Hogyan menjünk Syltre?

Melles Kristóf   ·   2011.09.25. 19:45
kiskep

Először viszont le kell szögeznünk, miért menjünk Syltre? Német állampolgárok számára kevésbé kérdéses, mert évente 6,97 millió vendégéjszakát töltenek el a nem egészen száz négyzetkilométeres sziget 75 000 szállodai férőhelyén. Átlagban tehát több mint három hónapon keresztül teljes kihasználtsággal menő üdülőrégióról beszélünk. Sőt nem beszéltünk az egynapos kirándulásokra átruccanókról, akik száma több mint négymillió évente. Köszönhető ez egyrészt a tengeri klímának, a negyven kilométernél hosszabb strandnak, a tengeri élővilág varázsának. Ne felejtkezzünk el arról sem, hogy szinte fürödhetünk a hírességek jelenlétében: Joachim Hunold (Air Berlin-exfőnök), a Mast család (Jägermeister-tulajdonos), Wolfgang Joop (dizájner) és még számos politikus, színész és vállalkozó bukkanhat fel Westerland (Sylt szigetének legnagyobb települése) főutcáján.

Sok turistát pedig sokan szolgálnak ki, és ehhez a sziget összlakossága nem elegendő. Nem kevesen vannak tehát, akik nap mint nap vonatra ülnek és bejárnak Syltre. Nem tévedés, vonattal a szigetre! A sziget turisztikai vonzóereje már a XIX. században nagy volt, ezért sok-sok komp indult a keskeny szoroson át. Észak-Schleswig az első világháború után Dánia tulajdonába került (hasonló népszavazás után, mint amely végül döntött Sopron Magyarországon maradásáról) vele a szigetre kapcsolatot biztosító kikötő is, tehát szükségessé vált az addigi közlekedési útvonalak átgondolása. Ezért Sylt lakossága és vállalkozói összefogtak, és állami pénzeket is felhasználva a tengeren keresztül átvezették a vasutat. Ezt a műtárgyat az akkori köztársasági elnökről Hindenburgdammnak nevezték el. Sylt egész évben biztonságos és gyors kapcsolatot kapott a szárazföldről.

A napi 3000 ingázót és a turisták túlnyomó többségét a Nord-Ostsee-Bahn nevű Veolia leány szállítja el a szigetre. A vonatok alacsonypadlós, dízelvontatású ingavonatok. Kerékpárszállítási lehetőség adott, de 8–22 óra között mozgóbüfé is van az összes vonaton, amelynek komoly kereslete van. A csúcsidőben Niebüll–Westerland között félórás ütemet adnak, amelybe sajnos belekavar az intercity és autószállító vonatok rapszodikussága.

A DB a lehetőségeket kihasználva autószállító szolgáltatást üzemeltet. Bónuszként csak a gát kétvágányú, a rá felvezető vonalak egyvágányosak, erősítésként forgalmi kitérővel. A csúcsidőszakban félóránként dübörög fel a 218-as tandem, hogy megkezdje 35 perces átkelését. Az élményért mélyen a zsebbe kell nyúlnunk: körülbelül 46 euró egy autó átkelése, a nagyon-nagyon kedvezményes jegyeket oda-vissza 71 euróért kaphatjuk meg.

A Niebüll–Westerland szakasz sematikus térképe. A pályasebességek mellett az állomásokat is mutatja. A fekete téglalapok személyforgalmat is bonyolítanak, míg Lehnshallig csak forgalmi kitérő, a Hindenburgdammon pedig egy távkezelt blokk van<br>(forrás: Pro BAHN)

Heidei pók. Ma már csak emlék a perontető és a  növényzet az állomáson, 2010 óta folyik az átépítés. A vonatok itt tízperces megállást, hogy a csatlakozások megfelelően létrejöhessenek. A kalauzok felhívják a figyelmet a cigiszünet lehetőségére. Képünkre kattintva galériát tekinthetnek meg.


Kapcsolódó hírek