Hogyan bontják le a Polcevera-viadukt maradványait?

Zöldi Péter   ·   2019.02.09. 13:45
viadukt_morandi_polcevara_genova_kislid

Jövő évben pedig már áll az új híd – legalábbis egyes ígéretek szerint. Kell is neki, hiszen az átmeneti terelőútként a városban kijelölt Via Perlasca több, mint elégtelen kapacitású. Mindenesetre a bonyolult bontási munkák éppen nem látszanak alátámasztani az optimista nyilatkozatokat.

A bontást az egykori viadukt nyugati végét alkotó monolit vasbetonszerkezettel kezdik. Itt a pályalemezt V-betűket formázó, helyszíni zsaluzással készült vasbetonpillérek tartják, egy-egy V-pillér között önhordó lemezként van beillesztve a híd felszerkezete. Az első feladat ezeknek a lemezeknek a kibontása, megsemmisítése. A feladat azért kényes, mert a V-pilléreknek a híd hosszirányába eső stabilitását éppen a pályalemez folytonossága biztosítja, a pályalemez megszakítása esetén a pillérek stabilitása elvész.

Ezért a pályalemez bontása előtt a V-pillérek széttartó karjainak felső végét mindkét oldalon hidraulikusan megfeszített sodronyokkal kihorgonyozzák a talajhoz, az ílymódon stabilizált pillérek között a pályalemezt elfűrészelik, majd a pillérek tetejére támaszkodó hidraulikus szerkezettel leengedik a talajra, ahol aztán szétbontják.

Bontási előkészületek a Polcevera-viadukton (forrás: euronews.com)

Hasonló, ellenirányú munkálatok zajlottak az M7-es autópálya köröshegyi völgyhídjának építésekor: ott, miután kiderült, hogy a szabadszereléses technológiával nem lehet tartani a szűkre szabott határidőt, a pillérek és a pillérekre közvetlenül felfekvő pályalemez-szakaszok közé a talajon időközben elkészült köztes pályalemez-részeket szakaszos emeléssel daruzták be, majd rögzítés után összebetonozták a két külön elkészült szerkezetet.

Genovában mindez azonban még csak a munka könnyebbik szakasza, hiszen a neheze a viadukt keleti végén lévő toronypillérek és a rajtuk egyensúlyban függő pályaszakaszok bontása lesz. Mivel az egyik toronypillér összeomlását éppen az okozta, hogy a felfüggesztett pályalemez egyik vége leszakadt és így a tornyot aszimmetrikus terhelés érte, a bontás során végig biztosítani kell majd a szerkezet egyensúlyát, a bontás minden fázisában. Nem egyszerű feladat, tippünk sincsen, hogy méretes segédállványzat nélkül hogyan lehet mindezt véghezvinni.

Mindenesetre, ha a bonyolult feladatra megoldást találnak, nem leszünk restek arról rögtön beszámolni. A jelenlegi bontást magyarázó animáció itt tekinthető meg!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Fénytörés Miskolcon

iho.hu   ·   2024.12.16. 18:10

Sajátos megvilágításba helyezi BAZ vármegye székhelyének közúti helyzetét a tény, hogy öt napon másodszor hajtott gépjármű a fényvillamos, a 202-es ČKD Tatra KT8D5-ös elé.