Hölgyeim és uraim, íme az új TGV! Voilá!

iho/vasút   ·   2021.06.09. 15:00
tgv_m

Az SNCF és a szerelvényeket gyártó Alstom bemutatta a legújabb generációs szupervonatok, a rendkívül környezetbarát TGV M-ek első vonófejét.

A francia nemzeti vasúttársaság 2018 nyarán jelentette be, hogy száz újfejlesztésű nagysebességű motorvonatot rendel a hazai gyártótól; a 2 milliárd 700 millió euró, vagyis körülbelül 900 milliárd forint értékű kontraktus a járművek karbantartását is magába foglalja.

A híres TGV-k (Train á Grande Vitesse = nagysebességű vonat) negyedik generációjának számító, Avelia Horizon fantázianevű szerelvények életnagyságú külsőjét tavaly júliusban prezentálta a gyártó és a megrendelő; a felek már a fejlesztés korai fázisától együttműködnek a járműplatform részletes műszaki specifikációinak kidolgozásában. Az első vonófej kocsiszekrényének bemutatására a napokban került sor az Alstom belforti üzemében. A Horizon-szerelvények formavilága elsősorban az amerikai Amtraknak készülő új Acela-vonatok, az Avelia Libertykről lehet ismerős.

Az új TGV M-ek (M, mint moduláris) karbantartási költségei az eddigieknél kompaktabb, letisztultabb és áramvonalasabb dizájnnak köszönhetően harminc százalékkal kedvezőbbé válnak, sőt a beszerzési áruk is jóval, húsz százalékkal alacsonyabb. A moduláris felépítéssel az új generáció könnyen variálhatóvá válik, hét, nyolc és kilenc kocsival is rendelhető. Az üléseket viszonylag egyszerűen ki lehet majd emelni és visszaszerelni, így akár nagyobb mennyiségű kerékpár- vagy csomagszállító teret is ki lehet majd alakítani, vagy szükség esetén az első osztályú szakaszból másodosztályút varázsolni. A leghosszabb verzió húsz százalékkal nagyobb teret kínál a jelenlegi TGV-khez képest, így több utast is be tud majd fogadni: a jelenlegi kétszintes TGV Duplexeken átlagosan hatszázan tudnak utazni egyszerre, az M-ekre viszont akár 740 ülést is be lehet majd pakolni. A jövő TGV-i teljesen akadálymentesek lesznek: a fejlesztés már a legelső pillanattól a kerekesszékesek egyesületével együttműködésben zajlik, sőt, az M lesz az első olyan TGV, ami teljesen önálló hozzáférhetőséget nyújt a mozgáskorlátozottaknak.

Az első két tesztszerelvényre pályázat útján kerestek látványos külsőt (kép forrása: Rail Tech)

Az M-ek ráadásul a TGV-k eddigi legzöldebb változatát fogják jelenteni. Egyrészt 97 százalékban újrahasznosítható anyagokból fognak készülni, másrészt a Knorr-Bremsétől beszerzendő visszatápláló (regeneratív) fékrendszer, a még aerodinamikusabb orr-kiképzés, valamint az ökotudatos vezetéssegítésnek köszönhetően körülbelül húsz százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak majd, mint a jelenlegi TGV-k. Sőt, maguk a vonófejek is 32 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki. És ez még nem minden! A szerelvények „okosak” is lesznek: a megelőző karbantartás elősegítése érdekében számos alkatrész, részegység ad majd valós idejű információkat. Az első TGV M-ek 2024-től állnak majd forgalomba, az SNCF Ouigo elnevezésű, nagysebességű diszkont szolgáltatásában, kiváltva a legrégebbi TGV-ket.

Az SNCF Voyageurs és az Alstom tavaly szeptemberben hirdetett meg egy nemzetközi pályázatot, amelyen az első két tesztszerelvény külső színvilágának létrehozásához kerestek kreatív ötleteket. A két nyertes pályázót az első vonófej bemutatóján jelentették be. A győztesek jutalma egészen különleges: részt vehetnek a 2022 során Csehországban és Franciaországban tartandó futópróbákon – számol be a Rail Tech.

(Nyitókép forrása: archyde.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek