Helikopterek, fegyverek: csúsznak a beszerzések
Bő egy éve emlékeztünk meg arról, hogy 45 éve érkeztek Magyarországra az első Mi-8-as helikopterek. Ekkor leírtuk, honvédségünk egy-két működőképes helikopterrel rendelkezik. Tavaly március 6-án a Honvédelmi Minisztérium tájékoztatta a médiát, hogy az új eszközök beérkezéséig biztosítva van Magyarország helikopteres képessége.
Az egy-két működőképes forgószárnyas mellé április 3-án Magyarországra érkezett a SOLAR Kft.-n keresztül beszerzett, három használt, és nagyjavított polgári Mi-8T helikopter, amelyek idősebbek, mint a jelenlegi honvédségi helikopterflotta részben nagyjavításra váró Mi-17 helikopterei.
A modernebb Mi-17-esek (kettő NVG éjjeli tevékenységre is alkalmas), erősebb hajtóművekkel, nagyobb teljesítménnyel és kedvezőbb fogyasztással üzemeltethetők. Május 5-én családi napot tartott a Szolnoki Helikopterbázis, és itt már repült az egyik frissen beszerzett katonai kommunikációs eszközökkel, valamint terepszínűre festett, és magyar felségjellel ellátott Mi-8T helikopter is. A forgószárnyas-állomány a karbantartásnak, a nagyjavításának köszönhetően négy-hat működőképes gépre emelkedett, amelyek közül három a levegőbe emelkedett a hagyományos, Tisza feletti repülőnapon.
– A helikoptertender kiírását az új kormány fogja végezni – jelentette ki még tavaly év elején Hende Csaba honvédelmi miniszter. A választások után sokáig kérdéses volt a honvédelmi miniszter személye, de az egyénileg jól szereplő Hende lett végül újra a hadügyér. A Honvédelmi Minisztériumban közben a tender műszaki és egyéb paramétereit pontosították, több forrás szerint gyakorlatilag már tavaly is ki lehetett volna írni a beszerzési eljárást. Először egy univerzális típusban gondolkodtak a politikusok, szakmailag ugyanis már ekkor világos volt, hogy a mentők, a rendőrség, és a honvédségi feladatok eltérő méretű, teljesítményű és más-más paraméterekkel rendelkező forgószárnyasokat igénynek. Jelenlegi források szerint a végleges tenderben egy könnyű és egy közepes típus szerepel a műszaki kiírásban.
Közben a nyugati gyártók már gyülekeznek, az Airbus Helicopter (az Eurocopter utódja), az Augusta-Westland valamint az amerikai Sikorsky különféle marketingkampánnyal, VIP- és szakmai repültetésekkel, bemutatókkal igyekszik saját gyártmányait előtérbe helyezni. A kormánypárt keleti nyitás politikája felemás eredményt hozott, mivel Dél-Koreából is lehetne az Eurocopter Superpuma alapokon tervezett Surion forgószárnyasokat beszerezni, ugyanakkor az orosz relációból a Mi helikopterváltozatok (Mi-8ATV, Mi-17, -171) beszerzését az ukrajnai események miatti embargó és az amerikai álláspont vállalhatatlanná teszi az Orbán kormánynak. Az Egyesült Államok viszont az orosz gyártó helikoptereit szerezte be folyamatosan napjainkig katonai segélyként Iraknak.
A kormány eközben a még mindig nem írta ki a helikoptertendert. Idén február 25-én az akkor még kormányközeli Magyar Nemzet is közölte, hogy a helikoptertender kiírása heteken belül várható. A 100 milliárd forintra tervezett beszerzési érték közben 170 milliárdos büdzsére emelkedett, de senki ne gondolja, hogy azért nem indult el a tender, mert nincs pénz rá. A közbeszerzés indításakor a teljes beszerzés forrását, a beszerzési eljáráson belül kötelező meghatározni,(a forrás a magyar állam költségvetése), azonban senki nem tiltja meg a kormánynak, hogy a beszerzés ellenértékének mértékét a pénzügyi feltételekben, tárgyalásra írja ki, vagy több év alatt meghatározott részletekben fizesse ki.
