Fedélzeti utastájékoztató a GYSEV vonatain
Saját fejlesztésű, fedélzeti utastájékoztató rendszer kerül a GYSEV vonataira. Az internet és GPS-alapú információs monitorok másodpercre pontos adatokat közölnek a vasúttársaság utasaival. A tesztüzem sikeresen lezajlott; ezt követően áprilistól élesben működik az utastájékoztató a GYSEV járatain.
A vasúttársaság informatikai szakemberei 2012-ben kezdték el az új utastájékoztató kidolgozását. A cél az volt, hogy az utasok a vonatok fedélzetén is minél több, az utazáshoz köthető információhoz jussanak. Az adatokat egy 19 collos (kb. 50 centiméteres) monitoron láthatja az utazóközönség: az aktuális időn kívül értesülhetnek a vonat sebességéről, az aktuális helyéről, valamint arról is, hogy pontosan mikor érik el a következő állomásokat és kell-e késésre számítaniuk. Az ipari számítógéppel összekötött monitorok másodpercre pontosan tudják közölni az információkat.
Az adatok alapján az utasok azt is megtudhatják, milyen vasúti csatlakozási lehetőségeik vannak. Újdonság, hogy a GYSEV és a Vasi Volán között létrejött megállapodás értelmében a csatlakozási lehetőségek között a Volán-társaság buszjáratai is szerepelnek. A csatlakozásoknál a késéseket is figyelembe veszi a rendszer.
A beépített monitorok arra is felhívják az utazóközönség figyelmét, ha feltételes megálló következik.
„A fejlesztésünk lényege, hogy a számítógép a GPS-koordináták, az aktuális idő, valamint az internetről kapott adatok alapján másodpercre pontosan képes közölni az utazóközönség számára értékes információkat” – mondta Padutsch József, a GYSEV rendszerfejlesztője. „Igyekeztünk látványos elemekkel, térképpel ábrázolni a vonat elhelyezkedését. A próbaüzem alatt sok pozitív visszajelzést kaptunk, ez külön öröm számunkra” – tette hozzá az utastájékoztató fejlesztője.
„A mostani fejlesztéssel is igyekszünk a vasúti szolgáltatás minőségét javítani. Egy utas számára nyilván praktikus, ha tudja, pontosan mikor érkezik a célállomásra, de az is érdekes, ha látja, milyen csatlakozási lehetőségre számíthat. Büszke vagyok rá, hogy külső segítség nélkül, saját erőből tudtuk kifejleszteni a fedélzeti utastájékoztatót, amelyhez hasonlóval csak a Railjet vonatokon találkozhat az utazóközönség” – tudatta Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.
A fedélzeti utastájékoztatót eddig négy Jenbacher motorvonatba és egy Schlieren típusú vasúti kocsiba szerelték be a GYSEV szakemberei. Az utazóközönség a Szombathely–Kőszeg, a Szombathely–Csorna–Rajka, valamint a Szombathely–Zalaszentiván vonalakon láthatja a fedélzeti monitorokat, de lesz olyan vonat is, amely Pécsig közlekedik. A következő hónapokban a vasúttársaság további 10 Schlieren-kocsiba és 13 motorvonatba szereli be az utastájékoztató rendszert, de a GYSEV tervezi, hogy intercity kocsikba is elhelyezi az információs monitorokat.