Helikopteres baleset, ismert tanulságokkal

iho/repülés   ·   2011.11.23. 13:00
auckland_chopper_cim

Auckland tengerparti kerületében, a Waterfronton történt a videóra vett baleset: a karácsonyi ünnepek előtt egy fenyőfát akartak beemelni a helyére a helikopter segítségével, de a gép rotorja elakadt valamilyen akadályban, és a forgószárnyas a földre zuhant.

A pilóta elmondása szerint egy kábelt kaphatott el lebegés közben az egyik rotorlapát, ami mondhatni a „szokásos” baleseti források egyike ilyenkor, mert a kábelek láthatók a legrosszabbul az ilyen helyzetekben. Az sem kizárt, hogy épp az a vezeték okozta a bajt, amely a helikoptert kötötte a beemelendő tárgyhoz, az „rántotta be” a gépet.

Egy másik verzió szerint a földi segítők egyike tartott valamilyen kábelt, és az gabalyodott össze a rotorokkal. A vizsgálat természetesen megkezdődött.

Viszont szerencse a szerencsétlenségben, hogy a gép a rotor elakadása után farokirányban indult el, és a faroktartó, valamint a rotorlapátok összetörése az ütközés energiájának nagy részét elnyelhette, így a gép kabinja viszonylag épen maradt.

Nyilván ennek köszönhető, hogy a húszéves helikoptervezetői tapasztalattal rendelkező, új-zélandi körökben jól ismert és becsült pilóta, Greg Gribble gyakorlatilag sérülések nélkül úszta meg a balesetet.

A földközelben végzett helikopteres munkarepülés egyike a legveszélyesebb repülési ágaknak. A helikopterek biztonságával foglalkozó legutóbbi nemzetközi konferencián a részt vevő szakemberek egyetértettek abban, hogy nem egyszerűen az a gond, hogy a helikopteres repülés biztonsági szintje alacsonyabb sok más repülési ágnál: a szomorú az, hogy a helikopteres balesetek okai általában ismertek, a fő veszélyforrásokról szinte mindent tudnak a szakemberek és a pilóták, mégsem sikerült az utóbbi tíz évben csökkenteni a balesetek gyakoriságát.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.