Felújítások szerződés szerint

Kemsei Zoltán   ·   2012.01.25. 12:00
00

Az év legnagyobb és talán a legtöbb vitát kiváltó vasúti fejlesztése a Budapest–Esztergom vasútvonalhoz kapcsolódik. A projekt kivitelezése két részre bontva történik: a Budapest (Szentendrei út)–Piliscsaba szakaszon pályasebesség-emelés és egy új forgalmi kitérő beépítése, Piliscsaba és Esztergom között ezeken felül állomás-korszerűsítés és új P+R parkolók kialakítása is szerepel a tervekben, mintegy 17 milliárd forintért.

Esztergom felé tart a Desiro Vasútmúzeum megállóhelynél<br>(a szerző felvételei)

A 30-as és a 40-es vonal korszerűsítése is folytatódik, a Kelenföld–Tárnok szakasz folytatására 12 milliárd, Székesfehérvár állomás biztosítóberendezésének korszerűsítésére 4 milliárd, a 30a vonalon a teljes ETCS 2 rendszer telepítésére kétmilliárd forint jut. Elkezdődik a Kelenföld–Százhalombatta vonalszakasz korszerűsítése, és tervezési fázisba ért a Százhalombatta–Pusztaszabolcs fejlesztés is. Ez utóbbi szakaszon Százhalombatta–Ercsi között új nyomvonalat építenek ki, a fejlesztési tervekben az ETCS telepítése is szerepel.

A 100a vonalon Ceglédbercel-Cserő állomásnál 1,6 milliárd forintos költséggel új közúti aluljáró épül, tervezési szakaszba jutott Szolnok pályaudvarának korszerűsítése is. Szajol és Püspökladány között 160 kilométeres óránkénti sebességűre építik át a pályát, minden állomáson SK+55 típusú magasperont építenek.

Gyoma és Lökösháza között megújul a 120-as vonal. A jelenlegi, főleg a bal vágányon előforduló lassújelek is megszűnnek, egységesen 160-as pályát alakítanak ki. Egy későbbi fázisban létesítik az ETCS/ERMS rendszert. Átépül a békéscsabai vasútállomás, korszerűsítik a fogadóvágányokat, új kitérőket építenek be. Békéscsaba–Lökösháza között hat szintbeni útátjárót szüntetnek meg, egy új közúti felüljáró épül. A 120-as vonal korszerűsítése 21,5 milliárd forintba kerül majd.

Tervezési stádiumba lép a Győr–Pápa–Celldömölk–Boba vasútvonal, Boba és Bajánsenye között ETCS2 rendszer épül. Szintén elkezdik tervezni 2012-ben a 71-es, Budapest–Vácrátót–Vác vasútvonal korszerűsítését. Folytatódik az 1-es vonal alépítményi felújítása, a Biatorbágy–Tata vonalszakasz tervezésén dolgoznak majd. A felsorolt beruházásokat európai uniós forrásból a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. végzi.

Korszerű mozdony Veresegyházon, a vonal fejlesztése még tervezés alatt van

Kapcsolódó hírek