Helikopterek, fegyverek: csúsznak a beszerzések

Kelecsényi István   ·   2015.04.03. 11:15
cim3

Szolnok, Mi-8T, a tavaly beszerzett orosz polgári gépekben több repült idő van, mint a nagyjavítható Mi-17-esekben

Bő egy éve emlékeztünk meg arról, hogy 45 éve érkeztek Magyarországra az első Mi-8-as helikopterek. Ekkor leírtuk, honvédségünk egy-két működőképes helikopterrel rendelkezik. Tavaly március 6-án a Honvédelmi Minisztérium tájékoztatta a médiát, hogy az új eszközök beérkezéséig biztosítva van Magyarország helikopteres képessége.

Az egy-két működőképes forgószárnyas mellé április 3-án Magyarországra érkezett a SOLAR Kft.-n keresztül beszerzett, három használt, és nagyjavított polgári Mi-8T helikopter, amelyek idősebbek, mint a jelenlegi honvédségi helikopterflotta részben nagyjavításra váró Mi-17 helikopterei.

Az elvesztett képesség, kivonták a hadrendből a Mi-24-est, de még sok helyen hivatkoznak rá sajtótájékoztatókon, elemzésekben, mintha lenne...

A modernebb Mi-17-esek (kettő NVG éjjeli tevékenységre is alkalmas), erősebb hajtóművekkel, nagyobb teljesítménnyel és kedvezőbb fogyasztással üzemeltethetők. Május 5-én családi napot tartott a Szolnoki Helikopterbázis, és itt már repült az egyik frissen beszerzett katonai kommunikációs eszközökkel, valamint terepszínűre festett, és magyar felségjellel ellátott Mi-8T helikopter is. A forgószárnyas-állomány a karbantartásnak, a nagyjavításának köszönhetően négy-hat működőképes gépre emelkedett, amelyek közül három a levegőbe emelkedett a hagyományos, Tisza feletti repülőnapon.

Az AW-101 Merlin drága nekünk, és a teljesítményére sincs szükség

– A helikoptertender kiírását az új kormány fogja végezni – jelentette ki még tavaly év elején Hende Csaba honvédelmi miniszter. A választások után sokáig kérdéses volt a honvédelmi miniszter személye, de az egyénileg jól szereplő Hende lett végül újra a hadügyér. A Honvédelmi Minisztériumban közben a tender műszaki és egyéb paramétereit pontosították, több forrás szerint gyakorlatilag már tavaly is ki lehetett volna írni a beszerzési eljárást. Először egy univerzális típusban gondolkodtak a politikusok, szakmailag ugyanis már ekkor világos volt, hogy a mentők, a rendőrség, és a honvédségi feladatok eltérő méretű, teljesítményű és más-más paraméterekkel rendelkező forgószárnyasokat igénynek. Jelenlegi források szerint a végleges tenderben egy könnyű és egy közepes típus szerepel a műszaki kiírásban.

Az Airbus Helicopters Superpuma/Cougar esélyes lenne a közepes kategóriában

Közben a nyugati gyártók már gyülekeznek, az Airbus Helicopter (az Eurocopter utódja), az Augusta-Westland valamint az amerikai Sikorsky különféle marketingkampánnyal, VIP- és szakmai repültetésekkel, bemutatókkal igyekszik saját gyártmányait előtérbe helyezni. A kormánypárt keleti nyitás politikája felemás eredményt hozott, mivel Dél-Koreából is lehetne az Eurocopter Superpuma alapokon tervezett Surion forgószárnyasokat beszerezni, ugyanakkor az orosz relációból a Mi helikopterváltozatok (Mi-8ATV, Mi-17, -171) beszerzését az ukrajnai események miatti embargó és az amerikai álláspont vállalhatatlanná teszi az Orbán kormánynak. Az Egyesült Államok viszont az orosz gyártó helikoptereit szerezte be folyamatosan napjainkig katonai segélyként Iraknak.

Az NH90 a kompozitcsoda, ahol rendszeresítették, csak probléma van vele...

A kormány eközben a még mindig nem írta ki a helikoptertendert. Idén február 25-én az akkor még kormányközeli Magyar Nemzet is közölte, hogy a helikoptertender kiírása heteken belül várható. A 100 milliárd forintra tervezett beszerzési érték közben 170 milliárdos büdzsére emelkedett, de senki ne gondolja, hogy azért nem indult el a tender, mert nincs pénz rá. A közbeszerzés indításakor a teljes beszerzés forrását, a beszerzési eljáráson belül kötelező meghatározni,(a forrás a magyar állam költségvetése), azonban senki nem tiltja meg a kormánynak, hogy a beszerzés ellenértékének mértékét a pénzügyi feltételekben, tárgyalásra írja ki, vagy több év alatt meghatározott részletekben fizesse ki.

