Halad a Madrid–Extremadura nagysebességű vonal második szakaszának fejlesztése

iho/vasút   ·   2025.11.09. 08:30
adif_spanyol

A hetven kilométer hosszú Talayuela–Plasencia rész két, összesen 157,5 millió euró értékű szerződéséhez jelölték ki a kivitelezőket.

A spanyol infrastruktúra-kezelő nagysebességű részlege, az Adif Alta Velocidad (Adif AV) kiválasztotta a korszerű vasúti jelző- és biztosítóberendezések, kommunikációs rendszerek telepítésére, valamint egy jelentős, a nagysebességű pálya összeszerelő bázisának létrehozására irányuló szerződések győzteseit; a vállalatok kilétét azonban eddig még nem nevezték meg.

Az infrastruktúra-kezelő szerint a döntés előrelépés a nagysebességű vonal tervezett három szakasza közül a második fejlesztésében, miközben a közművek befejezésére irányuló munkálatok is folytatódnak. Előzőleg, nemrégiben a szakasz villamosítására kötöttek szerződést, mely a casatejadai villamos alállomás megépítését, valamint a felsővezeték-rendszer kiépítését is magába foglalja. A következő lépés a pályaépítési munkálatokra érvényes pályázat kiírása lesz.

A most odaítélt szerződések közül a jelző- és biztosítóberendezésekre vonatkozó 118,3 millió euró (aktuális árfolyam alapján csaknem 46 milliárd forint) értéket képvisel. Ezen fejlesztés magába foglalja a biztosítóberendezések, a vonatvédelmi rendszerek, a telekommunikáció, a központi forgalomirányítási rendszer telepítését, mely távolról és valós időben képes irányítani az összes műveletet.

A másik, 8,2 millió euró (cirka 3,2 milliárd forint) értékű megbízás a vasúti telekommunikációs rendszer, a GSM-R kiépítését, ez megbízható digitális összeköttetést teremt a szerelvények és a forgalomirányító központok között.

Az Adif ezeken felül egy 31 millió eurós (hozzávetőlegesen 12 milliárd forintos) szerződést is aláírt egy Navalmoral de la Matában létrehozandó pályaépítő bázisra, mely 140 ezer négyzetméteres területével az egyik legnagyobb ilyen létesítmény lesz a nagysebességű vasúthálózaton. A bázison a pályaelemeket tároló terek, műhelyek, irodák, valamint gördülőállomány-karbantartó eszközök is lesznek. Az épület a hagyományos vasúthálózathoz és a regionális közúthálózathoz is csatlakozni fog az Ex-118-as autóúton keresztül. A nagysebességű szakasz üzembe helyezését követően karbantartóbázisként fog szolgálni.

Az infrastruktúra-kezelő folyamatosan halad a Madrid–Extremadura nagysebességű vonal építésével, a folyosó különböző szakaszait egyszerre fejleszti.

A vonal első, Plasencia–Cáceres–Badajoz szakaszát 2022-ben adták át, a villamosítás 2023-ban készült el, jelenleg pedig a végső tesztek zajlanak annak érdekében, hogy üzembe állíthassák rajta a világ legkorszerűbb vasúti forgalomirányító rendszerét, az ERTMS Level 2-t.

A spanyol közlekedési és fenntartható mobilitási minisztérium mostanában véglegesíti a vonal harmadik, Oropesa és a főváros Madrid közötti szakaszának terveit. Ezzel párhuzamosan Extremadura régió hagyományos vasúti összeköttetéseit is fejleszti az Adif, többek között a Madrid–Valencia de Alcántara vonalat, mely villamosításának tervezése zajlik, valamint a Mérida–Puertollano és a Mérida–Los Rosales vonalakat, ahol már folynak a felújítási munkálatok – jelenti a Railway Pro.

(Nyitóképünk forrása: railwaypro.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek