Kelenföld Indóház: kitérőben, de reméljük nem vakvágányon

iho/vasút   ·   2022.09.21. 09:00
00_kelenfold_all

A 2100 milliárd forint összértékű beruházási stop legfájóbbja kétségkívül az, hogy a Magyar Közlekedési Múzeum várva várta kiállítóhelyének is várni kell arra, hogy – mondjuk így – jobb idők jöjjenek.

Vitézy Dávid Facebook-posztjai alapján vegyük sorra a történéseket, ezeknél a bejegyzéseknél jobban talán nem kell indokolni azt, hogy miért várta akarta mindenki ezt a beruházást.

2020. május 12.

„Tavaly ősszel Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentette be, hogy a Közlekedési Múzeum vállalkozott arra, hogy megmenti a régi kelenföldi indóházat, melyet a MÁV korábban bezárt.

(...)

A tervezési és előkészítési munkák 100 százalékban kormányzati támogatásból valósulnak meg, miután a Kormány átvállalta a korábban az újbudai önkormányzat által ígért, de végül nem biztosított részfinanszírozást is.

A Múzeum tervei szerint Kelenföldre kerülnek az év elején megszűnt, korábban nagy sikerű Andrássy úti Miniversum Közlekedési Múzeum által megvásárolt egyes terepasztal elemei és modelljei. Emellett a Közlekedési Múzeum gyűjteményének világhírű 1:5 méretarányú vasúti modelljeinek egy részét is itt mutatjuk majd be. A páratlan és nemzetközi ritkaságnak számító modellek között száz, sőt százötven évvel ezelőtt készült alkotások is vannak.”

2020. augusztus 6.

„Kelenföld – elindult a munka, ma is bejártuk a házat, dolgoznak az építész tervezők és jelenleg is zajlik a műszaki állapotfelmérés.”

2021. február 10.

„A Közlekedési Múzeum kapta meg a lehetőséget, hogy megmentse az enyészettől, és új, az épület múltjához méltó funkcióval újítsa meg a műemléki védettség alatt álló Kelenföldi indóház épületét.

A Kormány tegnap este megjelent rendelete kiemelt beruházássá minősítette a Kelenföld indóház megmentését a Közlekedési Múzeum által előkészített tervek nyomán és rendelkezett az építési engedélyezés menetéről, valamint a kivitelezési közbeszerzés kiírásáról.

Az állomásépület teljes felújításával, bővítésével létrejövő új múzeumi kiállítóhely fő attrakciója egy vasúti kiállítást kiegészítő terepasztal lesz, így a vasútbarátok és a kisgyermekes családok számára különlegesen izgalmas helyszín jön létre az autentikus vasúti épületben. Az épület így megmenekül a pusztulástól, és színvonalas műemléki helyreállítása is megtörténik.

(...)

Az 1884-ben épült Kelenföldi indóház az ország egyik legrégebbi állomásépülete, amely a közelmúltig be is töltötte ezt a szerepét. A 4-es metró projekt részeként épült aluljáró miatt funkcióját az elmúlt években teljesen elveszítette, a MÁV pénztár kiköltözött belőle és állapota tovább romlott, így félő volt, hogy az egyébként dinamikusan fejlődő, átalakuló Etele tér közelségében idővel lebontják.

A Kormány egy évvel ezelőtt hagyta jóvá a Közlekedési Múzeum koncepcióját az épület megmentésére. Kelenföld az ország egyik legforgalmasabb vasútállomásaként kitűnő helyszín arra, hogy az itt létesülő kiállítás bemutassa Budapest és a vasút kapcsolatának 175 éves történetét és az előttünk álló kihívásokat és lehetőségeket.

A Közlekedési Múzeum az építész stúdiót bízta meg az építészeti tervek elkészítésével, akik az eredeti épület műemléki jellegének, karakterének tiszteletben tartása mellett azt az új funkcióknak megfelelő kortárs építészettel is kiegészítik.”

2021. október 27.

„Újabb fontos mérföldkő: megjelent a tender a Kelenföld állomásépületének építési munkáira, megmentjük a 137 éves régi indóházat!

Ezzel még egy lépéssel közelebb került a Közlekedési Múzeum ahhoz, hogy megmentse Kelenföld egykori állomásépületét. Az indóházban vasúttörténeti fókuszú kiállítást, terepasztalt tervezünk, de egy új közösségi tér és egy kávézó-étterem is helyet kap itt.

A Közlekedési Múzeum másfél éve dolgozik az épület újratervezésén és felújításán. Az engedélyes terveket az építész stúdió közreműködésével elkészítettük, építési engedélyt szereztünk, a Kelenföld Indóházba tervezett kiállítás koncepcióterve is elkészült, ennek megvalósítására külön közbeszerzési eljárás kiírása is hamarosan várható. A kivitelezési munkákra szóló tendert a vonatkozó jogszabályok szerint a Beruházási Ügynökség írta ki.”

Így jutottunk el a bejelentéshez. A 284 fejlesztés beruházás lemondása elvileg csak ideiglenes: a felfüggesztett beruházásokat újratervezik és 2025-2026-ban a tervek szerint újraindítják.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Kisvasút Nagyvasút Vasútmodell Városi vasút Vasút Kiemelt ajánlatok

Zárójelentés a Kálmán Imre EN vonaton kitört pánikról

T. H. F.   ·   2024.10.03. 12:00

Megjelent a legújabb Indóház, hasábjain többek között a címben is jelzett témával, a GYSEV Púposának különvonatával, az államvasúti motoros vontatás indulásával, a MÁV Igazgatóság a múlt század negyvenes évek elején jellemző napi négy-, illetve hatórás munkarendjével, vagy a ČKD Tatra KT4 rövid-csuklós villamos motorkocsi fél évszázadával.