Az AW-139M mockup a párizsi légikiállításon. A légi támogató képességünk sem vesztenénk el vele teljesen

Ki lehet írni az eljárást bérlésre, vagy lízingre is, akár a Gripenek esetében. Utóbbi bár a legdrágább megoldás, de biztosítja, kormányoktól függetlenül, a hadrafoghatóságot, valamint azt, hogy a beszerzési költségen kívül minden évben meghatározott repült órát lehetne a forgószárnyasokkal repülni, tehát a helikopteres képesség biztosítva lenne. Sima beszerzés esetén (példa a MiG-29-esek Magyarországi története), megvan a reális lehetőség, hogy az aktuális kormányok nem biztosítják a szükséges összeget a támogatásra, az alkatrészekre, így a drága technika egy része néhány év alatt Szolnokon szétszedett, donorgépeké válik.

Hende Csaba legutóbb Pápán a Warlord Rock 2015 amerikai–magyar hadgyakorlat sajtótájékoztatóján egyértelműen a kabinetre tolta a felelősséget, azzal, hogy a tender műszaki előkészítése, sőt maga a tender kiírásra lényegében kész, a kormány dönti el, mikor tűzi naprendjére. Azóta is jelezte a HM vezetője már szinte minden fórumon, hogy a miniszterelnök dönt, hogy a tender kiírásának időpontjáról.

UH-60 Blackhawk, mi az S70i változatot kapnánk, ami hasonló paraméterekkel rendelkezik. Valószínűleg rakétaindítás-jelző rendszer nélkül

A kormány honvédelmi beszerzésekben tapasztalt halogató magatartása más ügyekben is nyomon követhető. A Gripen vadászbombázók Vidselben éleslövészeten vettek részt, azonban a 2016. évi V4EBUG (Európai Unió harccsoport) légi támogatásához szükséges precíziós, lézer és vagy GPS irányítású légibombák beszerzését is ki kellett volna írni, valamint a légi utántöltési gyakorlatokat is meg kell kezdeni a nyáron.

Ugrik Csaba dandártábornok, a Kecskeméti bázis parancsnoka tavaly november 24-én még optimistán nyilatkozta, a Gripen-programhoz pénzátcsoportosítás történt, precíziós levegő–föld fegyverzet és éjjellátó szemüveg (NVG) beszerzése van folyamatban: – A levegő–föld fegyverzet beszerzése a közvetlen légi támogató feladatra koncentrál, ezért kisméretű lézer és vagy GPS irányítású bombák beszerzésére történtek lépések. Hogy mindkét fegyverből sikerül-e beszerezni, és milyen arányban vagy csak az egyikből, azt egyelőre nem látni, de ez rövid időn belül, a pályázati anyagok beérkezése után kiderül. Az biztos, hogy tavasszal már gyakorolni kell a fegyverekkel, amelyekből a gyakorló változatot is beszerezzük.

Mi-8ATV5; üzemeltetésére valószínűleg sok átképzés nem kellene, de orosz helikopterre még csak gondolni sem szabad

A fegyverekkel párhuzamosan fut az NVG beszerzése, amely nemcsak a CAS-feladatok miatt indokolt, hanem az éjszakai igazoltatások miatt is. További feladat lesz a légi utántöltésre szóló jogosítás megszerzése. Azoknál a pilótáknál, akik a Visegrádi Négyek EU Harccsoportjában (V4 EUBG) kapnak feladatot, ez a képzés, svéd oktatók segítségével 2015 tavaszán vagy legkésőbb nyáron megtörténik. Ezzel kapcsolatban még nincs tisztázva, milyen tanker lesz elérhető a kérdéses időpontra. A cél az, hogy a csehekhez hasonlóan lehetőleg a magyar Gripen-pilóták is Airbusból tankolhassanak – mondta akkor Ugrik Csaba.

Azóta a Honvédelmi Minisztérium a Magyar Nemzet újságírójának március 30-i kérdésére, amely a V4EBUG közvetlen légi támogatásának felkészülésére irányult a következőt válaszolta: – Az Ön által feltett kérdésekben a HM nem kíván nyilatkozni.

Tehát hivatalosan nem akarnak a bombákról és a program többi aspektusáról beszélni. Valószínűleg itt sem írták ki a beszerzési eljárást, mivel a külföldi fegyvereladásokkal foglalkozó szakmai lapok, folyóiratok, valamint a szakportálok, amelyekben például a márciusi lengyel beszerzések rakéta és bombamennyiségre pontosan megtalálhatóak, nem írnak magyar beszerzésekről.

Cseh Gripent itat egy Francia CF-135-ös. Nyáron meg kell kezdeni a légi utántölés gyakorlását

Félő, hogy az elhúzódó, netán elmaradó beszerzések, a honvédség helikopteres képességét, valamint a fegyveres erőink nemzetközi szerződésben vállalt feladatainak ellátását olyan mérvűen befolyásolják, amit a Honvédelmi Minisztérium és a szolnoki és kecskeméti repülőbázisokon szolgálatot teljesítő állomány, bármennyire is próbálja akár a kiképzési terv módosításával kompenzálni, nem lesz rá képes.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek