Így tartja karban a kék Flirtöket Istvántelek

Vörös Attila   ·   2015.05.29. 13:45
fb__IMG_2623__150528

Ne egy félhomályos, omladozó csarnokot képzeljünk el elavult eszközökkel, motiválatlan személyzettel! Pedig nagyjából ez a sztereotípia van előttünk, ha Istvántelekre gondolunk, a Ganz villamos motorvonatok botrányos rendelkezésre állására, a Desirók változó teljesítményére, a tárolt, rohadó járművekre omló ezer éves épületekre...

Talán e kép javítására hívta meg a sajtót a MÁV Istvántelekre, ahol felkészült mérnökök, karbantartók vezetésével tudhattunk meg mindent a kék Flirtök üzemben és karbantartásáról. A Start úgy látszik, komolyan veszi a kék Flirtök ügyét: válogatott szakembergárdával tartják karban az új vonatokat a részben felújított istvántelki bázison.

Hogy mi van az istvántelki csodacsarnokban?

  • Két vizsgálóaknás vágány,
  • zárt rendszerű mosó, fertőtlenítő,
  • kiüríthetik a motorvonatok wc-it,
  • bakdaru, hét tonnát emelni tudó daru, 16×20 tonnás csoportemelő.

Mossák a 082-est<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Vörös Attila)

Az összesen érkező 42 Flirt motorvonaton kívül Istvántelek feladata a

  • 31 Desiro,
  • 12 BDV-szerelvény (Hernyó, 12 motor- és vezérlőkocsi, 21 Bmx 0-ás betétkocsi),
  • 3 BV-szerelvény (Samu),
  • 2 BVh-szerelvény (Kissamu),
  • 4 Amx, 32 Bmx 100-as és 8 Bdmpee kerékpárszállító kocsi

életben tartása.

Szép a Samu, de több a nyűg vele, mint a haszna

Ez alatt a tervszerű vizsgálatokat, karbantartást és futójavításokat kell érteni, de a műhely kompetencialistájában szereplő mozdonyok napi vizsgáját és futó javítását is el kell végezni. Istvántelek képes a fertőtlenítő (a szakzsargonban kegyeleti) mosásra, a féktechnika műhely pedig az országból bárhonnan központi javításba küldött fékalkatrészeket tartja karban, javítja.

Istvántelken jelenleg 180-nál is többen dolgoznak, közülük a 80-nál több járműszerelő és a 30 járműmosó kerül a legközvetlenebb kapcsolatba a vonatokkal. Rajtuk kívül a teljesség igénye nélkül reszortosok, üzemi mérnökök, diszpécserek, felvigyázók, kocsivizsgálók, váltókezelők, féktechnikai lakatosok, átvevők, takarítók, előadók és a vezetőség van állományban.

A gőzöst akár le is cserélhetnék a táblán...

Szóljon a MÁV közleménye:

„A MÁV-Start Zrt. 2013 márciusában kötött szerződést a 42 motorvonat közbeszerzési pályázatának nyertesével, a Flirtöket készítő Stadler Bussnang AG-val. A szerződés a gyártó részéről képzés biztosítását is előírta a Start mozdonyvezetői, üzemeltetői- és karbantartási szakemberei számára. Az előbbi két csoportba tartozó munkavállalók képzése már az első két motorvonat Magyarországra érkezését követően, tavaly tavasszal megtörtént, a karbantartást végző szakértők oktatása azonban összetettebb, hosszabb folyamat volt.

A FLIRT motorvonatokat gyártó Stadler cégnek az alábbi oktatásokat kellett elvégeznie:

  • mozdonyvezetői
  • baleseti emelési
  • üzemeltetői
  • karbantartói

Az oktatások három országban öt helyszínen történtek, amelynek során 130 résztvevőt (a lentebb jelzett 16 karbantartási szakembert is beleértve) képeztek ki. Az oktatások elméleti és gyakorlati részből álltak. A mozdonyvezetői és baleseti emelési oktatást az első motorvonaton végezték. A húsz napos üzemeltetői oktatást a motorvonatok üzemeltetésével foglalkozó – jegyvizsgálók, diszpécserek, kocsivizsgálók, tisztítási szakemberek, balesetvizsgáló stb. – szakemberek részére tartották.

Az oktatás nagyobb részét, 180 napot a karbantartói oktatás tette ki. Erre a MÁV-Startbelső pályázat keretében választotta ki azt a tizenhat szakembert (négy mérnököt, tizenkét technikust és szerelőt), akik a motorvonatok karbantartását végzik. A csoport négy fázisra bontott képzésének utolsó etapja idén kezdődött: a gárdát a teljes gyártási folyamatba bevonták. A szakemberek megismerték a forgóvázak előállítását, illetve a járművek összeszerelésének folyamatát. A karbantartási szakértők a FLIRT-ek legkisebb részegységeinek beépítését és a szükséges speciális szerelési lépéseket is elsajátították. Végül az összeszerelt motorvonatok üzembe helyezéséről is kaptak oktatást.

Nem szimpla rajongás, értő keréksimogatás

A magas színvonalú elméleti és gyakorlati oktatás biztosítja, hogy a szakemberek önállóan felismerjék a meghibásodásokat, problémákat, elvégezzék a javítási, szerelési munkákat, továbbá át tudják adni a megszerzett ismereteket kollégáiknak. A képzéseket az istvántelki telephelyen, a Stadler svájci és szolnoki gyáraiban, a pusztaszabolcsi javítóbázisán, továbbá a vasúti járműrendszereket is fejlesztő Knorr-Bremse budapesti üzemében végezték.

Az oktatás első részében egy általános ismertetésre került sor, ezt követően a részegységeket beszállító cégek tartottak oktatást a berendezéseik működéséről, diagnosztikai rendszerükről, azok karbantartásáról. A következő lépés volt a karbantartási szinteknek megfelelő munkafázisok elsajátítása. Az egyes modulok végén az oktatott szakemberek – vizsga keretében – önállóan elvégezték a karbantartási munkákat.

A következő részben a szakemberek gyakorlati oktatás során megszemlélhették a motorvonat összeszerelését, az egyes egységek beépítését, a kábelezés folyamatát. Ezek után négy héten keresztül a motorvonat felélesztését, üzembe helyezését tanulták közben egy hétig a forgóváz felépítésével és működésével foglalkoztak. Az oktatás utolsó részében a szoftverek használatát és a villamos berendezések hibakeresését gyakorolták. A képzés végén az elméleti és gyakorlati vizsgán minden szakember megfelelően teljesített.”

És innentől már tényleg csak az olvasson tovább, akit különösen érdekel, milyen karbantartási fokozatok vannak, és ezek műszakilag mit tartalmaznak!

A karbantartási szinteknél felsorolt feladatok csak az előző szinthez képesti különbségek. Azaz egy K2-es vizsgálat tartalmazza a K0 és K1 feladatait is.

K0 (kétheti) vizsgálat

Elsődlegesen vizuális vizsgálatok, amelyen a jármű általános és a tetőelemek külső szemrevételezése értendő.

Utastérben a következő elemek ellenőrzése:

  • beszállóajtók,
  • kerekesszék-emelőberendezés,
  • WC működése,
  • vezetőállás.

Egyéb karbantartási folyamatok:

  • homokkal, nyomkarima-kenővel, ablaktisztító folyadékkal való feltöltés
  • alváz általános szemrevételezése,
  • fékrendszer kétheti vizsgálata.
K1 (havi) vizsgálat

Tetőn az alábbi komponensek ellenőrzése:

  • áramszedő épsége,
  • hűtőberendezések,
  • kompresszor belső szemrevételezése,
  • olajszint ellenőrzése,
  • levegős rendszer vízgyülekezésének megvizsgálása,
  • a géptérben az áramirányító belső szemrevételezése.

