Heves vita az eltűnt 777-esről: jobb követés vagy a rendszerek védelme
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, IATA hetvenedik közgyűlésén meghatározó téma volt a Malaysian Airlines eltűnt 777-ese, pontosabban az, hogy milyen tennivalókat kell meghatározni ahhoz, hogy ilyen esemény a következőkben ne történhessen meg. Azonban láthatóan nincs teljes egyetértés a szakemberek és légitársasági képviselők között arról, mi lenne a legfontosabb teendő.
A hónapok óta tartó sikertelen kutatással párhuzamosan sorra jelentkeztek különféle cégek különféle megoldásokkal arra, hogy az utasszállítókat követő rendszerrel lássák el, magyarán minden gépről legalábbis megfelelő időközönként pontosan lehessen tudni, merre jár, bárhol is repüljön épp a földgolyón, akár sivatagok, akár óceánok felett. A másik megközelítés viszont azt állítja, hogy nem a követő rendszereken múlik a gépek biztonsága, hanem azon, hogy ne lehessen követhetetlenné tenni őket, és ezügyben komoly kritikák érték elsősorban a malajziai hatóságokat is.
A IATA nem sokkal a márciusi eltűnés után munkabizottságot állított fel, és ennek a task force-nak kell őszre ajánlásokkal előállnia. Az Emirates Airline elnöke, Tim Clark azonban, mint az iparág ötven évnyi tapasztalattal rendelkező meghatározó személyisége, és mint annak a légitársaságnak a vezetője, amely a világ cégei közül a legtöbb 777-est üzemelteti, leszögezte: sokkal több valódi információ kellene ahhoz, hogy kötelező érvényű előírások születhessenek az eset kapcsán.
Dohában, a közgyűlés során adott nyilatkozataiban Clark élesen bírálta a szerinte nem megfelelő vizsgálatot, illetve azt, hogy a malajziaiak nem léptek közbe, amikor a gép eltért az útvonalától, és átszelte a félszigetet, anélkül, hogy a földről megfelelő mód észlelték volna és beavatkoztak volna. „Ha Londonból Oslóba kell teljesíteni a járatot, és közben az Északi-tenger fölött lekapcsolod a robotot és nyugatra fordulsz Írország elé, két perc múlva Tornádók és Eurofighterek lesznek körülötted” – fogalmazott a légitársasági elnök, aki egyszerűen nem hiszi el, hogy az elsődleges radarok Malajzia fölött nem látták volna a már lekapcsolt transzponderrel repülő, az útvonaláról letért gépet. Mint akkor jeleztük, a maláj hatóságok ezügyben úgy nyilatkoztak, hogy látták a radarjelet, de mivel nem minősítették ellenséges objektumnak, ezért nem foglalkoztak vele.
Tim Clark ugyanakkor azt javasolja, hogy tegyék lehetetlenné a gép állapotáról adatokat sugárzó ACARS rendszer lekapcsolását, és ugyanezt hangoztatta a közgyűlés megnyitásakor a tanácskozás házigazdájaként és elnökeként a mai légiközlekedés egy másik meghatározó figurája, a Qatar Airways vezetője, Akbar Al Baker is.
Az Air France képviselője, azé a légitársaságé, amely öt évvel ezelőtt egy A330-asát vesztette el az Atlanti-óceán fölött, bejelentette: motorja kíván lenni a munkacsoportnak, és a társaság olyan rendszert vezetett be, amely már most tízpercenként közöl információkat és helyzetadatokat egy-egy gépről, illetve ha a gép letér az útvonalról illetve bármi más anomália észlelhető, akkor a jelentések közti intervallum egy percre csökken. Az Inmarsat, az a brit cég, amely a maláj 777-es utolsó jelzéseit elemezte, 15 percenkénti adattovábbításra javasol rendszert felállítani.
A IATA repülésbiztonsági vezetője, Kevin Hiatt újságíróknak elmondta, minden lehetséges rendszert megvizsgálnak a döntés előtt, de elismerte, hogy vannak komoly viták is az ügy kapcsán, például arról, amit Al Baker és Tim Clark javasol. Hiatt, az egykori kapitány úgy fogalmazott, hogy a pilóták természetes cselekvési módja, hogy ha úgy ítélik meg, hogy valami nem működik megfelelően, vagy netán füstöl vagy tüzet fog, azt lekapcsolják. Amit Clark és Al Baker követel, az ennek a lehetőségnek az elvétele, mondta Hiatt.
Egyfajta átmeneti megoldásnak tűnik a két vélemény között a SITA rendszere, amely egyfelől közvetlenül, valamiféle szerver vagy központ közbeiktatása nélkül továbbítaná a repülési adatokat a légitársaságnak, és ha ez az adatfolyam leáll, akkor azonnal riasztana.
Clark azt tartja a legaggasztóbbnak az MH370-es járat eltűnésében, hogy valaki a gép három elsődleges rendszerét tette működésképtelenné, és ez a rendszerek olyan mély ismeretét feltételezi, amivel szavai szerint még az Emirates pilótái sem rendelkeznek. „Valaki kellett, hogy ott legyen a fedélzeten, aki pontosan tudta, mit csinál” – fogalmazott az Emirates elnöke, hozzátéve, hogy a légitársaságok, ahol ő dolgozott, ötven éve egyetlen gépet sem vesztettek szem elől. A követő rendszert azért nem tartja megoldásnak, mert bárki is volt az, aki elég felkészült volt a 370-es járat eltüntetésére, rendelkezett annyi tudással, hogy egy követő rendszert is lekapcsoljon.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!