Gyalogos utcák napja a Lövőház utcában

Andrassew Dávid Igor   ·   2011.09.21. 00:00

Szeptember 21-én, szerdán tartják az Európai Mobilitási Hét keretében a gyalogos utcák napját. Ezen a napon az autóforgalom elől lezárt Lövőház utca kulturális térré alakul át, ahol számos program várja az érdeklődőket.

Az eseményt beharangozó sajtóbeszélgetésen a vendéglátó II. kerület polgármestere örömét fejezte ki, mert a tízedik alkalommal megrendezett Mobilitási Hét végre elérte Buda első sétálóutcáját. Láng Zsolt szerencsésnek nevezte az időpontot, ugyanis, mint emlékeztetett, a szomszédos Millenárist tíz éve adták át, az ehhez kapcsolódó, és a megújuló zöld és a szabad közösségi terek felé nyitó belbudai Lövőház utca átalakítása pedig pontosan egy évvel ezelőtt készült el.

A kerület első embere beszámolt róla, hogy a Széll Kálmán tér tövében egy olyan új közösségi területet hoztak létre, amely a reggeltől-estig dudáló, parkoló autók helyett, a gyalogosan és kerékpárral járóknak kedvez. Ennek a területnek szerves részei a kiülő kávézók és nyitott helyek.

A polgármester kifejtette, nem csupán arról van szó, hogy az Integrált Városfejlesztési Stratégia keretében 900 milliós uniós támogatással egy sétálóutcát alakítottak ki egy promenáddal, biciklitárolókkal és közvetlen kapcsolattal a Millenárishoz. Arról is említést kell tenni, mondta, hogy a környéken hét utca világítástechnikáját modernizálták, a szomszéd utcák pedig nem csak megújultak, de csökkentették a forgalmat is, úgy, hogy közben az intézkedések az autósokat is segítik.

A Mechwart liget parkjának és energiatakarékos szökőkútjának megépítéséről külön említést tett Láng Zsolt. Kiemelte továbbá, hogy szeretnének Budán elöl járni és folytatni a közösségi-, illetve a gyalogosközlekedés támogatásával az élhető és élettel teli közösségi terek kialakítását. Ez kiemelt célja az önkormányzatnak. Hozzátette, a fejlesztések és átalakítások során folyamatosan egyeztetnek a környéken élőkkel és dolgozókkal, valamint a szakmai szervezetekkel. A polgármester a fejlesztések fontos pontjának nevezte, hogy a várost, és a hozzá kapcsolódó érdekcsoportokat és igényeket csak egységesen lehet kezelni.

Kezdenek összeállni a környezetbarát, fenntartható város irányába mutató eszmék, beleértve a különböző területhasználati és közlekedési módok közötti egyensúlyt - ezt már a Budapesti Közlekedési Központ stratégiai, fejlesztési és beruházási igazgatója mondta. Budapest városközpontjának - beleértve a Lövőház utcát is - megújulása folyamatban van. Erre példaként hozta föl, hogy a Károly körút és a Március 15. tér mellett számos helyen megújult, vagy hamarosan megújul a belső városmag. Ezáltal olyan funkcióváltás felé indult el a terület, ami a turisták és vendégek számára egy kellemes környezetet teremt, az ott lakók számára pedig egy élhető, jobb életminőségű lakókörnyezetet biztosít - hívta föl a figyelmet Somodi Zoltán.

A korábbi „giga”, 20-30 milliárdos tervekkel ellentétben visszalépés történt a Széll Kálmán tér fejlesztésével kapcsolatban. Ennek célja, hogy 3-4 milliárdos befektetéssel a mainál lényegesen jobb, barátságosabb arculatú teret hozzanak létre - számolt be a BKK illetékese. Mint mondta, készült egy, a nyár végén a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott koncepcióvázlat, ami az átépítés lényegi irányit fogalmazza meg. Erről megindult a civil-szakmai egyeztetés.

A részletekről Somodi Zoltán elárulta, a térről el kell bontani az elavult, nem odaillő, illetve fölösleges, használaton kívüli elemeket, mint például bódésorokat, építményeket, továbbá azokat a vágányokat, használaton kívüli közlekedési tereket, amelyek átépítése nélkül a tér megújítása nem képzelhető el. A villamosvágány-hálózatot is egyszerűsítik annak érdekében, hogy a villamosok háromszög irányba - a Margit körút-, a Fasor-, illetve a Déli pályaudvar felöl - menetrend szerint tovább haladhassanak. Ez nem csak lehetővé teszi Észak- és Dél-Buda között az átvezetést, de a későbbiekben, további beruházások árán akár az is elképzelhető, hogy a hatos villamos tovább tudja majd folytatni útját és csökkenhet a végállomások száma.

További szándék, hogy a buszok által elfoglalt területek csökkenjenek. Nem drasztikusan, mert ez a közlekedési forma nem rendelhető alá egy esztétikai háttérnek. A tárolótér valószínűleg eltűnik majd, kisebb helyet foglalnak majd a buszok. Így lényegesen nagyobb felület jut majd a gyalogosoknak és a zöld felületeknek – hangsúlyozta Somodi.

A finanszírozással kapcsolatban elhangzott, hogy az idei állami költségvetésben található 3 milliárd forint, aminek nagy része a Széll Kálmán tér átalakítására fordítható. Az utolsó simításokat végzik a Belügyminisztérium, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Fővárosi Önkormányzat közötti megállapodás előkészítéséről és megkötéséről. Ha ez megtörténik, a konkrét finanszírozás is elindulhat. Az ütemterv szerint 2013-14-ra elkészülhet az új Széll Kálmán tér.

A gyalogos utcák napja rendezvény színpadi és utcai programjai:
(szeptember 21., szerda)

14.00    Upor András
14.40    Molnár Ildikó: Kőmíves Zoltán: Mátyások és pofonok
15.20    Szakkör: Camus: A pestis
16.00    L1 Egyesület – Cie. Ladjánszky Márta: Margó & Barbida
16.40    Ágens Társulat előadása
17.20    M. Kecskés András pantomin performansza – Nemzeti Táncszínház
17.50    Bakelit Multi Art Center és a Hetek csoportja előadása
18.30    Természetes Vészek Kollektíva: FIF, a Te felekezeted!
19.10    Horváth Kálmán performansza

Napközbeni rendezvények az utcán:  Andaxínház előadása, Duda Éva Társulat, SZ.A.F.T.: SzóCirkusz, Táncbéli tánc szók, Találkozás Marinnal és barátaival,  PR-evolution előadása

Kapcsolódó hírek