Utastéri elemek ellenőrzése:

  • menetadatok kiolvasása,
  • beszállóajtó személyi védőelemei,
  • plombák.

Alvázon elvégzendő feladatok:

  • vonókészülék tisztítása, kenése.

Futásbiztonsági mérések:

  • futásbiztonsági mérések (kerékprofil, EVM (vonatbefolyásoló berendezés) antennamagasság, homokolócső-magasság),
  • vonatbefolyásoló berendezés ellenőrzése,
  • fékrendszer havi vizsgálata.
K2 (negyedéves) vizsgálat

Tetőn elvégzendő feladatok:

  • tetőn a klímaszűrők cseréje.

Utastéri elemek ellenőrzése:

  • világítás,
  • WC tartozékok.

Alvázon elvégzendő feladatok:

  • vonókészülék villamos fej tisztítása.

Futásbiztonsági mérések:

  • fékrendszer negyedéves vizsgálata.
K3 (féléves) vizsgálat

Tetőn elvégzendő feladatok:

  • Minden tetőelemet alaposan ellenőrizni kell egyrészt vizuálisan, valamint az áramszedő esetében mérésekkel is. Légsűrítő-berendezésen, transzformátoron és a klímában az előírt alkatrészek cseréje.

Utastéri elemek ellenőrzése:

  • ülőhelyek, csomagtartók és dugaszoló aljzatok,
  • ablakok és vészkijáratok,
  • áramirányítóban lévő erősáramú csatlakozók és a hűtés komponensei,
  • kerekesszékes-emelőberendezés szelepei, reléi, kapcsolói,
  • utastájékoztató berendezés kezelőszervei, illetve külső-belső kijelzői,
  • vezetőálláson elhelyezkedő vezérlőelemek.

További utastéri feladatok:

  • vécéfülke teljeskörű felülvizsgálata: víztartály, szelepek, szaniter berendezés, kézszárító,
  • beszállóajtók gyártó által előírt féléves karbantartása: hajtómű, reteszelés, energialánc, elektromos csatlakozások, személyi védőelemek, vésznyitók, bowden huzalok ellenőrzése.

Alvázon elvégzendő feladatok:

  • mindkét forgóváz típus esetén az erőátviteli elemek, a primer és szekunder rugózás, valamint a csillapítások ellenőrzése,
  • földelő kefék és ütemadók vizsgálata,
  • kimozduló lépcsők hajtása és vontató lánca, villamos csatlakozásai, futósínjei, biztonsági kapcsolói ellenőrzése,
  • központi vonókészülék működésének, valamint villamos kapcsolófejének ellenőrzése,
  • fékbetétek, féktárcsák állapotának felülvizsgálata,
  • vontatómotor, hajtómű, tengelykapcsoló állapotának felülvizsgálata.

Futásbiztonsági mérések:

  • fékrendszer féléves vizsgálata,
  • kerekek ultrahangos vizsgálata.
K4 (éves) vizsgálat

Tetőn elvégzendő feladatok:

  • áramszedők emelési, leeresztési idejének megmérése,
  • tetőellenállás tisztítása, mérése,
  • áramirányító légszűrő tisztítása, vontatómotor légszűrő cseréje,
  • kompresszor éves karbantartása,
  • klímák teljes vizsgálata.

Utastéri elemek ellenőrzése:

  • burkolatok ellenőrzése, tisztítása,
  • ablaktömítések,
  • akkumulátor cellánkénti mérése,
  • füstérzékelők,
  • homlokvilágítás,
  • beszállóajtók teljes (éves) karbantartása,
  • fűtés teljes vizsgálata.

Alvázon elvégzendő feladatok:

  • hajtómű olajcsere,
  • homokolók ellenőrzése.

Futásbiztonsági mérések:

  • futásbiztonsági mérések (kerékátmérő, keréktávolság),
  • fékrendszer éves vizsgálata,
  • éberségi pedál tisztítása.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek