Késik a hévízi elkerülő átadása
A korábbi kivitelezési közbeszerzés és a régészeti munkák elhúzódása, a 2010-es év őszének rendkívül csapadékos időjárása, valamint területszerzési problémák is nehezítik a kivitelezést, ezért kezdeményezte a vállalkozó a szerződéses határidő módosítását. A tavaly őszi munkakezdéskor 2011 novemberére tervezett műszaki átadás ezért 2013 nyarára tolódik, de a beruházó tervei szerint a települések tehermentesítése érdekében 2012 végéig ideiglenesen forgalomba helyezik a 75-ös főúttól a Hévíz-Alsópáhok összekötő út körforgalmi csomópontjáig tartó szakaszt.
A részben új nyomvonalon épülő út többek között Hévíz belvárosát tehermentesíti az átmenő forgalom alól. Az elkerülő út összesen csaknem 11 kilométer hosszú lesz, a projekt négy tervezési szakaszból áll, de ezek kivitelezése egyben történik.
Az elkerülő út első szakasza a tőzeges altalaj miatt jelentősen deformálódott 75-ös főúttal azonos, az átépítendő szakasz közel 2 kilométer hosszan húzódik Keszthely és Alsópáhok között. A főutat teljes elbontással korszerűsítik, jelenleg is folyik a zajjal járó talajtömörítés, de a lakossági kérések figyelembevételével az eddigi 24 órás munkavégzést 6-22 óra közötti időszakra korlátozták.
A munkavégzés ezen a szakaszon előreláthatólag 2012. január végéig tart, s a 75-ös főút várhatóan 2012-ben, a nyár végén vagy az ősz elején nyitható meg a forgalom számára.
A következő két útszakasz, az Alsópáhok–Felsőpáhok településeket és Hévízt elkerülő út új nyomvonalon épül meg 7 kilométeren, és a Zalaköszvényes térségében tervezett külön szintű csomópontig tart. Ezen a szakaszokon folyamatosan zajlik a földművek, az aszfaltrétegek, a műtárgyak és átjárók építése. A negyedik szakasz a meglévő alsóbbrendű út nyomvonalát felhasználva, annak korrekciójával és felújításával a meglévő 76-os főútig, az alsómándpusztai csomópontig tart mintegy 2 kilométer hosszan. Itt a későbbi kétszer kétsávos részen folyik az út földművének kialakítása, illetve a zalaköszvényesi csomópontban műtárgy építése.
A hévízi elkerülő út a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával. A megítélt támogatás bruttó összege 8,2 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig az ERFA-ból származik, olvasható a NIF közleményében.