Hat tucat Link
Vagyis hetvenkét motorvonat. A DB átvette a Pesától vásárolt dízelszerelvények utolsó példányát is.
A Deutsche Bahn (DB) még a 2012 szeptemberében megtartott berlini InnoTranson írt alá keretszerződést a lengyel gyártóval. Az összesen akár 470 szerelvény vásárlását is lehetővé tevő, 1,2 milliárd eurós (akkori áron körülbelül 350 milliárd forintos) megállapodás teljes kihasználására nyolc éve volt a DB-nek, azonban mindössze 72 vonatot hívtak le 267 millió 740 ezer euró (nagyjából 80 milliárd forint) értékben, vagyis a lehetőségnek csak a bő 17 százalékával éltek. Az első 36 vonatot 2013 szeptemberében rendelték meg, 2014 márciusában további kilencet, a 2014. szeptemberi InnoTranson pedig még huszonhatot igényeltek. Utoljára 2018 októberében rendelt a DB a motorvonatokból, akkor is egyetlen egyet. A Linkek utolsó példánya a napokban érkezett meg a DB kempteni, München közelében található bázisára.
A Pesa lengyelországi üzemében, Bydgoszcz-ban épített 72 szerelvény 23 kétrészes, 632-es sorozatú és 49 háromrészes, 633-as sorozatú vonatra oszlik. A Frankfurt-környéki Dreieichbahn-vonalon, valamint Sauerland és Allgäu régiókban forgalomba helyezett vonatok legnagyobb üzemi sebessége egységesen 140 kilométer per óra.
A kétrészes motorvonatokon száztíz ülés található, melyek közül tizenkettő első osztályú. A 43,73 méter hosszú szerelvények mindkét egységében egy-egy 390 kilowatt teljesítményű MTU-powerpack dolgozik. Oldalanként két-két ajtón lehet be- és kiszállni. A háromrészes Linkeken százhatvan utas foglalhat helyet, tizenketten első osztályon. Az 57,13 méter hosszú motorvonatokat két, egyenként 565 kilowattos MTU-dízelerőforrás mozgatja. A gyors utascserét oldalanként három ajtó segíti elő. A légkondicionált utastérben menetiránnyal szemben, háttal és merőlegesen is találhatók ülőhelyek, az egyik WC akadálymentesített a mozgáskorlátozottak számára. A komfortérzetet audiovizuális utastájékoztató rendszer, biztonsági kamerarendszer, valamint akár tizenkét kerékpár egyidejű tárolására is alkalmas többcélú tér növeli.
Az első vonatoknak eredetileg 2016-ban kellett volna forgalomba állni. Habár a típusnak a német szövetségi vasúti hivatal (EBA) már 2016 júniusában megadta a közlekedést lehetővé tevő típusengedélyt a Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) regionális magán-vasúttársaságnál, a DB viszont nem kapta meg, így a DB-s Linkek forgalomba helyezési folyamata körülbelül két évre megakadt. A késés, valamint az amiatt kapott komoly bírságok jelentős pénzügyi nehézséget okoztak a Pesának, a DB megrendelésének teljesítése komoly kihívás elé állította a céget. A komolyabb bajokat megelőzve a lengyel kormány 2018-ban fel is vásárolta a Pesát az úgynevezett lengyel fejlesztési alapból. Az első vonatok végül 2019 elején kezdhették meg a menetrend szerinti közlekedést.
A lengyelek összeségében sikernek könyvelik el a 72 vonat legyártását – számol be az International Railway Journal.
(borítókép: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!