Ki lehet írni az eljárást bérlésre, vagy lízingre is, akár a Gripenek esetében. Utóbbi bár a legdrágább megoldás, de biztosítja, kormányoktól függetlenül, a hadrafoghatóságot, valamint azt, hogy a beszerzési költségen kívül minden évben meghatározott repült órát lehetne a forgószárnyasokkal repülni, tehát a helikopteres képesség biztosítva lenne. Sima beszerzés esetén (példa a MiG-29-esek Magyarországi története), megvan a reális lehetőség, hogy az aktuális kormányok nem biztosítják a szükséges összeget a támogatásra, az alkatrészekre, így a drága technika egy része néhány év alatt Szolnokon szétszedett, donorgépeké válik.
Hende Csaba legutóbb Pápán a Warlord Rock 2015 amerikai–magyar hadgyakorlat sajtótájékoztatóján egyértelműen a kabinetre tolta a felelősséget, azzal, hogy a tender műszaki előkészítése, sőt maga a tender kiírásra lényegében kész, a kormány dönti el, mikor tűzi naprendjére. Azóta is jelezte a HM vezetője már szinte minden fórumon, hogy a miniszterelnök dönt, hogy a tender kiírásának időpontjáról.
A kormány honvédelmi beszerzésekben tapasztalt halogató magatartása más ügyekben is nyomon követhető. A Gripen vadászbombázók Vidselben éleslövészeten vettek részt, azonban a 2016. évi V4EBUG (Európai Unió harccsoport) légi támogatásához szükséges precíziós, lézer és vagy GPS irányítású légibombák beszerzését is ki kellett volna írni, valamint a légi utántöltési gyakorlatokat is meg kell kezdeni a nyáron.
Ugrik Csaba dandártábornok, a Kecskeméti bázis parancsnoka tavaly november 24-én még optimistán nyilatkozta, a Gripen-programhoz pénzátcsoportosítás történt, precíziós levegő–föld fegyverzet és éjjellátó szemüveg (NVG) beszerzése van folyamatban: – A levegő–föld fegyverzet beszerzése a közvetlen légi támogató feladatra koncentrál, ezért kisméretű lézer és vagy GPS irányítású bombák beszerzésére történtek lépések. Hogy mindkét fegyverből sikerül-e beszerezni, és milyen arányban vagy csak az egyikből, azt egyelőre nem látni, de ez rövid időn belül, a pályázati anyagok beérkezése után kiderül. Az biztos, hogy tavasszal már gyakorolni kell a fegyverekkel, amelyekből a gyakorló változatot is beszerezzük.
A fegyverekkel párhuzamosan fut az NVG beszerzése, amely nemcsak a CAS-feladatok miatt indokolt, hanem az éjszakai igazoltatások miatt is. További feladat lesz a légi utántöltésre szóló jogosítás megszerzése. Azoknál a pilótáknál, akik a Visegrádi Négyek EU Harccsoportjában (V4 EUBG) kapnak feladatot, ez a képzés, svéd oktatók segítségével 2015 tavaszán vagy legkésőbb nyáron megtörténik. Ezzel kapcsolatban még nincs tisztázva, milyen tanker lesz elérhető a kérdéses időpontra. A cél az, hogy a csehekhez hasonlóan lehetőleg a magyar Gripen-pilóták is Airbusból tankolhassanak – mondta akkor Ugrik Csaba.
Azóta a Honvédelmi Minisztérium a Magyar Nemzet újságírójának március 30-i kérdésére, amely a V4EBUG közvetlen légi támogatásának felkészülésére irányult a következőt válaszolta: – Az Ön által feltett kérdésekben a HM nem kíván nyilatkozni.
Tehát hivatalosan nem akarnak a bombákról és a program többi aspektusáról beszélni. Valószínűleg itt sem írták ki a beszerzési eljárást, mivel a külföldi fegyvereladásokkal foglalkozó szakmai lapok, folyóiratok, valamint a szakportálok, amelyekben például a márciusi lengyel beszerzések rakéta és bombamennyiségre pontosan megtalálhatóak, nem írnak magyar beszerzésekről.
Félő, hogy az elhúzódó, netán elmaradó beszerzések, a honvédség helikopteres képességét, valamint a fegyveres erőink nemzetközi szerződésben vállalt feladatainak ellátását olyan mérvűen befolyásolják, amit a Honvédelmi Minisztérium és a szolnoki és kecskeméti repülőbázisokon szolgálatot teljesítő állomány, bármennyire is próbálja akár a kiképzési terv módosításával kompenzálni, nem lesz rá képes.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!