentésből is az derül ki, hogy a trimm kapcsolója feltehetően nem a pilóták szándéka szerint, hanem véletlenül került kitérített helyzetbe. Az elöl ülő, a gépet vezető pilóta már nekifutáskor érzékelte, hogy a géppel nehéz irányt tartani és a lábkormánnyal megpróbált ellenlépni. Elemelkedéskor azonban az F-16-os azonnal kitért és be is dőlt jobb felé, közben két másodperccel a földtől való elszakadás után aktivizálódott az átesésjelző. Mindeközben a hajtómű utánégetővel rendben működött, ellentétben a spanyol hatóságok első megállapításaival, hiszen a baleset után nem sokkal a madridi hadügyminisztérium hajtóműleállással magyarázta a katasztrófát.
A mostani jelentés viszont megállapítja: elemelkedés után a pilóta hiába térítette ki mind az oldalsó botkormányt, mind a lábkormányt balra, a gép továbbra is jobbra tartott és jobbra dőlt, egészen a becsapódásig. Az F-16-os végül 7,8 másodperccel a felszállás után zuhant le egy előtérre, ahol számos más katonai gépet készítettek fel az éppen zajló NATO-hadgyakorlat során felszállásra. A hátul ülő pilóta már későn indította be a gépelhagyási folyamatot, a katapultálás már nem történhetett meg a biztonságos paraméterek között, mindkét pilóta életét vesztette, további kilenc ember, francia műszakiak haltak meg a becsapódás és az azt követő tűz miatt az előkészítésre váró gépek körül. A görög F-16-osnak szinte minden felfüggesztési pontján volt függesztmény, köztük több póttartály, vagyis rengeteg kerozin robbant be a baleset során.
Hogy a manuális trimmkapcsolók miért kerültek kitérített helyzetbe, erről a jelentés is igazából csak feltételezéseket közül, nevezetesen azt, hogy az elöl ülő, a gépet vezető görög pilóta az ellenőrző listák füzetét erre a pilótafülke bal oldalsó panelére tette: szimulátoros próbák során megállapították, hogy elképzelhető ennek beszorulása következtében az oldalkormány trimmkapcsolójának teljes kitérítése. Vagyis lehet, hogy a kapcsolók állását a pilóta ellenőrizte, de amikor „biztos helyre” tette a manuált, egyben el is tekerte a trimm gombját.
Más, a jelentésben nem említett elképzelés szerint a trimmek kapcsolója mellett közvetlenül ott van a gép külső fényeinek vezérlése, és a pilóta esetleg a felszálló fények kapcsolása helyett tekerte végzetes végállásba az oldalkormány trimmjét. Az biztos, hogy a trimm a felszállás előtti ellenőrző lista végrehajtása után került a tizenkét fokos helyzetbe. Azt is megállapítja a jelentés, hogy az F-16-oson nincs olyan jelzés, ami arra figyelmeztetné a pilótát, hogy a trimm állása nem megfelelő felszálláshoz.
Egy másik internetes megjegyzés arra emlékeztet, hogy a két pilótának feltűnően alacsony volt a baleset előtti időszakban a repülési gyakorlata, két hónap alatt mindössze tizenkét illetve tizenöt órát tölthettek a levegőben. Ez annyit jelent, hogy a NATO által javasolt évi minimális 180 órához képest, ami a jártasságok fenntartásához szükséges, a pilóták jóval kevesebbet repülhettek. Úgy tűnik, folytatja az internetes hozzászóló, hogy a görög légierőhöz is begyűrűzött a gazdasági válság, és a kelleténél kevesebb pénz jutott a pilóták szinten tartására, megfelelő óraszámú repülésére.
Ha igaz lenne a beszorult tárgy teóriája, nem ez lenne az első eset, amikor valami hasonló hiba okoz bajt a gépen. Amint erről az iho/repülés is beszámolt, a RAF egyik A330 MRTT Voyager tanker-szállítógépe csaknem katasztrófát szenvedett, amikor a gép, útban Afganisztán felé, a Fekete-tenger felett 33 ezer láb magasságból váratlanul, és a pilóták szándékától függetlenül, gyors süllyedésbe kezdett.
A kapitány a repülésvezérlő számítógép hibájának vélte a dolgot és leszállt egy törökországi bázison. A jelentés azonban megállapította: a kapitány előzőleg a digitális fényképezőgépével készített felvételeket, majd a gépet letette a baloldali side-stick mögé, csakhogy amikor az ülését előbbre állította, a karfa és a kormány közé beszorult a fényképezőgép és teljesen előre nyomta a kormányt. A helyzetet ott és akkor, fél perc elteltével és majd ötezer lábnyi magasságvesztés után magának a gépnek a számítógépes vezérlése oldotta meg, felemelte a gép orrát és a hajtóművek teljesítményének csökkentésével megszüntette a sebességtúllépést. Az az incidens csak sérüléseket okozott a manőverre fel nem készült kabinszemélyzet és a utasok körében.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!