Hatósági vizsgálat indul

iho/repülés   ·   2012.12.13. 18:19

A Liszt Ferenc Nemzetközi repülőteret december 7-én zárták le a Budapest Airport vagyonkezelésében álló irányítótorony és a repülőtéri vezérlőfunkciók elektromos ellátórendszerének sérülése miatt. Az eljáró hatóságok és felügyeleti szervek eredményes együttműködésének köszönhetően a repülőgépek és földi járművek irányítása a repülőtér megnyitása óta zavartalan. A Légügyi Hivatal közigazgatási hatósági eljárás keretében vizsgálja meg a műszaki meghibásodás körülményeit – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. (HC) az üzemeltető Budapest Airporttól bérli a repülőtéri irányítói tevékenység ellátáshoz szükséges épületrészt. A légiforgalmi szolgálat a közműszolgáltatásokat, többek között az elsődleges és a tartalék áramellátó rendszerből származó szünetmentes áramellátást szintén a repülőtér üzemeltetőjétől vásárolja. Az elsődleges áramforrások és a Budapest Airport tartalék ellátó rendszere sérülésekor a HC beépített harmadlagos rendszere tovább szolgáltatta az energiát. Miután a társaság szakemberei felmérték, hogy a Budapest Airport nem tudja rövid időn belül elhárítani a hibát, a biztonságos újraindíthatóság érdekében lekapcsolták a berendezéseket. A HC saját szünetmentes tápegységeiről képes volt megszakítás nélkül biztosítani létfontosságú kommunikációs eszközein keresztül a rádió- és telefonkapcsolatot.

Az üzemeltető a repülőtéri légiforgalom kezeléséhez szükséges egyik alapvető technikai feltételként átmeneti megoldással visszaállította az elektromos ellátást. Mivel ezzel a toronyirányítás szakszerű, az előírásoknak maradéktalanul megfelelő újraindítása és biztonságos működése lehetővé vált, a Budapest Airport december 8-án reggel megnyitotta a repülőteret. A hálózati áramforrásra való visszaállás és az új, azonos kapacitású szünetmentes áramforrás bekötése december 12-én hajnalban megtörtént.

Az irányítótornyot közel harminc éve adták át, az épület leromlott műszaki állapota miatt felújításra szorul, a rekonstrukció a repülőtér üzemeltetőjének feladata. A szükséges munkálatokkal kapcsolatos tárgyalások azonban az utóbbi két évben eredménytelenül zárultak a HC és a Budapest Airport között. A működési környezet javítása a magas színvonalú légiforgalmi irányítás és a repülőtér megbízható üzemelése érdekében elengedhetetlenné vált.

A Budapest Airport további fejlesztésekkel és új, nagyobb kapacitású berendezések telepítésével egy megerősített áramellátási rendszer kiépítésén dolgozik. A HC és a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala határozott lépéseket tesznek az irányítótorony biztonságos elektromos ellátásának újragondolása érdekében. E szervezetek hagyják majd jóvá a Budapest Airport által kidolgozott hosszú távú fejlesztési programot, amelynek célja, hogy az üzembentartó garantálja a torony és a repülőtér zavartalan működését. A döntést követően az érintett hatóságok folyamatosan felügyelik majd a fejlesztések végrehajtását is. A Légügyi Hivatal a javítási munkálatok folyamatos felügyeletét követően közigazgatási hatósági eljárás keretében kezdi meg a műszaki meghibásodás körülményeinek áttekintését. A vizsgálat a munkák befejezése után indul meg, és attól számított 60 napon belül zárul majd le.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.