Helibúcsú és -köszöntő, kirepült az utolsó Mi-8-as, teljes a 145-ös flotta

iho/repülés   ·   2021.03.27. 12:00
165188171_5718919154799825_2374209532644688399_o

Néhány Mi-17-es még repül tovább, de feltehetően azokat is nyugdíjazzák majd, ha beérkeznek a Super Pumák.

Mit csinálnak ezek a helikopterek? – kérdezték sokfelé az országban, amikor a méretes és a kisebb forgószárnyas arra repült. Csak a beavatottak ismerték a választ, a szolnoki alakulathoz igazán közelálló lhsn.hu is így fogalmazott péntek esti facebook-anyagában: „Úgy tudjuk, 52 év folyamatos szolgálatot követően kivonja a Magyar Honvédség a rendszerből a Mi-8-as szállítóhelikopter-típust, ezért az utolsó repülőképes gépükkel országjáró búcsúrepülés keretében köszöntek el a katonák a magyar égbolttól”.

Talán lesz hivatalos, nagyobb nyilvánosságot érdemlő búcsúztatás, talán nem – a hadvezetés ettől erősen elzárkózott például a MiG-29-esek esetében – egy biztos, sokakban erős érzelmeket keltett a hír. E sorok írója is többször repülhetett a „Minyókkal”, emlékezetes volt például a nyolcvanas évek végén, ama rettenetes havazás idején repülni egy – sőt, mivel az első, „párnás” példány elromlott és Szentkirályszabadján gépet váltottunk, két – Mi-8-assal, vagy, ami különösen gyönyörű volt, amerikai kollégákat (MH-53) kísértünk az országhatártól Szentkirályra.

(fotók: lhsn.hu/Balogh Ákos)

De persze nem ezek a személyes élmények a fontosak, hanem az, hogy a magyar aviatika történetében kétségtelenül ez a gép képviselte legnagyobb számban és leghosszabb ideig a forgószárnyas szférát. Összesen ötvenkét évről van szó, és a típus fénykorában, 1969-től 1990-ig a flotta – változóan, hiszen érkeztek új gépek és voltak gépveszteségek is – negyven példányt számlált. Utána még inkább módosult az állomány, egészen odáig, amíg a 2013-as nagy dunai áradás idején a mentésben már olyan gépek kellett, hogy részt vegyenek, amelyek üzemképesek voltak, de valójában lejárt az üzemidejük...

Végülis az lhsn.hu összesítése szerint több, mint hatvan példány repült a típusból magyar felségjellel, elsősorban szállító-deszant, tűztámogató, kutató-mentő szerepkörben, de a közönség láthatta olyan munkák közben, mint egy templom keresztjének vagy egy magasabb épület légkondicionáló berendezésének beemelése, vagy akár a lakosság evakuálásáa a vörösiszap-katasztrófa napjaiban.

Közben a kormányzat neki-nekiveselkedett a helikopter-beszerzés elkerülhetetlen feladatának, ami végül csak sikerült. Igaz, először a Mi-8-asnál jóval kisebb, de sokkal-sokkal modernebb Airbus H145M helikopterek beérkezésével vette kezdetét a hazai katonai forgószárnyasok új korszaka. és az utolsó, üzemidejét kirepült gép országlátogatása nyilván nem véletlenül történt egy nappal azután, hogy a nyugati modellből megérkezett Szolnokra a húszas flotta utolsó két gépe is, és ezzel, noha két gép továbbra is a donauwörth-i gyártóközpontban maradt kiképzési célokra, teljessé vált a magyar katonák H-145-ös flottája.

Húsz H145M, kettő kiképzésre a gyártóközpontban maradt (fotó: Kelecsényi István)

És még valami, ami fontos. ez a sokaknak oly kedves sziluett továbbra is látható lesz a honi égbolton, mert repül még néhány –  az lhsn.hu értesülései szerint öt – nagyjavított Mi-17-es, a Minyó valamivel modernebb, erősebb változata a szolnoki alakulat kötelékében. Közelebbről nézve úgy lehet megkülönböztetni a Mi-8-astól, hogy a faroklégcsavar átkerült a jobbról a bal oldalra, de egyébként, ugyanaz a – gép nagyságához képest meglepő – fordulékonyság, manőverező képesség, és – ugyanaz a pazar hang és impozáns megjelenés.

Az igazi utódlás azonban még nem érkezett be a honi állományba, de már megtörtént a szerződéskötés tizenhat H225M beszerzésére. Az első gépek beérkezése korábbi hírek szerint 2023-ra várható. Egy régebbi jólismert típus, a Romániában is gyártott Super Puma szállítóhelikopter modernizált, Caracal fantázianevű változatáról van szó.

A Super Puma több konfliktuszónában bizonyított (fotó: Airbus helicopters)

A gyártó információi szerint „automatikus repülésszabályozó rendszere, kivételes hatótávolsága és szállítókapacitása, nagyméretű utastere – amely akár huszonnyolc katona szállítását is lehetővé teszi –, nagy tűzerejű levegő–föld és irányítható rakétái, elektronikus harcászati rendszere a gépet képessé teszi a legnehezebb helyzetekben való alkalmazásra." Nemrég adták át a megrendelőknek a (régebbi Pumákkal együtt számolt) ezredik példányt, bőven van tapasztalata különböző konfliktus-övezetekben is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek