Így bringázik Magyarország 2022: nyilvános a nagy tévhitoszlató felmérés

iho/zöldút   ·   2022.10.19. 15:00
01_így_bringazik_magyarorszag

Tévhit, hogy a lakosság többsége autózik. Bár a nagyvárosainkban a közterületek hatalmas részét foglalják el az autók, a magyarok hatvanhárom százaléka elsősorban nem autóval közlekedik és a lakosság tizenhat százalékának a kerékpár az elsődleges közlekedési eszköze. Ahogyan az is tévhit, hogy a kerékpárosok nem ismerik a KRESZ-t, ugyanis a rendszeresen kerékpárral közlekedők közel hatvan százaléka rendelkezik jogosítvánnyal.

Bemutatták az Így bringázik Magyarország 2022 országos reprezentatív kutatást, amelyet az Aktív Magyarország támogatásával a Magyar Kerékpárosklub megbízásából a Medián készített, a kutatás 2022 július–augusztusában háromezer fős, Magyarország felnőtt lakosságára reprezentatív mintavétellel készült.

A kutatássorozat 2018 óta kétévente követi a kerékpárhasználati szokásokat Magyarországon. Ez idő alatt nem regisztráltak érdemi növekedést a kerékpárral közlekedők arányában, továbbra is a felnőtt lakosság kétharmada szokott kerékpározni és a lakosság tizenhat százalékának a kerékpár az elsődleges közlekedési eszköze.

(fotók: Vörös Attila)

A kerékpáros közlekedés továbbra is jóval elterjedtebb a kisebb településeken, mint a nagyvárosokban. Az idei kutatás megerősítette, hogy a pártválasztás nincs összefüggésben a kerékpárhasználati szokásokkal, a nagyvárosokban sem elsősorban az ellenzéki beállítottságúak kerékpároznak, hanem pártállástól függetlenül bárki.

A kerékpározásért csak úgy lehet hatékonyan dolgozni, ha tudjuk hol tartunk, és rendszeresen mérjük a változást, ehhez az Így bringázik Magyarország kutatásunk az egyik legfontosabb mérőeszközünk – mondta Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. Elmondta, hogy a megnövekedett gépjárműforgalom negatív hatással van a kerékpározók biztonságérzetére, és a kijelölt infrastruktúra hiánya továbbra is nagy visszatartó erő. Hozzátette, hogy a kerékpározás elterjedése érdekében a többség támogatja, hogy az állam és az önkormányzatok többet költsenek a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére. A kutatás is megerősítette, hogy nagyon sok tennivalónk van még annak érdekében, hogy a kerékpározás körülményei javuljanak Magyarországon, és minél többen, gyakrabban válasszák a kerékpárt a mindennapi közlekedés során – mondta Kürti Gábor.

Kürti Gábor

Nagyon örülök, hogy az emberek közel fele kedvező változást tapasztal a kerékpáros közlekedésre alkalmas utak számában és állapotában – mondta Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelős államtitkár. Hozzátette, hogy bár a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség adatai szerint soha nem látott mértékű kerékpár eladások száma csúcsokat döntött az elmúlt egy-két évben, a kutatás alapján azt állíthatjuk, hogy csökkent a kerékpárral rendelkezők aránya ma Magyarországon. Továbbá kiemelte, hogy a gyengébb közlekedők védelme, és a 1,5 méter előzési oldaltávolság rögzítése a KRESZ-ben kiemelt fontosságot élvez és a társadalmi támogatottsága szintén magas.

Révész Máriusz

A kutatás szerint a megkérdezettek többsége szintén szükségesnek tartja a kerékpározás és a gyaloglás biztonságosabbá tételét pártállástól függetlenül.

Ritka ma Magyarországon az ilyen következetes a megrendelő, a hasonló időközönként, kétévente elvégzett kutatásnak több szakmai erénye is van: a rendszeresen megismételt kutatás alkalmas hosszabb trendek elemzésére is, és jól felmérhető a külső körülmények változásának hatása a kerékpározási szokásokra és attitűdökre – mondta Hann Endre, a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet ügyvezető igazgatója.

Hann Endre

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek