Ferihegy 1-es móló: félkészen is nagy könnyebbség!

iho   ·   2020.01.16. 09:00
cim

Ütemesen zajlik a budapesti közforgalmi repülőtér fejlesztése, az igények szerint: szerdán adták át az új, 11500 négyzetméter alapterületű beszállítócsarnok első fázisát. Az ünnepség főszerelői Gerhard Schroeder, az AviAlliance ügyvezetője, a Budapest Airport elnöke, Fürjes Balázs, Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár, Rolf Schnitzler, a BA vezérigazgatója és Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter voltak.

A reptérkezelő közleménye hangsúlyozza, hogy a létesítmény „a Budapest Airport és a magyar kormány közötti együttműködés, és egyben a repülőtér hosszútávú fejlesztésének első lépése”. Ennek jelentősége feltehetően abban rejlik, hogy tavaly ilyenkor még nagyon súlyos támadások érték a repülőteret illetve az ott uralkodó körülményeket a kabinet részéről. A mostani átadáson Gulyás Gergely is kiemelte, hogy a diszkontok utasainak kiszolgálása „az emberi méltóságot sértette”, és mint ismeretes, ezügyben a kormány valóságos ultimátumot intézett a reptérfenntartóhoz az állapotok javítása dolgában. A repülőtér üzemeltetőjével komoly csatákat vívtak, de ennek most meglett a gyümölcse, idézte a minisztert a távirati iroda. A BA pedig úgy fogalmaz, hogy az 1-es móló „a terminálokéval megegyező komfortot biztosít”.

Fürjes Balázs államtitkár az MTI összefoglalója szerint elmondta, ennek az épületnek nyolc éve kellett volna felépülnie, de megörököltek egy „áldatlan” állapotot, amelyet a repülőtér privatizálása okozott. Ezt Fürjes Balázs az elmúlt harminc év egyik legfelelőtlenebb privatizációs lépésének nevezte. Hozzáfűzte: a repülőtér üzemeltetője az elmúlt két évben 35 milliárd forint profitot vett ki, és leszögezte, ha az állam működtetné a repülőteret, sokkal magasabb színvonalon végezné ezt a feladatot.

(fotók: Budapest Airport)

Az államtitkár elmondása szerint a Budapest Airport új menedzsmentje elődjénél sokkal nyitottabb az együttműködésre a kormánnyal, ez is kellett ahhoz, hogy megállapodjanak a repülőtér meglévő épületeinek színvonalasabbá tételében és a jövőbeni fejlesztésekről.

Ami az átadás mögötti stratégiából sejthető: régebbi tervek még a B-terminálhoz kapcsolódó, két éve átadott B-mólóval párhuzamos és hasonló kapacitású A-móló építésével számoltak, de a forgalom radikális növekedése, amely elsősorban a low-cost cégeknek köszönhető, sürgetőbbé tette, hogy a diszkont utasok számára építsenek megoldást: buszos vagy gyalogos beszállókapukkal működő, fedett, hűtött-fűtött építményt hozzanak létre, amely jelenleg „ideiglenes folyosók és rámpák” révén kapcsolódik a központi terminálépülethez. A második szakasz építése során alakítják ki a végleges kapcsolatot, és megkezdődik a „bádogváros” lebontása. A végleges kialakítás még a 2020-as nyári szezon előtt elkészül.

„A központi csarnokban pihenő- és várótér lesz; étel- és italvásárlási lehetőség, három nagy kapacitású mosdóblokk, valamint egy dohányzóterasz is szolgálja majd az utasok kényelmét. A 2A Terminállal való összeköttetés úgy valósul meg, hogy az utasok a jegykezelést követően egy pillanatra sem hagyják el a komfortos épületet; a fő terminálépületből egy mozgólépcsővel és lifttel felszerelt összekötő épületen keresztül érik el a körülbelül 120 méter hosszú folyosót, ami a beszállítócsarnokhoz vezet.

A móló építése mintegy 8,3 milliárd forintba (25 millió euróba) kerül, amit teljes mértékben a Budapest Airport Zrt. finanszíroz. Az építkezés még 2019 júliusában kezdődött, és a munkálatok mielőbbi befejezése érdekében a nyári csúcsforgalom idején is zajlott, nem zavarva a reptér normál, napi forgalmát. A jelenlegi egyszerűsített beszállítókapuk működését a Budapest Airport a tervek szerint január 17-én leállítja; ettől kezdve az utasok az új létesítményből, pontosabban annak már elkészült részeiből fognak beszállni a repülőgépekbe.

Az új beszállítócsarnok a Lean Tech Mérnökiroda Kft. tervei alapján, a Market Építő Zrt. kivitelezésében, a HunGal Kft. műszaki ellenőrzésével és mérnöki tanácsadásával valósult meg. Az épület szerkezetének gyártója és szállítója a holland Neptunus B.V. volt, a belsőépítészeti terveket a DVM Group készítette”, hangzik a közlemény.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.