Fiatalodik a vasútijármű-park Közép-Csehországban

iho/vasút   ·   2012.09.15. 09:00
ern0

Regionovák a Kladnói fűtőház előtt<br />(a másképp nem jelölt fényképeket Tevan Imre készítette)

Kilenc új vonattal gazdagodott a közép-csehországi régió vasúti jáműflottája a napokban. A cseh államvasút (ČD) sajtóközleményéből kiderül, hogy az új vonatok összértéke meghaladja az 1 milliárd koronát (11,5 milliárd forint). Ezt csaknem 40 százalékban az EU finanszírozta. A most üzembe helyezett vonatok között 4 új Škoda gyártmányú CityElefant (471-es sorozatú elővárosi emeletes vonat), és az ugyancsak a Škoda holding leányvállata (Pars Nova Šumperk) által gyártott öt Regionova (814-es sorozatú) motorvonat szerepel.

Csehország legkorszerűbb elővárosi villamos motorvonata az emeletes CityElefant<br />(Korcsmáros Gábor felvétele)

Tovább fiatalodik így a közép-csehországi régió járműparkja, ennek átlagéletkora már kevesebb mint 20 év, sőt a prágai elővárosi forgalomban 17 év.

Társakat kap ez, a 014-es vonalon járó 814-es

Az elefántok a prágai elővárosi forgalomban vannak állományban, a Prága–Strančice–Benešov u Prahy S7-es elővárosi vasútvonalon (221-es menetrendi mező). A Regionova motorvonatok pedig a Kolín–Ledečko–Sázava (014-212) és a Kolín–Kutná Hora–Zruč nad Sázavou (235) vonalon teljesítenek szolgálatot.

A Regionovákból készült háromrészes változat is

Úgy tudni, ezzel be is fejeződik a Regionovák gyártása. A „Bz”-korszak utáni időkre kitalált motorvonatok története meglehetősen figyelemreméltó a magyar olvasó számára is. Még azt is nehéz eldönteni, hogy a Regionova micsoda, egy új jármű-e, vagy felújítás. Félig ez, félig az.

A padló fölött korszerű ülések, a padló alatt azonban egy felújított Bz-szerkezet

Az ezredforduló után ugyanis a cseheknél egy ilyen konstrukcióban kívánták egyesíteni a régi járművek korszerűsítésének (olcsóság) és az új beszerzésnek (korszerűség) az előnyeit. Az eredmény az új járművek árának feléért, harmadáért megvásárolható, de alacsonypadlós utasteret, kerekes székkel is használható, vákuumos vécét, kerékpár szállítására alkalmas részt, modern látható és hallható utastájékoztatást is kínáló mellékvonali dízeljármű.

Az egyetlen magánvasúti Regionova szülővárosában, Šumperkben

A mi Bz-inknek megfelelő motorkocsit alaposan korszerűsítve, de alapvető felépítését nem megváltoztatva egybeépítették (az utastér ájárható) egy új, középen alacsonypadlós pótkocsival. Különböző tenderekre, némileg változó altípusokban 137 ilyen motorvonat készült a ČD-nek 2005 óta, egy példány pedig születési helyének közelében a Desná völgyében működő magánvasúton szolgál. Készült 26 háromrészes Reginova is a Cseh Vasútaknak, itt értelemszerűen a középső, alacsonypadlós kocsinak nincs vezetőfülkéje.

E példány láttán a vasútbarát olyan izgalomba jöhet, mint a paleontológus, amikor a majom és az ember közötti hiányzó láncszem leletét találja meg: a háromrészes zöld motorvonat átmenetet képez a Bz-szerelvény és a Regionova között, hiszen különálló kocsikból épül föl, ám ezek már magukon viselik a 814-es egységek sok tulajdonságát. A leghátsó kocsi középrésze például alacsonypadlós

Kapcsolódó hírek