Fatális véletlenek találkozása egy Il-18-as katasztrófájában
1966. november 24-én a bolgár TABSO LZ-101-es számú járatának Il-18V típusú, LZ-BEN lajstromjelű, a pozsonyi repülőtérről már sötétben és felhős, szeles időben startoló repülőgépe percekkel a felszállása után Récse (Raca) község közelében az Erdős- (másképp Kis-, vagy Fehér-) Kárpátok gerincét borító fáknak ütközve lezuhant, kigyulladt és a rajta lévő hetvenkilenc személlyel elpusztult.
Már a gép pozsonyi leszállása is véletlennek köszönhető. A Szófia–Budapest–Prága–Berlin járaton közlekedő gépet Ferihegyről 11.46-kor, felszállása után értesítették, hogy Prága időromlás miatt nem fogadja, ezért az idő javulását kivárandó, a már közeli Pozsonyban rövidesen le is szállt. Ismét egy véletlen: ha percekkel hamarabb jelzi Prága, hogy a reptér nem fogad, az LZ-BEN Ferihegyen várta volna be az idő javulását.
És itt kapcsolódnak az események hozzánk. Az idő tájt a Malév prágai képviselője volt Nádor Ferenc, (korábban a légierő főtisztje), aki Márta lányát annak születésnapja alkalmából meghívta egy kis prágai kiruccanásra, aki aztán a kedvező időpontban tőlünk induló bolgár Il-18-ason indult útnak apjához.
De ugyancsak ezen a gépen utazott egy híres bogár szoprán operaénekesnő, meg az akkoriban felmentett Bucharov bolgár tábornok. Ez aztán bő tápot adott (a hibákat kizárni szerető) merénylet-gyanúknak.
No de mi is történt? A Pozsonyba kényszerült gép végül is 16.28-kor, a pozsonyi 31-es pályáról északnyugati irányban szállt fel, amelynek iránytengelye csak öt kilométerre van Récsétől és a hegygerincen 298 méterrel a pálya szintje felett. Logikus, hogy a pozsonyi irányító még a start előtt felhívta a gépet az azonnali erőteljes jobbra fordulásra, amit a rádiós vissza is igazolt. A gép azonban egyenesen repült tovább.
És itt kezdődött a máig el nem simult bolgár–szlovák vita. A pozsonyi irányító angolul beszélt, amit szerinte a bolgár rádiós (addig főleg csak KGST-s reptereken járva) nem, vagy félre érthetett. Vagy a rádiós már bolgárul mondott szavait értette félre a kabinban a pilóta.
A következő peches véletlen, hogy az Il-18-as előtt elengedtek egy CSA Il-14-est, hogy annak pilótája, aki jól ismerte a helyi terepet, hamar kitérjen a gyorsabb és jobban emelkedő bolgár Il-8-as útjából. De a bolgár négyhajtóműves végül is 500 kilométeres sebességgel emelkedve nem a CSA gépet érte utol, hanem egyenesen belerepült a gerincet borító erdőbe.
Természetesen vizsgálták a személyzet alkalmasságát is. A 40 éves A. N. Antonov bolgár kapitány közel húszezer órát repült, ebből sokat ezen a típuson. A személyzet többi tagjánál sem találtak alkalmassági problémát, és a boncoláskor sem derült ki semmi rendellenes.
A balesetet vizsgáló bizottság végül azzal zárta le az ügyet, hogy a baleset közvetlen oka ismeretlen, az pedig bizonyíthatóság hiányában csak feltételezés, hogy a gép személyzete rosszul mérte fel a repülőtér terepviszonyait és a felszállás előtt nem készült fel az időjárás okozta nehézségekre.
Még egy szomorú, sőt kegyetlen véletlen: a bolgár gép egyik stewardesse csak öt héttel a halála előtt ment férjhez.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!